Jump to content

museokatsastus


jane

Recommended Posts

Hei kaikki miniläiset!

Kaivettiin tuossa ukon kanssa minini esiin tallista, ainakin 5 cm pölyn peitossa ja joitakin osia kukkineena, siis maalipinta jostain syystä pilalla. Olen vasta liittynyt tälle sivustolle, että tervehdys vaan kaikille vakkareille. Ukko rupesi puhumaan jostakin museorekisteröinnistä, mitähän se meinaa, että saa ajella 30 vrk vuodessa ja kuka siitä pitää kirjaa?Itsellä -79 morris mini 1000 jossa levikkeet ja "leveät renkaat sekä uudelleenmaalaus vuonna yksjakaks siis en muista koska mini on maalattu. Pitääkö sen olla alkuperäisissä väreissä ja mites levikkeet, entäs kun on 100A datsunin etupenkit, pitääkö nekin olla alkuperäiset(alkuperäiset tallissa ja tallessa). Mistä saa tietoa museokatsastuksesta? t jane

Link to comment
Share on other sites

Morjensta,

 

Hienoa, taas uusi mini liikenteeseen...

 

Museokatsastus tosiaan on sellainen että se mahdollistaa vain 30 päivää ajoa kalenterivuoden aikana, mutta toisaalta loput verot ja vakuutukset jää pois eli maksat vakuutuksia vain niiden 30 päivän osalta. Sen vuoksi se sopii nimenomaan harraste autoon joka on kolmantena autona tai jotain sinnepäin. Minulla tulee olemaan yksi museorekisterissä oleva Mini (kunhan saan sen valmiiksi), toinen Mini on normaalissa ajossa ja rekisterissä. Jos meinaat kulkea Minillä töihin ja kauppaan ja joka kissan ristiäisiin, niin museorekisteri ei ole sinua varten. Toisaalta taas kannattaa oikeasti miettiä että kuinka paljon oikeasti tulee autolla ajettua. Eräs kaverini laittoi tänä kesänä auton normaaliin rekisteriin, mutta nyt syksyllä laski että ajopäiviä tuli 22. Vaikka mielestään ajeli autolla ihan sen verran mitä harrasteautolla ajellaankin.

 

Toinen iso hyöty on joka toinen vuosi tehtävä katsastus vuosikatsastuksen sijasta.

 

Sitten ne 30 päivää, kuka valvoo. Teoriassa Suomen laki sanoo että viranomaisilla on velvollisuus todistaa syyllisyys, eikä niinpäin että syytetyllä on velvollisuus todistaa syyttömyys. Tämä tarkoittaa sitä että lähes ainoa tapa jäädä kiinni yli 30 päivän ajelusta on naapurin tai muun kateellisen kuvaama todistusaineisto. Toisaalta taas 30 000 kilometriä kerryttyä mittariin voi katsastuksessa joku kysellä että oletko tosiaan ajanut 1000 km päivässä (tai siis 500 koska katsastus on vain joka toinen vuosi). Seuraamukset taas kiinnijäämisestä on kovat, sillä kyseessä on veropetos josta rangaistukset ovat keskimääräistä napakampia.

 

Sitten se kunto. Auton tulee olla siinä kunnossa kuin se aikakaudellaan on ollut, lisävarusteineen. Eli näkyvää ruostetta ei saa olla, lommoja ja naarmuja saa olla kun niitä oli kyllä 1970 luvullakin (tosin, oli silloin ruostettakin, mutta museoautossa se on jokatapauksessa kiellettyä). 100A Datsunin penkit ei varmaan mene läpi mutta levikkeet ja leveähköt renkaat mennee läpi, koska ne oli ihan perusminin juttuja jo vuonna 77. Penkit ja sisusta tulisi olla siistit, muttei tarvitse olla uudenveroiset. 40 vuotta hiiren pesänä toimineet penkit ei siis kelpaa.

 

Katsastus menee niin että otat yhteyttä johonkin alueesi museoajoneuvo tarkastajaan jonka kanssa neuvottelet ETUKÄTEEN mitä tarvii muuttaa ja mitä ei. Sitten hän tulee katsomaan sinun kotiisi tai muualle sopimaamme paikkaan auton, tekee siitä museoajoneuvo hyväksynnän (jos tekee) jonka jälkeen menet sen lapun kanssa konttorille normaaliin rekisteröintikatsastukseen.

 

Lisätietoa saat kymmenistä nettiosoitteista joita nopeasti googletin sanalla "museoajoneuvo rekisteröinti" esiin. Mutta aloita ottamalla yhteyttä oman alueesi museoajoneuvotarkastajaan, siitä se lähtee...

 

esim: http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm

Link to comment
Share on other sites

Vakuutusyhtiöt ovat tavallaan vastuussa ajopäivien seurannasta. Kaikki ei niitä kuitenkaan valvo. Yhden yhtiön tiedän, joka edellyttää ajopäivien ilmoittamista etukäteen. Tämä onnistuu hienosti puhelinpalvelulla, mutta jos rysähtää, niin ilmoitus auton olemisesta käytössä tulee löytyä yhtiöstä.

Allekirjoittaneen aikaisempi yhtiö ei ollut ajopäivistä kiinnostunut.

Link to comment
Share on other sites

En ole koskaan kuullut tällaisesta ajopäivien kontrolloinnista???

Johtuukohan joistain väärinkäytöksistä???

Minulla on ollut MR-autoja 20 vuoden aikana 3:ssa eri vak.yhtiössä, enkä ole koskaan kuullut edes huhuja mistään ajopäiväkontrolleista :o ???

Link to comment
Share on other sites

Kiitos viesteistänne miniläiset, katsellaan kuinka tämä meidän miniprojekti lähtee käyntiin? Mietin tossa kyllä, että tuskinpa sitä museorekisteriin laitan, mutta aika näyttää kuinka käy, pitäis vaan laittaa kaikinpuolin kuntoon. Ajostahan se minulla on jäänyt tallinperukoille n. 10 vuotta sitten. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...