Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sanokaas viisaammat, että kuin tiukasti tuon laakerin oikein pitäisi olla kiinni? Tällä hetkellä kun pyörii kyllä käsin pyörittämällä, muttei ehkä niin kevyeen kuin voisi, mutta jos sitä sen verran löystän että saan sokan edellisesti reiästä kiinni, niin sitten ilmenee klappia. Ajon jälkeen laakerinkiristysmutteri on kyllä jonkin verran lämmin..

 

Eli onko laakeri vaihtokunnossa vai missä vika?

  • 2 weeks later...
Posted

laita sinne shimmilevyjä väliin?? vai onko noissa sellasii ollenkaan..?  sillä saisit ainakin klapin pois ja mahd. sokan reiästä läpi.  ja laakerihan on vaihtokunnossa vasta silloin kun se pitää ääntä  :D  ;)

Posted

Luonnollisesti puhut takanavasta. Etunapahan vedetään aina momenttiin ja välirenkaalla säädetään.

Takanavan laitan ite (jos kartiorullat) niin että ensin vedän kunnolla kiinni ja siitä löysään että "jyrisemättä" pyörii, eikä ole klappia. Ei ole koskaan pyöränlaakerit hajonneet.

Ennen vanhaan oli kuulalaakerit perusmininissä, eikä niissä säädelty, vedettiin momenttiin vaan takapääkin.

Posted

Välirenkaalla???

Mulla klappia etulaakerissa ja kun purin niin en huomannut mitään välirengasta.

 

Missä välissä semmonen pitäisi olla. Laakeri ei pitänyt mitään ääntä vaan oli vaan väljä, edellinen omistaja väitti vaihtaneensa kaikki pyöränlaakerit.

Posted

Yksi kuva vastaa tuhatta sanaa vai miten se oli

 

laakerit.jpg

 

rumpujarrullisessa (kuulalaakeri) 59 ja levyjarrullisessa (kartiorullalaakeri)  71

Posted

pääsääntöisesti kuulalaakerit kylmästi pulttikoneella ja poskilaakerit käsin.. sopiva kiristys ja hitusen auki et fillari pyörii eikä jää klappia, kuten 'tailke' mainitsikin jo.

 

sit on olemassa kans niitä hieman erikoisempia poskilaakereita jotka kans ammutaan huoletta puolen tuuman pyssyillä mut niillä ei ilmeisesti tän minin kans olla mitään tekemistä, joten sen voitte unohtaa  :P

Posted
pääsääntöisesti kuulalaakerit kylmästi pulttikoneella ja poskilaakerit käsin.. sopiva kiristys ja hitusen auki et fillari pyörii eikä jää klappia, kuten tailke mainitsikin jo.

 

En ole ottanut kantaa kiristystapaan, mutta mutterimopon kyllä

itse jätän näissä hommissa työkalutauluun eikä ole ollut

laakeriongelmia viimeisen 38 vuoden aikana.

Posted

Pulttipyssyä käytetään henkilöautoremonteissa korkeintaan purku ja rengashommissa ;)

Posted

En omista pulttipyssyä enkä ole sitä tarvinnut. Joissain laakereissa se irtorengas puuttuu ja se on korvattu leveällä sisäkehällä. Ainakin etupään kartiolaakereissa se irtorengas oli kun viimeisimmän satsin ostin. Taakse olen joskus laittanut kartiorullalaakerit ilman irtorengasta kun muuten ei saanut välystä pois.

Posted

pulttikoneesta on ollut minulle monessa hommassa apua, eihän sitä tarvii lätkyttää täysillä että pultit katkee,ostin jokunen aika sitten akku käyttöisen koneen ja se oli todella hyvä hankinta ei tarvii kuunnella kompuran jytkytystä.pyörän laakeri hommissa en käytä pulttikonetta.

Posted

Minä en ole pulttipyssyn käytöstä Miniremontin yhteydessä puhunut muuta kuin, että sitä ei käytetä! 8)

Momenttiin veto=Momenttiavaimen käyttäminen ohjekirjassa annetun lukeman mukaan ;)

Posted

jos toi tuli mulle niin mähän vaan tarkoitin sillä sitä käsin kiristämistä, ensin eteen ja sit hiukan taakse, aivan kuin koirankoppi  :P

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...