Jump to content

Ajonopeuden mukana muuttuva resonointi tms. ääni... mistä tulee?


Mpi97

Recommended Posts

Hei ministit!

 

Mpi:ni alkoi viime syksynä pitää alati kovenevaa nopeuden mukaan muuttuvaa ääntä..

Osaako kukaan aavistella mistä saattaisi olla peräisin?

Moottorin kierrosluku ei vaikuta ääneen, ainostaan rullausnopeus, eli vauhti millä pyörät pyörii... ääni alkaa noin 30km/h nopeudessa ja muuttuu korkeammaksi vauhdin mukana. Ääni on kovimmillaan 70-80kmh minkä jälkeen taas katoaa...

Ääni tulee vapaalla rullatessakin, eikä siihen vaikuta moottorin kierrokset... pyörän laakerit menossa vai onko laatikossa jotain laakereita mistä tuo meteli voisi olla peräisin? Mitään keinoja testata mistä ääni tulee?

 

Kiitokset etukäteen...

Link to comment
Share on other sites

Moro.

Itellä ollu joskus -72 coupe corolla ja siinä oli kiinni pisara peilit kotka aiheutti aivan tajuttoman vinkumisen et otti hermoon. Peilejä siirsi 4-7mm ulos niin loppu ja oli nautinto ajaa vaikka ei häävi peli muuten ollu.

Tuleeko ääni mistä?

Link to comment
Share on other sites

Mulla vähän samaa,

Liikkeelle lähdettäessä kuuluu pari kertaa "varo","varo", motarilla kun vauhti kasvaa niin

rupee kuulumaan ei ei ei ei eieieiei joka kiihtyy,lyhenee ja kovenee  vauhdin mukana.

Kun moottorin sammuttaa niin kuuluu  huhuh. Tätä esiintyy vain silloin kun vaimo on kyydissä :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Arvauksia:

 

a) Jarrulevyn suojana oleva pelti saattaa resonoida/koskettaa jarrulevyä levyä tms. lähellä olevaa kerran kierroksessa. Tunkilla rengas ylös ja pyörittelyä selvittä asian. Tai rullailua vapaalla ja joku kuuntelee ulkopuolelta äänen sijaintia.

 

b) Laakeri voi olla rispaantunut. Noissa on ollut takaisinkutsukampanja aikoinaan, kun laakerit on olleet vääränlaiset ja hajonneet muutaman tuhannen kilsan ajon jälkeen uusista autoista. Jos autollasi ajettu yli 20tkm, niin ko. laakerivika on korjattu. Mutta silloin voisi kyseessä olla muuten vaan loppuunajetut laakerit.

 

c) Jos autoon on asennettu LOKARIt ja kumijouset on lässähtäneet, niin rengas saattaa ottaa sisälokariin kiinni ja aiheuttaa nopeuden mukaan muuttuvan äänen.

 

d) Kojelaudan lauta ja mittariston ympärillä oleva lauta voivat kitkuttaa toisiaan vasten ja ääni on auton tärinästä riippuvainen (eri nopeuksilla ja vaihdepäällä/vapaalla erilainen).

Link to comment
Share on other sites

Täytyykin tutkia tuo jarrulevyn peltisia!

Mietin tuossa, että jos nostaisi toisen etukulman ylös ja rullaisi autoa paikallaan, voisi selvittää kummalta puolelta meteli tulee, kun tasauspyörästö pitää maassa olevan paikallaan..? Mikäli siis ääni syntyy silloin kun rengas ei kosketa tienpintaa....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Päivitystä aiheeseen!

Vaihdoin etupään laakerit ja ongelma poistui.

Laakereissa itsessään ei kyllä ollut näkyviä vaurioita, mutta kuskinpuolen vetoakseli näytti hieman "kärähtäneeltä" laakereiden alueelta, liekö rasvaa ollut liian vähän, sekaan päässyt vettä tai muuten vaan kuivunut?!

Jokatapauksessa nyt uudet kehissä ja tasaseen kulkee...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...