Jump to content

Minin hankintaa


Antti_A

Recommended Posts

Pitkään kestäneen väsytyksen tuloksena myös vaimo saatu vakuutettua että talouteen on hankittava Mini, tylsääkin tylsemmän japsin tilalle ja nyt onkin tullut selattua eri foorumeita ja myyntipalstoja läppäri kuumana jo useamman päivän ajan. :)

Vertailua olen tehnyt lähinnä "vanhan" mallin normaali cooperin ja ässän välillä ja nyt ihmetystä aiheuttaa turbo tai sen puute? Selkeää vastausta en oikein tahdo löytää eli onko R53:ssa turbo vakioina? Osassa myynti-ilmoituksissa se mainitaan ihan erikseen mutta osassa taas ei sanota aiheesta mitään vaikka kyseessä olisi saman vuosimallin, melko identtiset yksilöt?

ja myös ilmoitetuissa hevosvoimissa on hajontaa muutamalla hevosella suuntaan tai toiseen??

 

 

Onko vanhasta mallista olemassa jonkinlaista "ostajan opasta" samaan tapaan kun uudemmasta mallista, eli mitä pitäisi erityisesti tarkistaa jne.?

Link to comment
Share on other sites

Moi,

 

itse hommasin R53 Cooper ässän reilu kuukausi sitten ja tuota hankkiessa tuli selviteltyä näiden tyyppivikoja ja muuta ostamiseen liittyvää.

Jonkinlainen ostajan opas näihin löytyy englanniksi osoitteesta http://www.motoringfile.com/mini-r50r53-buyers-guide/.

Tuossa on listattu näiden perinteisimpiä tyyppivikoja ja lisäksi kerrottu eri vuosimallien välisistä eroista.

Hyvin paljon (melkein liikaakin :P) lisää tietoa löytyy myös englanninkielisiltä foorumeilta, esim. http://www.minitorque.com/forum/forum.php tai http://www.mini2.com/forum/.

 

Kaikki Cooper ässät ovat varustettu ahtimella, R53:sta löytyy mekaaninen ahdin ja uudemmasta R56:sta turbo. Perus Cooperit (ja Onet) sen sijaan ovat vapaasti hengittävällä moottorilla.

Ässien tehoissa on pientä eroa eri vuosimallien välillä, eli tuo näkemäsi muutaman hevosvoiman hajonta liittynee tähän.

 

Itse en käynyt koeajamassa perus Cooperia, mutta väittäisin, että ero Cooperin ja Cooper ässän välillä on kyllä hintansa arvoinen.

Kaikenkaikkiaan suosittelen kyllä Minin hankkimista, varsin hauska auto kaikin puolin ;D

Link to comment
Share on other sites

Kaveri omisti perus cooperin miltei 6v ajan ja tuli sellaisella ajeltua melko paljon tietääkseni, että se on kiva peli. Kuitenkin, kun hommasin itse tuon R53:n, niin huomasin sen järkyttävän eron autojen välillä... Cooper S on vain NIIN paljon hauskempi ajella. Tietty se syö soppaa "pikkaisen enemmän", mutta kaikesta hauskasta saa maksaa.

 

Mitä tulee versioiden eroihin R53:ssa: Ensimmäiset R53:t olivat 120kw/163hp/210Nm koneella ja se uudempi facelift toi pienemmän ahdinpyörän avulla 125kw/170hp/220Nm. Kiihtyvyyseroa taisi olla 0.2 sec 0-100km/h, mutta se johtuu enemmänkin lyhyemmästä vaihteiston välityksestä. Vanhemmassa mallissa on paljon pidempivälityksellinen laatikko. 1 vaihde vie noin 70km/h, 2 110km/h, 3 150km/h jne. (omien kokemuksien mukaan) Uudemmassa 2 vaihteella pääsee noin 100km/h. Myös kulutus taisi nousta hieman siinä faceliftissä (?). Toisaalta faceliftillä saat uudemman näköisen auton, jossa on paljon hienommat valot ja ehkäpä mahdollisesti jopa diffu! Se tosin tuli optioksi vasta joskus 05 loppuvuonna, jos oikein muistan.

 

Kaikkihan on lopulta kiinni siitä paljon viitsit pistää autoon rahaa. Pre-facelift MCS hinnalla saa jo uudempaa cooperia ja MSC hinnat pyörivät siellä noin 15k€ hinnoissa, jos tyytyy Suomen tarjontaan.

 

Itse toin 62k ajetun 6/04 MCS:n Saksasta keväällä ja verot sanoivat 3939,71€ Siihen noin 1900€ kuluja päälle ja auton hankintahinta, niin päästään loppulaskuun. Voin sanoa, että tuli kalliimmaksi, kun Suomesta ostamalla, mutta saa hyvin varustellun auton, jossa ei kilometrit paljoa paina. Siinä on sitten myös se riski, että auto ei olekaan sellaisessa kunnossa, kun mainostettiin, mutta tuohon auttaa kunnon välittäjä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...