Jump to content

Keltainen moottorivalo syttyi!


Mini CC

Recommended Posts

Kellään kokemuksia samasta, missä voi olla vika? Huolto on tilattu..

 

Sama valo syttyi talvella käynnistäessä kun pakkasta -25. Ajoin lämpimään autotalliin, jossa seisotin hetken ja käynnistin uudelleen. Valo sammui.

Nyt syttyi käynnistäessä, kun lämpötila +17.. On palanut pari päivää..

 

Auto siis Cooper vm. 2009.

Link to comment
Share on other sites

Aika mahdoton arvailla tällä tiedolla. Huollossa lukevat virhekoodit ja niillä se selvinnee. Vika kun voi olla melkein mitä tahansa. Jos ajo onnistuu normaalisti, tuskin kovin vakavaa. Jos jotain fataalimpaa olisi, moottorinohjaus rajoittaisi ajon joko aivan köröttelyyn tai kokonaan.

Link to comment
Share on other sites

Halkaistaan hiuksia: toisin kuin jvuotila sanoo, arvailu on hyvin helppoa. Tietäminen tuon perusteella on mahdotonta.

 

Huoltojannu ei siis nähnyt muka mitään testerissä? :)

 

Jos arvailla saa, niin niitä syitähän voi olla vaikka ja mitä. Esim. seokset kahvilla - syystä tahi toisesta. Mulla palaa keltainen kokoajan mutta syyn kyllä tiedän. Ei ole kattia ollenkaan.

Sulla olisi voinut turhan kiireen talvilähdön takia ottaa vaikka katalysaattori itseensä. Tai sitten esim. vain joku lambdan johto huonona...

...noh jos ei huolto osaa/tiedä/tee valistunutta arvausta...

Link to comment
Share on other sites

No joku vikailmoitus siellä kuulemma oli, mutta en saanut kyllä selvää että mikä. Varasi vain huoltoajan.

Kyllä vïtuttaa jos kunnon syytä ei löydy, en jaksais katella mitään ylimääräsiä valoja..

 

Tosiaan talvella pakkasilla valo syttyi, sen jälkeen asensin lohkolämmittimen, ja lämmittelin autoa siitä lähtien aina kylmällä..

Niin ja auto oli pari viikkoa sitten määräaikaishuollossa, jossa vaihdettiin öljyt, suodattimia jne..

Link to comment
Share on other sites

No jos arvailua haluat niin voin minäkin arvailla.

 

1) Oletko erehtynyt antamaan autostasi käynnistysvirtaa? CAN-väylä toimii 5V jännitteellä ja on voinut saada jännitepiikin. Parhaassa tapauksessa se on laukaissut ihan randomilla jotain virhekoodeja, pahimmassa tapauksessa rikkonut jotain.

 

2) Mikä on akun jännite? Jos akku on huono, nykyautoissa alkaa ilmetä mitä ihmeellisempiä oireita.

Link to comment
Share on other sites

Noniin, lääkärillä käyty ja ongelma selvisi: nokka-akselin asennontunnistin (vaimikäseolikaan) oli rikki. Sattumalta sopiva varaosa löytyi hyllyltä joten auto oli huollossa vain reilun tunnin ja takuuseen meni. Kuulemma samaa ongelmaa ollut muissakin autoissa jonkin verran.

 

En itse päässyt autoa hakemaan,joten en voinut kysyä, että mistä moinen vika johtuu? Onko vain sattumaa vai onko kuskilla ollut asiaan osuutensa?

Link to comment
Share on other sites

Jaa jaa. No sehän on vain sähköinen anturi. Käsittääkseni kampiakselissa on yhdessä kohtaa magneetti jota seurataan anturilla. Pahimmassa tapauksessa tuollainen vika aiheuttaa tien päälle jäämisen, koska auto ei starttaa. Näin siksi ettei sytytys pelaa kun moottorinohjaus ei tiedä missä asennossa se kampiakseli on.

 

Itselläni oli vastaava vika noin viisi vuotta sitten laatuauto Renaultissa. Ilmeni pitkän aikaa heikkona starttaavuutena kunnes lopulta ei startannut enää lainkaan. Relluun taisi kustantaa töineen noin 100 euron luokkaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...