Jump to content

1-vaihde rusahtaa


mustikka

Recommended Posts

Moro!

 

Minissä rusahtaa 1-vaihde. Mikä sen mahtaa aiheuttaa? Ei ole merkitystä, et onko auto paikallaan vai rullaako hitaasti, kun vaihteen laittaa silmään... Välillä silti pääsee lähtemään liikkeelle ilman rutinoita... ???

Link to comment
Share on other sites

Synkronointi kulunut, ei jaksa enää stopata ratasta vaihteen vaihdossa. Mutta jos paikallaankin rusahtaa niin silloin todennäköisesti sulla myös kytkin kantaa hieman. Kokeiles pitää muutama sekuntti kytkintä pohjassa ja sitten pakkia, rusahtaako sekin? Pakki on synkronoimaton ja jos se rusahtelee niin selkeästi kytkin jää kantamaan eikä irroita kunnolla. Mikäli kytkin jää kantamaan niin sen vian korjaus voi helposti auttaa tuohon ykkösen rusahteluongelmaankin, vaikka synkroinointi olisikin elämänsä lopussa.

Link to comment
Share on other sites

Pakki ei rusahda. Mietin sitä kytkin juttuakin ennen, ku tänne kirjottelin, et olenkohan painanu kytkintä jotenkin huonosti ta jotain, mut kyllä se pohjaan tulee painettua liikkeelle lähtiessä... Sitä alkaa epäillä jo ajotaitojaankin! :-[ Onkohan se synkronointi millanen homma korjata? Joutuuko purkamaan paljonkin? Tänään muuten kun kaupungissa taas tuli vaihteita enemmän vatkattua, niin huomasin, kun 1-vaihteen pistää ooiiikein rauhallisesti, ni ääntä ei kuulu. Ei se kyl sais normaalillakaan käytöllä rutista...

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa kovin siltä että synkka on loppu. Korjaus edellyttää moottorivaihdelaatikkopaketin pois keulalta ottoa, vaihdelaatikon irroittamisen moottorista, sekä vaihdelaatikon totaalisen purkamisen. Jos homma sanotaan Haynesin jakoavaimilla 1-5, niin tämä on ehdottomasti viiiden jakoavaimen homma :D

 

Älä rutisuta sitä liikaa ennen korjausta, jos riittävästi monta kertaa kunnolla rohauttaa sen ennen korjausta, menee synkronointirenkaiden lisäksi myös ratas ja kytkentäpakka uusiksi.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä siinä ammattilaiseltakin päälle työpäivä turhaantuu vaikka vain sen yhden synkan vaihtaisi. Samalla toki kannattaa pistää täysremppa niin ei tartte taas pitkään aikaan miettiä, eli jos ykkösen synkka on mennyt niin sanoisin ilman mittaamista että kakkosen ja kolmosen saa kanssa laittaa uusiksi, sekä samalla uudet laakerit. Kyllähän se pajalla teetettynä tommoinen remppa lähempänä sitä touhutonnia alkaa olemaan.

 

Ostaa käyttäautoksi jonkun erikoisemman Mersun/Bemarin/Audin niin tollaiset Tonnin rempat ei Miniin tunnu missään :D

Link to comment
Share on other sites

ajelin yhdellä minillä 3 kesää jossa vaihteet rusahteli eikä laatikko mennyt rikki,joten tuon rusahtelun kanssa vähän liioitellaan,mielestäni minin laatikot rusahtelee jos vaihtaa vähän varomattomasti,tämän hetkinen minini kanssa rusahtelee ja on rusahdellut jo pari kesää,silti se pelittää hyvin :)

Link to comment
Share on other sites

Hyväksi vertauskuvaksi sopii varmaan tuulilasinpyyhkijän sulat. Toimii hyvin ja pitkään eikä niissä oikeen mitään vikaa ole, mutta vuoden päästä kun ne vaihtaa uusiin, kiroaa miksi sitä ei ole tullut tehtyä aikaisemmin.

 

Eli laatikko missä on kytkentähampaat kunnossa, toimii huomattavasti paremmin kuin sellainen missä hampaat on kulutunut/pyöristynyt. Minin laatikon kytkennöissä on sen verran rajut välykset että rikki niitä ei oikeen saa normaalilla sorvaamisella, mutta pyöreäksi helposti.

Link to comment
Share on other sites

jos tota alkaa korjaamaan, niin kyllähän se mottorin irrotus on kuitenkin melko suoraviivaista työtä ja lohkonkin saa vielä irrotettua vaihdelaatikosta haynesin opeilla melko helposti. ja jos sen jälkeen vie laatikon johonkin korjaamoon niin varmaan säätäis aika paljon. Tietty sit kun laatikon on saanu kunnostettua niin ehkä voi samalla kattoo et muut laakerit on kunnossa kun kone kerran on auki.

 

Sulla vissiin on toi auto ihan päivittäisessä käytössä kun tulee turussa kovin usein vastaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ei muuta kun säästämään... ::)
Eikös tuo tonni säästy jo sillä, että ajaa pikasen vähemmän? Mulla tulee syssymmällä 7:s vuosi täyteen ja keskimäärin mennyt jo pelkkään bensaan yli 1700 euroo vuoteen. Ja besahan tunnetusti on vain osa kulungeista. Tällähetkellän tommonen 1300 euron remppa nostaisi kilometrikohtaisia kulunkeja koko käyttöajalta vain 1 sentillä - kulungit on nyt sen 16,4 snt/km. Eli ei se tonnin pläjäys tunnu missään, koska seuraavan kerran samaan osaan tarvinnee koskea paalaamossa.
Link to comment
Share on other sites

En mä malta ajaa vähemmän! Nyt jo alkaa masentaa, ku alkaa Minillä talviunet lähenemään. :'( Toivottavasti on lämmin syksy, ni saa ajella mahdollisimman pitkään. Ennen teiden suolauksia täytyy varmaan luovuttaa...

 

Oli viime tilissä iloinen yllätys, ku en muistanu et lomaltapaluuraha oli vielä tulossa! O0 Helpottaa mukavasti.

 

Mulla on Minin kanssa yhteistä taivalta takana n. 1,5v. Vaikka sitä rahaa palaa tässä touhussa aika kiitettävästi, ni päivääkään en ole Minin hankintaa katunut!! ;D Kun osais vaan tehdä itse enemmän; tuntuu et on muiden riesana aina, ku on jotain säätöä. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...