Jump to content

Turbo ongelmia ?


Mini 1293cc
 Share

Recommended Posts

Ei nyt kuvaa, mutta yhden olen nähnyt missä turbo oli nostettu aika ylös, ja kaasari sitten "suoran" imusrajan päässä siinä hanttarin puolella. Kai tiedät että vaatii sitten erikoisen turbon, eli sellaisen missä on kompurapuoli tiivistetty ettei öljyt tule ulos kun tulee alipainetta turbon sisälle?

Link to comment
Share on other sites

Juu tiedetään. Tollanen systeemi kävi mielessä yhtenä vaihtoehtona. Nyt kuitenkin Minissä on ihan perinteinen turbo hässäkkä, mutta kun en oikeen saa sitä toimimaan kunnolla.. Savuttaa aivan sairaasti, öljyn kierto OK ! lähtee käymään ilman ryyppyä, kun seos ruuvia säätää niin mitään ei tapahdu ?!!? saa luultavasti liikaa soppaa.. pumppu walbro, tuotto 190 l/h, paine 5-6bar. Mikä neula kannattaisi laittaa ? Bensa paineet ? Juttu menee vähän OT:ksi, mutta turbo apua kaivattaisiin viisaimmilta.  :-/

Link to comment
Share on other sites

Onko sulla SU ja jos on niin mimmoinen ? Millainen paineensäädin ? Sen pitää olla ehdottomasti painesitetulle turbolle tehty (esim. Malpassi) jossa on paluulinja tankkiin. SU:lle riittää paineeksi joku 0,2 bar, laitat virrat päälle ja katsot paineen kaasarin ja regulaattorin väliltä. Minkä kokoinen paluulinja sulla on ? Jos se ahdistaa niin bensanpaineet jää liian korkeiksi. Sopiva koko Mineihin on 8 mm porauksella oleva putki. Tarkoitatko neulalla SU:n neulaa vai neulaventtiiliä ? Valtaosa SU:n neuloista on koko lailla samanlaisia tyhjäkäynnillä, jos se silloinkin saa soppaa liikaa niin vika on muualla. Vakio turbon neula taisi olla BDD mutta jos sun konees ei ole vakio 1275 turbo niin tuskin löydät sopivaa neulaa suoraan hyllystä.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa vaikka lähteä siitä liikkeelle että jumitat hukkaportin auki, ja koitat saada ensin toimimaan ilman ahtoja. Kovasti ehkä kuulostaa siltä että sulla saattais neulaventtiili vuotaa, joko muuten vain taikka sitten tosiaan on järkysti liian kovat paineet. Paineensäädin pitää nimenomaan olla kaasutinturbolle tehty, ruiskumallia et saa toimimaan.

Link to comment
Share on other sites

En ole vielä mitannut bensapaineita. Ei se oikeen minnekään kulje, röpöttää vaan. Eikös vaan kun tuota malpassia säädätään, niin kun ruuvin ruuvaa ihan alas se sulkee linjan ja kun ruuvaa ylöspäin niin nostaa bensapaineita ? Tarkistan vielä tuon neulaventtiilin. Koitetaan saada toimimaan.  :)

Link to comment
Share on other sites

No ei todellakaan. Kun ruuvaat päällä olevaa ruuvia sisäänpäin, kiristät kalvoa painavaa jousta eli käytännössä bensanpaineet nousee. Paineita pudotetaan löysäämällä jousta (ruuvaat ulospäin). Paineita ei pidä koskaan mennä summamutikassa säätämään. Eli mittari kiinni ja säädät paineet 0,2 bar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sammuuko se heti vai jollain tietyllä kierrosalueella ? Vetääkö se ilman ahtoja ihan nätisti kierroksia myös ajossa vai pelkästään vapaalla ? Mikä jakaja ja onko turbon plenum ? Laitatko mulla vaikka sähköpostiin kuvia tosta sun paketista osoitteeseen jukka.harkola miukumauku netti.fi

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaisi siltä että kohokammiossa ei olisi paineistusta jos kerran toimii ok ilman ahtoja. Nyt en kyllä saa päähäni että miten HIF:ssä paineistus meni, että voiko se edes olla tukossa. Eli siis kaasutinturbotuksissa painepuolella kohokammiossa pitää olla ahtopaine, muuten ylipaineen muodostuessa ei kone saa bensaa.

Link to comment
Share on other sites

HIF paineistuu plenumin kautta. Plenumin sisällä oleva messinkinen putkenpätkä on kaasarin toiminnan kannalta kriittinen, jos sen ottaa pois niin ei vedä ahtopaineille ollenkaan. Kotitekoisilla plenumeilla voi tulla just ton kanssa murheita.

 

Jos tuon systeemin joku letku vuotaa niin että kaasari ei ole paineistettu mosa ei pelaa ahtopaineilla, vedättäessä meno loppuu kuin seinään (testattu on...) mutta kone ei sammu jos ymmärtää höllätä kaasua.Jos kone sammuu tyystin niin äkkipäätä tulis mieleen että kipinä ei riittäisi ahtopaineilla.

 

Arvuuttelu on aika mielenkiintoista jos oletetaan että paketti on kasattu kunnossaolevilla osilla. Joskus moni vika on löytynyt aivan jostain muualta kuin mitä kuvittelee.

Link to comment
Share on other sites

Kone on kasattu uusilla kunnon osilla. Kaasari kunnostettu/puhdistettu huolella. Bensapaineet kunnossa. Voiko johtua siitä että tossa on 276 nokka, kenties liian jyrkkä turbokäyttöön ? Entä mitä kannattaisi olla sytytysennakkoa ? Onneksi on koko talvi aikaa rakennella tota kuntoon.

Link to comment
Share on other sites

Jakaja 59D kärjettömällä sytkällä. Kaasari HIF44 turbo + plenum. Tänään näytti pikku ahdoilla 0.2-0.3bar jo jotain elon merkkiä.. pätkimistä ei ollut, mutta heti kun nosti ahdot 0.4bar kone alkoi yskimään, mutta ei sammunut. Sytkäennakko oli pielessä. Nyt alkaa jo näyttämään siltä että tunnelin päässä olisi valoa, eli kohta voi jo alkaa asentelemaan cooleria. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...