Jump to content

Clubman kaiutinkoot


jvuotila

Recommended Posts

Osaisiko joku kertoa faktaa Clubmanin kaiuttimien koosta. Aika ristiriitaisia tietoja löytyy eri foorumeilta, joten kysyn nyt täältä. Eli lähinnä ovissa olevat elementit kiinnostaa. Onko se suurempi elementti 5.25" vai 6.5"? Ja pienempi 3", 3.5" vai 4"?

 

Ja toki jos takakaiuttimien elementtikoko on tiedossa niin sekin kiinnostaa.

Link to comment
Share on other sites

Originaalit etuovissa: isot 5,25 ja pieni 3,5. Takana 6 x 9.

 

Eteen mahtuu ison tilalle 6,5 muovia leikkaamalla. 3,5 tilalle joku on pistäny jopa 4 tuumaisen, mutta voi vaarantaa ikkunan toiminnan + peltitöihin saattaa joutua. Eteen voi myös laittaa 5 tuumaisen 5,25 reikään ja taakse voi 6 x 8 mennä myös.

 

Pelkkä kaiuttimen kauluksen koko ei ratkaise, vaan ns. korin koko. Kori tulee oven sisään, kaulus ovipahvin päälle.

 

Helpoimmalla pääsee, jos  eteen laittaa 5,25 tai 6,5 erillissarja (3,5" tilalle pikkudiskantti). Taakse 6 x 9.

 

Ennen ostoa kannattaa ottaa ovipahvi pois ja kajarit käteen ja mitata eri kaiuttimia suoraan oviin.

 

Jakosuotimet mahtuu esim. oven pohjalle ison kajarin taakse.

Link to comment
Share on other sites

Okei. Tuli muuten mieleen että siinä on ilmeisesti Harman Kardonin(?) joku HiFi systeemi jossa ne diskantitkin on A-pilareissa. Niin onko siinä sarjassa myös takana 6x9" elementti kun pikaisesti katsottuna näytti kun ritilän takana olisi ollut joku pienempi (ehkä 5.25") elementti ja erillinen diskantti?

 

Osaatko mahdollisesti sanoa tuosta hifisysteemistä että onko jossain erillinen vahvistin ja jakosuotimet vai ohjaako se Minin oma radio kaikkia 8-10 kaiutinelementtiä suoraan?

Link to comment
Share on other sites

Ylläolevat kommentit koski wavea ja boostia ja 2gen miniä.

 

Hifi setissä a-pilarissa lisäksi diskantit ja takana erillissarja + vahvistin.

 

2gen hifisetti on eri. Siinä ongelma on impedanssi, pitää olla 2 ohmin kaiuttimia muistaakseni, jos haluu suoraan vaihtaa toisiksi samankokoisiksi. Niitäkin löytyy, mutta valikoima suppeampi.

 

Takana on hifissä tosiaankin erillissarja, jossa diskantti on kiinni hieman erikoisesti verhoilupanelissa. Hifissä on oma vahvistin, sijaintia en muista aivan 100%, mutta taitaa olla kuskinpuolella b ja c pilarin välissä panelin alla.

 

Mitä taakse tilalle, onkin sit varmaankin makuasia.

 

Ei se minin lisävaruste "hifi" setti niin surkea ole, että sitä välttämättä kannattaa heti vaihtaa..

Link to comment
Share on other sites

Ei se minin lisävaruste "hifi" setti niin surkea ole, että sitä välttämättä kannattaa heti vaihtaa..

 

Kuskin oven 3.5" elementistä kuuluu sellanen *plop* *plop* *plop* ääni, aivan kuin elementti pohjaisi. Joko elementti on rikki tai yksinkertaisesti vaan huonolaatuinen - veikkaisin että rikki on. Tilasin juuri parin 3.5" coax- ja parin 5.25" midbassoelementtejä. Ei kai tuo nyt ongelma ole 4 Ohm kuormalla - puolta helpompihan se on vahvistimelle kuin 2 Ohm?

 

Elementit jotka tilasin

HERTZ EV130.4

HERTZ ECX87

Link to comment
Share on other sites

Eikös tuommoisenkin vian saa menemään takuuseen, jos autossa on alkuperäinen hifi-sarja?

 

Alpinelta löytyy vahvistimia, jotka mahtuvat orkkisvahvistimen tilalle sinne tankin syöttöputken viereen, jos haluaa vahvarin vaihtaa.

Link to comment
Share on other sites

Eikös tuommoisenkin vian saa menemään takuuseen, jos autossa on alkuperäinen hifi-sarja?

Itseasiassa tämä ei tullut edes mieleen  ::) . Kaverin kanssa purettiin sen verran ovipaneelia jotta nähtiin tuo suurempi elementti niin ei se kyllä kovinkaan laadukkaalta vaikuttanut. Paperia taisi olla magneettikin elementin painosta päätellen  ;D . Veikkaan että ihan hyvä kun tulee vaihdettua.

 

Alpinelta löytyy vahvistimia, jotka mahtuvat orkkisvahvistimen tilalle sinne tankin syöttöputken viereen, jos haluaa vahvarin vaihtaa.

Ongelmaksi taitaa alkaa muodostua kaapelointi jos enemmän haluaa panostaa. OEM kaapelointi menee samoissa nipuissa kaiken muunkin kanssa ja näytti pikaisesti arvioituna maksimissaan 0,75mm2 "jekkulangalta". Täytyisi purkaa käytännössä koko auton verhoilut ja tehdä kunnon kaapelointi, joten koetan nyt ainakin alkuun pärjätä pienemmin panostuksin.

 

Ovet ajattelin vaimentaa samalla kertaa vetämällä oven ulkopeltiin 2 kerrosta Vibroplasti M1:stä ja kerroksen Splen 3004:sta niiden päälle. Katsoo sitten mitä saisi vielä sisäverhoilun muoveihin liimailtua tuoa lisäksi. Takakontin pohjaan vetäsen pari kerrosta tuota samaa M1:stä ajomelun vaimentamiseksi, mutta muuten en ainakaan tähään hätään ala autoa enempää purkamaan.

 

Kuukauden päästä auto on menossa ruostesuojaukseen jossa koko pohjaan vedetään äänenvaimennusmassa ja pyöränkaariin bitumilevyt. Toivottavasti tuolla saisi ajomelua jo hieman alas. Clubioven ovitiiviste ei kuulosta nastarenkaan ropinasta päätellen kovinkaan tiiviiltä... Tämän on joku saanut menemään takuuseen jos oikein ymmärsin? Autollani päättyi takuu viikko sitten, mutta soittelin tänään Laakkoselle reistailevista ikkunoista (vajoaa samantein 10cm kun saa lasin ylös). Sanoivat että menisi aika todennäköisesti vielä takuuseen, joten voisikohan samaan syssyyn koettaa vielä tuota ovitiivistettä?

 

Ajomelu varmaan pienenee "huomattavasti" kun kohta viitsisin vaihtaa nastojen tilalle ehtoopuolella olevat orginaalit runflat renkaat ;D . Pitää ostaa jotkut normaalit kumit tilalle kun saa nuo loppuun ajettua. Onko mielipiteitä puolesta taikka vastaan seuraavista vaihtoehdoista?

 

Michelin Energy Saver

Goodyear EfficientGrip

Nokian Hakka H (kallein vaihtoehto)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Onkos tuo focalin setti ns. speksikoon alarajalla?

 

Otit muovirenkulat pois? Laita soviterenkaat tilalle.

Kyllä ne paikat ovissa on aivan selkeästi 4" ja 6.5". Etenkin tuo 5.25" siinä isommassa aukossa on sellanen että jos keskelle passaa niin elementin ympärille jää joka puolelle semmonen 1,5-2cm rako. Ilmeisesti tuon Mini hifi systeemin elementit on eri kokoiset kuin niissä vakiostereoissa.

 

Lisäksi tuo pienempi elementti on ovipaneelissa niin että ovipaneeli muodostaa elementille umpinaisen kotelon. Eli jos siihen vaan elementti mahtuu niin ei ole mitään mahdollisuutta että tulisi ongelmia ikkunan nostinten kanssa. Jos ei mahdu ja sen haluaa siihen laittaa, täytyy paneelista leikata aika iso pala muovia pois (en suosittele).

 

Focal Access 165A3 3-tie erillissarja olisi ollut aivan täydellinen setti korvaamaan auton etuosan elementit ... taitaa joutua vielä tuon tilaamaan.  :o

Link to comment
Share on other sites

Jos laitat 3-tie setin, käytätkö minin omaa jakosuodinta?

Jaa-a, luulisin että käy koska vakionakin on erikseen diskantti ja kaksi eri kokoista midbassoa. Toki tuo Focalin oma passiivisuodin voisi olla paremmin sopiva, mutta minulla ei ole mitään hajua missä nuo alkuperäiset jakarit sijaitsee. Tällä hetkellä edessä on jo nuo Focalin diskantit sekä se Hertzin 3.5" coax elementti. Soivat jo nyt selkeästi paremmin kuin vakiona, joskin ovien vaimentamisellakin lienee aika iso osuus tuohon.

 

Itseasiassa tuo coax elementti sen pienemmän ovielementin tilalle ei tunnu olevan yhtään huono idea. Minin omat jakarit ei leikkaa tuolta elementiltä diskantteja pois. Nyt diskantit toistuu paljon tasaisemmin kun ovessakin on diskantti. Täytyy vielä miettiä mitä tuon asian suhteen tekisi. Hankkisiko siihen vain oikean kokoisen Focalin coaxin.

 

Sen suuremman ovielementin asennusaukon halkaisija on noin 140mm. Focalin 6.5" elementin asennusaukon halkaisija pitäisi olla 141mm, joten hyvinkin pitkälti juuri oikealta se 6.5" elementti vaikuttaa. Täytyy nyt kuitenkin mitata kaikki tarkkaan ennen kuin alkaa uusia hankintoja tekemään. Toista kertaa en viitsi mutupohjalta tilausta laittaa vetämään  8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Yrityksen ja erehdyksen kautta voittoon. Etuosaan vaihdettu nyt kaikki kuusi elementtiä. Ääni parani aivan tajuttoman paljon. Ovien pienempien elementtien tilalle laitoin coaxiaali elementit joissa on erikseen suunnattavat diskantit. Nyt diskantit tulee neljästä pisteestä ja toimii pirun hyvin.

 

Kaikki elementit on nyt Focalin Access sarjaa. Asennuksissa ei ollut mitään ihmeellistä. 4" elementit oli ihan siinä ja siinä että menivät paikalleen ovipaneelien koteloon, koska elementti on takaakin aika suuri halkaisijaltaan ison magneetin vuoksi. Muovia joutui leikkaamaan noin 2-3mm lyhyeltä matkalta. Suurempi elementti sopi suoraan paikalleen.

 

Focal Access 165 A1

Focal Access 100 CA1

 

Taakse täytyy vielä jossain välissä vaihtaa elementit. Jos en ole aivan väärin ymmärtänyt niin takana olevat elementit ovat tavallaan "subbarit". Eli ilmeisesti vahvistimessa olevalla alipäästösuotimella on jakotaajuus asetettu(?). Täytyy purkaa ja tutkia. Jos näin on ja elementit ovat 6.5" kokoa vaikuttaisi DLS RW6 hyvältä paketilta. Saisi kerralla elementit molemmin puolin... Jos taaksekin ohjataan koko kaista niin taidan hankkia toisen 165 A1 erillissarjan.

Link to comment
Share on other sites

Käsittääkseni rear-linjasta on suodatettu alin basso pois, eli ei subbari vaan sen vastakohta...

Eipä ole näin. Purin tänään takaa elementit esille. Takana tuossa Hifisysteemissä on 6x9" subbarielementti ja diskantti. Eli keskiääniä ei takana ole lainkaan. Lisäksi nuo 6x9" subbarit on vedetty tiiviisti "koteloon" eli auton sivukoteloihin massalla kiinni.

 

Eli ihan suoraviivainen vastaus on että takana on subbarit ja sieltä ne bassot tulee. Elementit näyttää ihan yhtä "hyviltä" kuin muutkin hifisysteemit pilipalielementit. 6x9" on subbarille sen verran eksoottinen koko jotta löytyyköhän oikein mistään parempia tilalle?

 

Mini Hifi System (Harman Kardon?)

Edessä: 4" ja 6.5" midbassot sekä 1" diskantit

Takana: 6x9" subbarit ja 1" diskantit

Link to comment
Share on other sites

Mites tollanen "open air" sub käyttäytyy vs. esim. tavallinen 6x9 kaksitie elementti? 6x9 kaiuttimia on vaikka kuinka, jakosuotimella varustettujakin voisi löytyä, niin tuon diskantin voi ohjata samaan elementtiin?

 

esim.

 

http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_98

 

Onpa erikoinen ratkaisu hifi systeemissä... Surkeita ne kaiuttimet on kyllä kaikissa minin seteissä.

Link to comment
Share on other sites

Hei, vielä.

 

Luulenpa että tuon genesiksen fs taajuus on kuitenkin sen verran alhaalla että verrattuna perinteisiin 6x9 hässäköihin / kaiuttimiin, taitaa tuottaa parempaa ja pehmoisempaa soundia. Paras tulos saavutettaisiin jos noille ruuvais jonku vahvistimen ja kunnollisella aktiivi suotimella suodattais jostain 60hz/50Hz taajuudesta yläpuoliset pois.

 

Diskantteja ei mielestäni näissä pikku autoissa takana oliolle kannata laittaa. Edestä tulee sitä yläpäätä ihan riittävästi.

 

Itselläkin tuon äänen parannus mielessä omaan scoopperiin, mutta ensin rupean vaimentamaan. Tarkoitus laittaa 10" subi peräkontin pohjalle pieneen suljettuun koppaan n.20l  ja  6,5"+1" etupää passiivisena ja deletoida nuo vakio 6x9" rieskat pois takaa. Vahvariksi 800w/digi pääte jossa hyvät suotimet.

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Hieman epäilen, että ns. sub versio 6x9:stä kuullostaa open airina yhtaan miltään.

Bosehan tekee monelle merkille tehdasasenteisia open air subeja hattuhyllyyn jne. ja ne on surkeita.

 

Jos subin haluaa, lyö 8" elementin siihen reikään, jos mahtuu kunnnon massojen kanssa tai sitten laittaa suljetun boxin takakonttiin.

 

Itse en subia miniin laita, kun A) ei ole tilaa ja B) auto rämisee jo muutenkin tarpeeksi...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...