Jump to content

MK I penkit


LeeHarvey

Recommended Posts

Tietääkö kukaan miten penkin rungot on muuttunut ajan saatossa.

Eli pitäisi osata valita varastosta oikeanlainen penkki -62 Vaniin. Vanien penkit on erilaisia Sedaneihin nähden, mutta tulkintani mukaan vain "kumimattojen" osalta. Vanissa nuo on korvattu nahka remmeillä ja täten kiinnitykset penkin runkoon on erilaiset.

Varsinainen ongelma on se, että Sedanin penkkejä näyttäisi olevan kahden laisia. Sellaisia missä on oikeassa alareunan kulmassa puolipyöreä kolo ja sellaisia missä ei ole. Mikä on tuon kolon tarkoitus? Milloin se kuuluu olla ja milloin ei? Onko sama logiigga Vaneissa?

 

Tajuaakohan kukaan tätä tajunnanvirtaa???????

Link to comment
Share on other sites

En ole kiinnittänyt asiaan kovin paljon huomiota mutta olen siinä uskossa, että se puolipyöreä kolo alareunassa on sellaisissa penkeissä missä on etäisyyden säätö. Kuskin penkissähän yleensä on mutta repsikan ei.

Täytyypä tarkistaa kotosalla 65 Vanista.

Link to comment
Share on other sites

Mun 65 Vanissa ,jossa on alkup. penkit, on juuri niinkuin ajattelin. Kuskin puolella on etäisyyden säätö ja siellä on se puolipyöreä "kolo". Repsikan penkissä ei ole säätöä eikä myöskään "koloa".

Link to comment
Share on other sites

Minulta löytyy varastosta penkit missä tuo kolo on ja ei ole ja molemmissa on pituussäätö.

Cooperin varaosakirja väittää, että kolotonta olisi ollut ekoissa Cooperissa aina valmistunumeroon 4222 saakka.

Itse olettaisin, että vaihto muissakin malleissa voisi olla ajoittunut samoihin aikoihin. Eli puhutaan varmaan vuodesta -62 tai -63.

Löysin myös Mini Vanin kuvan Suoman maahantuojalta, jossa penkki on kololla, mutta siitä ei selviä vuosi. Ainoat Vuosilukua rajoittavat tekijät oli Vanin kromatut lasilukot ja hopeinen mittaritaulu.

Jos ei tarkkaa tietoa löydy, niin laittanen kolollisen penkin, kun se on parempi.

Link to comment
Share on other sites

Jollei tuo "kolo"/säätöasia itseä häiritse, niin ei kyllä aivan varmasti ketään muutakaan.

Minun 60 luvun Mineissäni on säädettävä penkki ollut ainoastaan kuskin puolella. Cooperissa en muista oliko säädöt molemmin puolin, tosin niissä raadoissa mitä on ollut ei ole varmaa tietoa penkkien alkuperästä.

Voin taas muistaa väärin, mutta säädettävässä penkissä on kiinnike pultilla, kiinteässä niittaamalla ?!

Kaikenlaisia penkin raatoja on maalla jemmassa, paitsi niitä ihan vanhoja 59/60 tolppajaloilla.

 

Laita parhaat penkit paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...