Jump to content

Mitkä tulpat?


soppa

Recommended Posts

Vähän riippuu ajosta ja puristuksista mutta jos ei ihan tolkuttomat ole niin NGK BP7ES tulpilla pärjää tosi pitkälle, noilla olen ajanut kilon ahtopaineilla eivätkä ole oireilleet. Jos puristukset on jossain ysin pinnassa niin BP6ES toimii ihan nätisti.

 

Britit suosittelee virikoneille BP8ES mutta saattavat helposti alkaa yskimään kylmällä koneella/rikkaalla seoksella.

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan Minin moottori ei missään nimessä ole nirso tulpista, jotkut perustulpat sinne vain. Itse olen käyttänyt aina yhtä kulmempää tulppaa virikoneissa (ei mitään pikkuvirikoneita) mitä suositus, eikä ikinä mitään ongelmia ole ollut. Pikkuvireisessä moottorissa toimii varmasti nuo BP6ES tulpat tai vastaavat muun merkkiset vallan mainiosti. Toista se on saatana käyttöautossa, helvetin kalliita erikoistulppia pakko käyttää, normitulpat ei kestä yhtä kiihdytystäkään...

 

Joskus aikoinaan kun tuli Bosch:n Super 4 tulpat, tuntui toimivan rullilla vallan hyvin. Eli tehoa saatiin pelkillä tulpanvaihdolla hieman lisää kun kipinä iski jotenkin paremmassa paikassa aina.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä ollu kans noit bosch super4 tulppia muistaakseni WR78 toimi ihan hyvin eikä koskaan sotkenut niit puristuksia oli n:11. Nyt bosch silber W7DSR ja toimii kans ihan ok puristuksia yli 12 ,ovat vaan hiukan super4:sia kalliimpia.

Link to comment
Share on other sites

Mä kokeilin kanssa aikoinaan NGK:n monielektrodisia tulppia (ET) ja saitten joitain ihme elektrodilla olevia. En huomannut käytännössä mitään oleellista eroa taviksiin. Tosin mulla on järeä sytkäboksi joka saa kipunaa aikaan ihan tavallisilla tulpilla. Jossain aikoinaan väitettiin että jos sytkä ei muuten ole kunnossa niin ei siinä sitten myöskään auta ihmetuplatkaan. NGK on ollut mun suosikkimerkki koska niissä tuo lämpöarvoalue on aika laaja.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä on MSD:n 6AL sytkänvahvistusboksi, MSD:n suurtehopuola, ignitorin kärjetön systeemi ja acel:in 8.8 tulpanjohdot, saa ainakin kunnon kipunaa.Eli kyl mun mielest kannattaa, toi kärjetön on ainakin huoleton yks säätökohta vähempi eikä sekoo kovillakaan kierroksilla.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä on MSD:n 6AL sytkänvahvistusboksi, MSD:n suurtehopuola, ignitorin kärjetön systeemi ja acel:in 8.8 tulpanjohdot, saa ainakin kunnon kipunaa.Eli kyl mun mielest kannattaa, toi kärjetön on ainakin huoleton yks säätökohta vähempi eikä sekoo kovillakaan kierroksilla.
Kärjettömälle sytylle tulee meikäläiseltäkin ääni. Tarttee säädättää (tai jos ei ole peukalo keskellä kämmentä, kuten mulla, niin voi itsekin säätää) vain kerran kohdilleen. On sitten aina optimisäädöissä.

 

Mulla on ollut seuraavia tulppia (suluissa osista maksamani hinnat):

NGK BPR6E (25,60)

Denso W20EPRU (10,00)

Denso IW20 (47,67)

 

Nuo viimeiset on olleet nyt 8tkm. Kaikki tulpat on olleet vastaavuustaulukoissa samaa tyyppiä. Eli vastaavat tuota BPR6E:tä. Kaikki toimineet yhtä hyvin eli mitään ongelmia ei ole ollut. Iridiumin mainostetuista hyödyistäkään en osaa/uskalla sanoa mitään (onko edes mitattavissa olevaa tasoa), koska auto tuntuu kokoajan muutenkin vertyvän eli kulutus putoaa ja putoaa ja auto kulkee liukkaammin (huomaa parhaiten tasamaalla ja alamäissä). Vaikea uskoa, että kokoajan oppisi paremmin ajamaan, joten ehkä kone, nivelet ja laakerit (myös kuskilla) vain löystyy sopivasti... Oon tankannut kalleinta bensaa mitä löytyy, mut eipä tuo auto oo sen ansiosta vielä Ferrariks muuttunut. Tai on, jos mitataan sillä, häviääkö liikennevalokiihdytyksessä tuoreimmille diesel-mersuille... ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...