Jump to content

Ohjauksen puoltaminen


jipeeki

Recommended Posts

Vois tässä talven aikana yrittää fiksata yhden ärsyttävän ominaisuuden tosta omasta autosta.

Mulla on lähes kaikki maholliset kulmiensäätöpalikat edessä ja takana, ja 4-pyöräsuuntaus tehty oikeilla vehkeillä, mutta silti kampeaa oikealle aika reilusti. Ohjauskin on paljon jäykempi vasemmalle. Oikeelle kääntyy melkein itsestään. Pyöriä on vaihdeltu edestä taakse jne. ja kaikki pitäisi olla kunnossa.

Kaikki kuluvat osat on uutta, paitsi raidetanko. Voiko aiheuttaa kovaa puoltamista?

On madallettu ja rinkulat on 175/13, vanteet -9 offsetillä.

Kun en ole tohon raidetangon sielunelämään perehtynyt sen kummemmin aiemmin ???

Link to comment
Share on other sites

Puoltamisen syytä en ryhdy arvailemaan, mutta osien nimityksiin täsmennystä.

Tarkoittanet hammastankoa (steering rack), kun kirjoitat raidetanko (tie rod).

 

Leveillä kumeilla saa kyllä minin ajo-ominaisuudet persiilleen, alusta kun on

suunniteltu kevyelle ja kapealle 10" pyörälle. 8,4" jarruilla ei kuitenkaan ole

mahdollista käyttää oikealla ET:llä olevaa 10" pyörää ja se on vahinko.

Link to comment
Share on other sites

Hammastankopa hyvinkin :)

Pölhöä on että viimevuoden Mobilian reissu meni väärillä kulmilla ja sillon ei puoltanut, ravisti kylläkin. Säätöjen jälkeen alkoi puoltamaan.

Niin kai se vähän tuppaa oleman että ulkonäkö tai käytännöllisyys ei mahdu samaan pakettiin.

Link to comment
Share on other sites

Hammastankopa hyvinkin :)

Pölhöä on että viimevuoden Mobilian reissu meni väärillä kulmilla ja sillon ei puoltanut, ravisti kylläkin. Säätöjen jälkeen alkoi puoltamaan.

Niin kai se vähän tuppaa oleman että ulkonäkö tai käytännöllisyys ei mahdu samaan pakettiin.

Aikamoiselta yleistykseltä kuulostaa. Mun Minissä ei ohjaus ainakaan puolla. Tosin, leveiden kesärenkaiden kanssa suomalaisilla urateillä ajaessa, auton ohjaus vetelee, minne kulloinkin ura sattuu kallistelemaan. Tämäkään ei ole auton vika, koska tavatakseen saman ilmiön muualla Euroopassa, joutuu tosissaan hakemaan paikkaa (en löytänyt viime kesänä moista ihmettä, vaikka "muutamankin" maan läpi tuli tahkottua). Minin ajo-ominaisuudet ja käytännöllisyys on töyssyisiä taajamakatuja ja talven pyrykeleillä auraamattomia tieosuuksia (ja tiettyjä talven erityisolosuhteita) lukuunottamatta kohtuullisen hyvä - auto lähtee käyntiin kuin palmun alta ja liukkaimmillakin keleillä tulee toimeen kesärenkaita vastaavalla rengastuksella. Lisäksi autoon oikeasti sopii 4 täyskokoista ihmistä sisälle.
Link to comment
Share on other sites

Moi,

Sun auton akselivälit ei ole samanmittaiset, jos auto puoltaa oikealle, on se oikealta puolelta lyhyempi kuin vasen.

Jo sentin heiton huomaa helposti. Sulla on varmaan auraukset ja kamberit jne kohdalleen, mutta mittaappas akseliväli molemmilta puolelta.

Pyörät suoraksi ja sitten mittaat vaikka etuvanteen takareunasta takavanteen etureunaan. Voit myös mitata reaktiotangon pituuden.

Kelkan suoruuden mittaat takakelkan jigin kiinnitysreijistä etukelkan alatukivarren johonkin sopivaan pisteeseen.

Joko toi on mällätty, kelkkavinossa tai sitten oikeanpuoleinen reaktiotanko huomattavasti pidempi tai vasen lyhyempi tai vääntynyt. Tarkista myös kiinnityspisteiden symmetrisyys. Pitkä reaktiotanko lyhentää akseliväliä, eli siirtää pyörää taaksepäin ja lyhentää akseliväliä. Tämä vaikuttaa myös kasterkulmaan. Lyhyt reaktiotanko lisää kasteria. Autossasi on vasemmalle puolelle säädetty paljon kasteria (lyhyt reaktiotanko), jolloin vasemmalle käännettäessä iso osa auton painosta siirtyy vasemmalle pyörälle ja täten raskas kääntää.

Tuli vähän toortta på toortta, mutta mittaa toi akseliväli ja tsekkaa reaktiotankojen pituudet. Kun rupeet säätämään niin kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Säätöjärjestys, korkeus, kaster, kamber , auraus. Tarkistusmittaus ja sitten sama uusiksi noin kolme kertaa.

 

 

Terv. Kimi

 

P.S. Raidetanko eli steeringrod on se ohjauksen koko hässäkkä päästä päähän, hammastanko on se tangon osa jossa noi hampaat, tie rod on reaktiotanko.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä Kimi!

 

P.S. Raidetanko eli steeringrod on se ohjauksen koko hässäkkä päästä päähän, hammastanko on se tangon osa jossa noi hampaat, tie rod on reaktiotanko.

 

Tämä tekstisi laittoi vähän enemmän tutkimaan ohjausta ja sen osien nimityksiä.

Näyttää tosiaan raidetangon päiden väliin jäävä osa ohjauksesta olevan raidetanko;

on ohjausvaihteena sitten mikä hyvänsä vaihde,minissä hammastanko.

Nimitykset aiempaan vastaukseeni otin vaan raa'asti minin varaosakirjasta, jossa

kokonaisuudesta käytetään nimeä steering rack ja hammastangon päissä olevia tankoja

nimitetään tie rod:eiksi. Pitäisi kaiketi käyttää nimeä steering tie rod, kyllähän se oikea tie rod

on alatukivarren ja kelkan välillä.

 

Mikä on muuten suomeksi steering tie rod tai steering track rod tai track rod tai tie track rod?

 

Kiitti hyvästä ohjeesta alustan säätöön!

 

Kaikkea sitä oppii, kun vanhaks elää!

Link to comment
Share on other sites

Joo tossa muuten saattaa olla vinha perä. Nyt ei pysty enää kyllä mittaamaan akselivälejä, kun on palikoita vaihdeltu, mutta pitää kattoa sit keväällä nekin kohdilleen.

Laitetaas vielä mittausraportti näkyville, niin voidaan etsiä siitäkin syitä.

Mitähän "Toissijaiset kulmat" -otsikon alla olevat arvot mahtaa olla, itellä ei ole ainakaan mitään hajua?

 

IMG_1398.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ei ehtiny talvella säädellä, ja koeajelukin olis ollu vähän hankalaa ??? mutta nyt parina iltana muuttelin noita kulmia eessuntaas ja Kimi oli oikeassa, akselivälillä on näköjään iso merkitys tuohon puoltamiseen. Auraukset ja camberitkin oli pielessä, mutta suurin vaikutus oli tuolla etufillarin pitkittäissäädöllä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...