Jump to content

850-1000 mottorin erot?


Päivi

Recommended Posts

Ekat ja vikat 850 koneet ja toisaalta tonnisetkin eroavat toisistaan jonkin verran joten ihan helppo sun kysymykses ei ole. Mutta lyhyesti vois todeta ettei niissä nyt niin hirveästi taida vaihtokelpoisia osia olla jos mennään ihan plkuntarkalle linjalle.

 

Jostain englantilaiselta forumilta lueskelin sen mitä ymmärsin , että olisivat laitelleet näitä 850 kampuroita tonniseen lohkoon(onko edes järkeä) , mutta onko nuo kannet sitten kuinka erilaisia?

Link to comment
Share on other sites

onko nuo kannet sitten kuinka erilaisia?

 

On aika pitkä aika kun viimeksi olen hypistellyt pikkulohkojen kanssa... Muistelisin, että tonnisen kannessa imuventtiili olisi hivenen suurempi kuin kasipuolikkaassa. Muuten kansissa ei ulkoisesti hirveätä eroa ole. 1100 Mailerin kansikin on myös käyttökelpoinen, siinä taisi olla hivenen isompi imuventtiili kuin tonnisessa ja imukanavakin valmiiksi suurempi kuin noissa kahdessa pienemmässä.

 

Joskus aikoinaan itse funtsasin laittaa Impin männät 1100:sen lohkoon jolloin olisin saanut aikaan liki 1250 koneen mutta en saanut sitä koskaan aikaiseksi. Triumph Heraldin männät tosin kerran tungin 1300 koneen sisään. Oma mielipiteeni on, että hommaa jostain se 1300 kone ja tee siitä mieleisesi jos haluat piristää Minin kulkua ilman suurempia ongelmia.

 

David Vizard on kirjoittanut muutaman perusopuksen:

"How to modify your Mini" ja "Tuning the A-series engine"

Molempia saattaa löytyä Amazon.co.uk sivuilta järkevään hintaan. Näistä löytyy aika paljon tietoa erilaisista ratkaisuista Minin kulkupuolen kohentamiseksi...

Link to comment
Share on other sites

Ei niissä nyt hirvitävästi eroa ole. Riippuen nyt vähän vuosimallista tietenkin.

 

Poraus ja iskunpituus on tietysti erilaiset, mutta on niissä paljon vaihtokelpoistakin.

mm: im/pakosrj on sama, samoin kaasutin (hs2) ml ilmanputsari pl. neula

kiertokanget on 850 ja 997 on erilaiset(männäntapin lukituspultti) kuin 1000, mutta vaihtokelpoiset.

 

kansi on käytännössä sama, muistaakseni 3 eri valumerkintää löytyy, suurin ero ettei 850 ole lämpötila-anturin paikkaa kannessa, vaan se tarvitsee asentaa termostaatikopan koteloon.

Venttiilikoko molemmissa sama: imu 27, pako 25.4(kuten kaikissa muissakin pikkulohkoissa ml. 998 Cooper on pako vain 25,4mm) kanavatkin kutakuinkin samanlaiset, riippuu vähän valusarjasta, mutta käytännössä.

997 ja 1100 +monessa muussa A-sarjan konettava käyttäväsä Britissä (12g202) on 2 mm isompi imuventtiili > 29mm.

998 Cooperissa (12g206 tai 12g295) on 31mm imuventiili, ja niissä on selvästi isommat (imu)kanavat.

 

Vanhoissa 850 (60-luvun alku) on onnettoman kokoiset päittäisvälyslaakerit, myöhemmin samat kuin 1000.

Vaihdelaakon kuoret on samat 850 ja vanhoissa 1000(3-synkkaset), myöhemmin molemmissa 4-synkkaset. Peräkoppa ja vaihdekeppi toki erilaiset (Macig Wand)

perä vakiona 850 3,756:1, 1000 3.44:1

Pakoputkisto sama, 1 tai 2 pönttönen, riippuen taas vähän vuodesta.

Öljypumppu, nokka, jakopää, virranjakaja, öljynsuodatin yms on samanlaisia.

 

1000 koneeseen ei liene mieltä vaihtaa 850 akselia, mutta 850 voi ajatella tonnisen mäntiä, jolloin puhutaan noin 950cm3 koneesta. Helpommallakin saa tehoa, jos sitä kaipaa. Menee ns. period tuning puolelle, mukava kierroskone lienee tuloksena (akseli ei kuitenkaan vakiona ole kovin pitkäikäinen). Siihen vielä tuplat SU H1 1 1/8" kaasuttimet ja vakio cooper pakosrj ja cooper tai 541 nokka sekä vanha lävirtauspönttö, niin fiiliksestä ei ole puutetta ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...