Jump to content

R55-dieselin vaeltava tyhjäkäynti


jak
 Share

Recommended Posts

Kenelläkään vinkkejä vianetsintään kun automaatti-diesel-Clubmanin tyhjäkäyntikierrokset putoaa välillä alas ja palaa takaisin normitasolle. Tuntuu valillä lähes sammuvan eikä ole yhteyttä ilmastoinnin tai muun laitteen käynnistymiseen/sammumiseen. Vikakoodia ei Laakkosella löydy, joten vain valohoitoa on ongelmaan tarjottu. Ilmenee vaihteen ollessa päällä ja myös vapaalla.

Link to comment
Share on other sites

Jos valohoidossa ei ole löytynyt mitään (kiisselisuodatin, puolat, ohjaustehostin tms. tsekattu), niin yksi villi veikkaus on maadoitusongelma. Riittää, että joku liitin saanut siipeensä kun OBD:tä käyty ropeltamassa tai kun on tehty joku lukuisista takuuhuolloista tms.

 

Vaihtoehtoisesti käyntinopeusanturi menossa. Minissä sekin kun voi näyttää mitä sattuu.

 

Suosittelen auton jättöä huollon pihaan pariksi viikoksi - yleensä vika löytyy helpommin, kuin itse arvaten. Ja jos vikatahti on jokapäiväistä, ei selitykset auta laakkosellakaan.

Link to comment
Share on other sites

Samanlainen ominaisuus on omassa R55 dieselissä ollut aina, mutta ei se ihan niin pahasti heittele että meinaisi sammua. Asia korjautui paljon kun vedin jeesusteipillä sen muovisen imuilmaputken tiiviisti kiinni ilmansuodatinboksiin. Täysin se ei poistunut, mutta tilanne parani paljon. Nykimisen ajossa loppui käytännössä täysin. Se kiinnityssysteemihän on siinä ilmansuodatin boksissa ihan vitsi. Eli se ei toimi lainkaan. Ei muuta kuin jotain kunnon gorillateippiä käyt Motonetista ja taas mennään.

Link to comment
Share on other sites

Niin laakkosen pitäisi tuollainenkin perusasia tarkistaa.

 

Itselleni on käynyt kerran niin (ei tosin minin kohdalla), että kiisseli autoon on huollossa laitettu vääränkokoinen ilmansuodatin - sen kerran onneksi "liian suuri" eli ohivuotoa ei ollut. Eipä tällläistakaan voinut mitenkään aavistaa, opettaapahan tarkistamaan, mitä onkaan tullut maksettua. Yleensä jo heti huollon pihassa.

 

Jotkut korjaamot käyttävät kuulemma myös ns. leikattavia suodattimia, eli otetaan saksilla ylimääräiset poies... Ei niitä 200+ erilaista merkkikohtaista mitenkään aina hyllystä löydy.

Link to comment
Share on other sites

Kaikki suodattimet mitä itse olen vähänkään uudempiin autoihin ja moottoripyöriin itse vaihtanut ovat olleet sellaisia ettei sinne muuta voi laittaa kuin juuri sen merkki-/mallikohtaisen suodattimen. Yleensä niissä on sellainen kumihuulitiiviste joka kiertää suodattimen ulkoreunalla ja tiivistää sen ohivuodon mahdollisuuden. Tuollainen leikattava suodatin viittaa enemmänkin johonkin huoneiston ilmanvaihtokoneeseen tai pölynimuriin? :o

Link to comment
Share on other sites

Enpä ole kuullut kuin "muotoiltavista" raitis-ilmasuodattimista eikä nekään käy kovin moniin autoihin lähinnä joihinkin kuorma-autoihin, taas oppi uutta ja meilläkin korjaamo ollut vasta 27v.

Link to comment
Share on other sites

Joo tämä leikattavuus ei ole mikään vitsi. Näin on käynyt parillekin tutulle, jotka ovat ns. nyrkkipajoilla käyneet autoa korjaamassa ruuhkasuomen ulkopuolella. Kyseessä ollu lähinnä vanhemmat riisikupit.

 

Ja itselläni suodatin, joka oli liian suuri, oli lähinnä liian pitkä ja lytätty kätevästi molemmista päistä kotelon sisään... Ei siitä mitään haittakaan tosin ollu, kun lukitussalvat sen paketin kiinni pitää.

 

Itänaapurimeininkiä joo, mutta ei mitenkään poissuljettua myös suomessa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...