Jump to content

mini cooper mk 1


simonits

Recommended Posts

Mulla on tullut Mk 1 S:issä kolmenlaisia mittareita vastaan. 1070 S:ssä 200 km/h:n ja yläreunassa asteikolla merkkivalo, joka ei käytössä.

1275 S:ssä 210 km/h:n asteikko, eikä yläreunassa merkkilamppua.

Ja 67 Mk1 1275 S:ssä oli 210 km/h:n ja yläreunassa oli taas se merkkilamppu, eikä käytössä.

 

Mk 2:ssa tuli mukaan mailiasteikko keskikehälle, taulu erilainen.

 

Pikku Cooperien mittareista en muista muuta kuin siinä yhdessä mikä mulla oli niin 160 km/h:n asti numerot. Oliko sen jälkeen vielä viiva??

Link to comment
Share on other sites

Yhdellä kaverilla on jossain arkistoissa videon pätkä, joka kuvattiin 93 vuonna Räyskälässä kun TM koeajoi minun S:ää ja kuvaaja istui putkien välissä takapenkillä kun Sukavan Jare testasi huippunopeutta/kiihtyvyyttä. Mittarin neula kävi todistettavasti kuvassa 200 km/h:ssa, mutta oli aika optimistinen, koska huippua oli 170 km/h. ;)

Link to comment
Share on other sites

170 on jo aika hurja..

 

Hyvä matkanopeus ;) .

Tuossa vauhdissa kovakin sivutuuli muuttuu vastatuuleksi ja auto painuu tiehen kuin liimattu. Oma ei ota ees tuota 170 nykyisellä rengastuksella mittarinopeutta - todellista kulkee sen 150. Todellinen 140 km/h menee hieman yli puolen välin painetulla kaasulla - paljoo ei sitten enää tapahdukaan, kun painaa kaasun pohjaan... Minissä kun se vauhtikin tuntuu siltä mitä se on, niin jo 100 km/h on haipakkaa. Joissain autoissa saattaa kyydissäolijat ryhtyä erehdyksissä availemaan ovia pois lähteäkseen jo 50 vauhdissa ja 100 tuntuu viideltä kympiltä. Onneksi ei oo piiiitkään aikaan varaa hankkia semmosta peliä - lähtis kortti alta aikayksikön, kun en nopeusmittaria ajaessa aktiivisesti viiti katella kuin perstuntuman eli kierrosten&muiden äänien opiskelun yhteydessä - muulloin letkan mukana...
Link to comment
Share on other sites

Ei se kato ylinopeuden ajaminen huomaamattomasti ole ongelma, sellaisissa autoissa mitkä tuntuu 100:sen vauhdissa kulkevan 50:tä, on varustettu ylinopeudenrajoittimilla/varoituksella :D Joskus tulee puhelinsoittoja emännältä että mun autossa on jotain vikaa, piippaa ja mittaristossa välillä näytössä omituinen symboli... Ei kosketa sellaisiin vipuihin ja nappuloihin minkä tarkoitusta ei tiedetä.

 

Pitäisiköhän seuraavalla kerralla ohjelmoida Mini1380 uusi mittaristo piippaamaan/vilkkumaan heti, kun viisari nousee yli 60km/h ::)

Link to comment
Share on other sites

Nämä tämän foorumin keskustelun karkaa aina vähintään kolmen vastauksen jälkeen täysin ohi alkuperäisen topicin ;D

 

Hyvä niin, muuten loppuisi jutut ja foorumi nopeastikin...

 

En tiedä, ilmeisesti minulla on peränvälitys nyt sitten se tihein mahdollinen Minin välitys, kun minulla oikeasti tuo sata on ehdoton maksimi mitä raaskii koneesta repiä. Tosin, siihenkin tottuu aikaa myöten. Kun käy Minillä jossain kauempana, niin paluumatkalla huomaa huutelevansa tosiaan sitä satasta, kun menomatkalla alkaa hampaan kiristely jo reilussa 80 vauhdissa...

 

Joku varmaan osaa heittää ihan lonkalta (tai ainakin nopeasti laskien) että mitkä on kierrosluvut satasen vauhdissa, 10" pyörillä - eri perän välityksillä...

Link to comment
Share on other sites

Ripeesti laskettuna satkun vauhdissa perus 10" rengas pyörähtää minuutissa semmoisen 1092kierrosta. Tuosta saadaan eri perävälityksillä tälläisia moottorin kierroslukuja nelosvaihteella (1:1 ensiövedolla):

4,333: 4732 1/min

3,938: 4300 1/min

3,765: 4111 1/min

3,647: 3983 1/min

3,444: 3761 1/min

3,270: 3571 1/min

3,211: 3506 1/min

3,105: 3391 1/min

2,950: 3221 1/min

2,760: 3014 1/min

 

Lisätään vielä että orkkis MPi, 13" kumeilla, kiertää 2900rpm satkun vauhdissa. Eli 175/50/13 renkailla kierrokset laskee nelisen prosenttia.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

nyt on ostettu alkuperäisiä mini cooperin nopeusmittareita ja tehty muutama replika mittari.muutama ministi on verrannut replikoita ja alkuperäisiä mittareita pitkän vertailun jälkeen on erotettu alkuperäiset ja replikat toisistaan,joten miten on voiko alkuperäiseen cooperiin laittaa replika mittarin jos ei oo alkuperäistä,laitetaanhan uustuotanto verhoilujakin cooperiin vaikka kuviointi on erillainen kun vertaa alkuperäiseen(pitää olla rillit päässä ja tosi hyvä valo ennen kuin eron huomaa)? ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...