Jump to content

Engine fault reduced power (MCS R55/56 omistajat lukekaa ja reagoikaa)


Guest Huikko

Recommended Posts

Tuommoisen löi aamulla näyttöön (Cooper S 2008) ja käydä röpötti tyhjää kuin mopoauto.

 

Mitään vinkkejä mitä uhittelen huollossa vian aiheuttajaksi?

Bensanhajua ohjaamossa olen käynyt valittamassa pariin kertaan. Mitään vikaa ei ole koskaan löydetty.

Olisiko tuo korkeapainepumppu tullut tiensä päähän säkällä takuuaikana?

 

Kaikki kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita.

Kaikki toimi normaalisti kun ajoin parkkiin eilen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Talvikäynnistyksissä tosiaankin lemahtaa minunkin auto bensalle, kuin pihalle olisi kaatanut suoraan kannusta. Taitaa compuutteri syöttää kakkua ylenmäärin rööriin, jotta katalysaattori sais nopeesti heräämään kylminä aamuina..

 

Suojatilan päälle lyömiseen yleisin syy on kosteutta/jäätä kerännyt anturi (maf, lambda jne.), ei välttämättä mikään fataali juttu.

Link to comment
Share on other sites

Todennäköisesti ei mitään vakavaa. Tosin jos ulkomaan foorumeita on uskominen niin kaikki korkeapainepumput ennen 04/2009 valmistetuissa autoissa kilahtavat viimeistään 25000km kohdalla.

 

Käynnistelin autoa pihassa ja vika katosi koodeineen päivineen. Edes check control messages -osiossa ei ole mitään enää.

 

Jarrujen jäätymisestä tuli kommenttia huollosta, että pääsylinteri jumittaa. Menee jarrunesteet vaihtoon ennen aikojaan.

Link to comment
Share on other sites

Tuota samaa tekee omakin 07 MCS clubman. Alkoi pakkasten myötä jolukuun puolen välin tienoilla. Ilmenee yleensä kun on pakastanut/lauhtunut nopeasti.

 

Ilmeisesti jäätää tosiaankin jotakin, tahi sitten korkeapaine- tai vesi -pumppu menossa.

 

Takuuhan tästä on jo mennyt, mutta onkohan noiden pumppujen ainakin foorumeilla yleiset laatuvirheet mahdollisesti myönnetty tyyppivioiksi?

Link to comment
Share on other sites

Suomessa ei mitään myönnetä tyyppiviaksi. Tuohon jäätymisongelmaan on korjaussarja olemassa. Näin kuulin tänään autokeskukselta. Kuulemma viime viikolla tullut muutama muukin cooper s samasta syystä huoltoon.

Link to comment
Share on other sites

Alkoi pakkasten myötä jolukuun puolen välin tienoilla. Ilmenee yleensä kun on pakastanut/lauhtunut nopeasti.

Mun S 09 on tehnyt tätä kahdesti; ensin kovilla pakkasilla ja nyt säiden lauhduttua. Kahtena aamuna kierrokset aaltoilivat ylhäältä alas ja takaisin. Sammutin ja starttasin kolmasti, jonka jälkeen lähdin ajamaan, eikä enää mitään häikkää tuntunut olevan, hälyvalokin sammui.

 

Käytin huollossa eikä mitään sieltä kuulemma löytynyt. Pitäisikö nyt kuitenkin olla huolissaan?

Link to comment
Share on other sites

Vika on täsmälleen sama kuin minullakin ja siihen oireeseen vaihdetaan koko imusarja. Huoltoon vaan ja sanot että tulee vikakoodia kun imusarjaan kertyy jäätä ja haluat sen uuden jossa on korjattu tuo ongelma.

Kiitos Huikko tiedosta, otan yhteyttä huoltoon. 

 

Tämä foorumi on muuten mahtava paikka, täältä on vuosien varrella löytynyt vastaus kysymykseen jos toiseenkin  :)

Link to comment
Share on other sites

Ja vaihtavat siis takuuseen? Ilmeisesti vaihtoon saa varata koko päivän?

 

Ainakaan en aio mitään maksaa, eiköhän tuo takuuseen mene. Tiistaina vein ja maanantaina saan pois, eli 6 päivää.

Ei niillä ollut imusarjoja hyllyssä.

Link to comment
Share on other sites

Imusarjan vaihto ei välttämättä ole mikään pikkujuttu. Riippuen konetilan ahtaudesta voi joutua jopa koneen ottamaan pois...

 

Niin ja nykyautoissa imusarjaan on "integroitu" kaikenlaista, joten ihan putkenmutkan uusinnasta ei välttämättä ole kyse.

 

On näitä imusarja ongelmia ollu kyllä muillakin automerkeillä...

 

Mutta minin kohdalla ongelma niin paha, että softan uusinnalla ei näemmä pärjää?

 

Jännää sinänsä, että tuota epätasaista käyntiä esiintyy myös, kun auto siirtyy ns. lämmityskierroksilta normaalille joutokäynnille.

 

Taitaa olla nää 20 asteen pakkaset extremeä tälle automerkille... Millainen lie jono Oulun huollossa sitten...

Link to comment
Share on other sites

Joo kyllä seuraava talvi ajetaan jollain jolla pääsee töihin. Sitä varten se auto on hankittu. Pitäisi vaan keksiä että millä.

Millään viitsisi ostaa viidettä 200-sarjan volvoa, vaikka tiedän että niillä pääsee töihin ja ne voi korjata itse.

 

Kyllä näistä nykyautoistakin pitää joku toimiva talviauto löytyä, millä ei pää hajoa sitten kesälläkään.

 

Jos jotain kiinnostaa viimeisen päälle pidetty, huippuvarusteltu, äänieristetty ja ruostesuojattu MCS Clubman, niin ottakaa privana yhteyttä. Tehdastakuu voimassa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä nää saksalaiset autot yleensä sit kestää kun on takuuaikana muistanu korjauttaa kaikki malliviat pois. Merkistä ja mallista riippuen sakemanneja saa käyttää huollossa 3-10 kertaa ensimmäisen kahden vuoden aikana.

Joku asiaa tutkinu on sanonu että keskiverto kuluttajalla on herneet nenässä viimeistään viidennellä käynnillä...  ;)

 

Japseissa takuuaika on pidempi, mutta korjaamolla ei siltikään tarvi käydä ollenkaan...

Link to comment
Share on other sites

Joo Subarua olen miettinyt ja mietin jo itse asiassa ennen minin ostoa. Toisaalta Subarussa on taas paljon asioita jotka eivät toimi toivotulla tavalla kuten lämmityslaite.

 

Ongelmana minin kanssa näyttää olevan talvi. Kesällä nyt ajaa vaikka millä mutta kun olosuhteet huononee niin sitten hyvät erottuu joukosta.

 

Tällainen toimeentulon rampauttava toimimattomuus talvella ei vain ole hyväksyttävää.

Tätä kirjoittaessa auto on ollut 11 päivää huollossa ja todennäköisesti on vielä koko ensi viikon.

Lähemmäs kaksi viikkoa tulee ajeltua vuokra-autolla.

 

Kun takuu loppuu ja tulee tällainen kupru, niin sitten sattuu lompakkoon kuukausipalkan verran helposti kaikkine kuluineen.

Se ei vain käy.

Link to comment
Share on other sites

Kyselin marmoritiskillä, mitä tapahtuu vioille, jotka uusii takuuajan jälkeen.

 

Kuulemma jos löytyy huoltohistoriaa takuuaikana ko. asian tiimoilta, niin kaikki ei välttämättä mene itse maksettavaksi..

 

On ilmeisesti moni mini harrastaja päättäny luopua autostaan takuun umpeutuessa, kun vikoja on tullu tasaisella tahdilla.

 

Itselläni menee ikkunoiden ohjausyksikkö aivan varmasti takuun loputtua vaihtoon, mutta hintaa ko. operaatiolle en vielä saanu. Työnä kuulemma nopea ja osa ei ole kallis...

 

Ainahan isompiin autoihin voi hankkia lisälämmittimen, eberin tms.

Link to comment
Share on other sites

Samaa sanottiin minullekin että "osan laskusta" joutuu maksamaan itse. Se tosin on kuluttaja- sekä virhevastuulain vastaista. Mitään ei pitäisi maksaa koska takuun puitteissa on annettu mahdollisuus korjata vika.

 

Ikkunoiden ohjausyksikkö on parisataa ja tunnin homma. Kysyin tuota siinä vaiheessa kun se vaihdettiin takuuseen.

Se on helposti esillä repsikan jalkatilassa.

 

Auto on 22kk aikana ollut takuuhuollossa käsittämättömät 16 kertaa. Useamminkin olisi ollut jos en olisi "niputtanut" vikoja ja vienyt kerralla useammasta. Lista on aika loputon ja lohduton. Jos nuo olisi pitänyt itse maksaa niin puoletkin siitä summasta olisi yli 5000 euroa.

 

Toisaalta pikkuvikoja ei ehkä sitten tule korjautettua ollenkaan takuun jälkeen, varsinkin näitä talvella esiintyviä satunnaisia epämääräisyyksiä.

 

Kytkin laukeaa todennäköisesti ihan kohta (21000km mittarissa). Se on kuulemma kuluva osa ja on "normaalia" että tämän hintaluokan autossa menee kytkin parinkympin välein, kun ei edes vedetä mitään perässä. Tosin se ei ole remonttina kauhean hintainen.

 

Tässä on kuitenkin korjauteltu vikoja jotka ovat tehtaaltakin tulevissa uusissa vielä olemassa, samoin on maksettu äänieristyksestä, ruostesuojauksesta ja maalipintakäsittelystä. Lasitkin on käsitelty. Mitään noista ei saa takaisin, ei vaikuta vaihtoarvoon mitenkään.

10-15 tonnia pitäisi repiä rahaa vaihdokkiin joka tapauksessa ja sitten olisi taas 36kk takuuta uudelle autolle.

Tuolla samalla rahalla ostaa yhden "vara-auton" ja korjaa miniä takuuajan jälkeenkin varmaan aika kauan.

 

Toisaalta luottamus ei ole enää kovin korkealla tähän automerkkiin ja sitä ei saa edes rahalla takaisin...että semmoinen oravanpyörä.

 

Se subarun lämmityslaite ei webastolla korjaannu. Ongelma ei ole lämpö vaan sen jakautuminen, huurteenpoisto jne jne.

 

Edit: Juuri sain minin huollosta, imusarja ja ämpärillinen antureita vaihdettu, samoin jakoketjun kiristin kolmannen kerran.

Hälytin huutaa itsekseen pihassa ja herättelee naapurit, mutta koska vikaa ei saa toistettua se on kuulemma minun ongelmani :)

 

Hälläristä on tehty puma-pyyntö tehtaalle ja siihen odotellaan vastausta. Katsotaan mitä tapahtuu.

Link to comment
Share on other sites

Auto on 22kk aikana ollut takuuhuollossa käsittämättömät 16 kertaa.

 

Onpa ikävää että sinulle on tällainen maanantaikappale sattunut. Ymmärrän hyvin että hermo menee tuollaisen kanssa.

 

Sen verran täytyy merkkiä puolustaa, että itse olen ajanut Minillä vuodesta 2004 kolmella eri autolla. Ensimmäisestä Cooperista meni kaasuläppämoottori (vaimikäsenytoli), toisesta Ässästä koko xenoni, ja tässä nykyisessä on tuo otsikon merkkivalo palanut. Kahdessa ensimmäisessä olen maksanut työn, osat ovat menneet maahantuojan piikkiin. Ei mielestäni vikoja enempää kuin muissakaan tuttujeni autoissa.

 

Ajan vuodessa noin 30.000 km, enkä suostuisi huonolla autolla ajamaan. Talviajo-ominaisuudet ovat todella hyvät, ne on testattu säällä kuin säällä kun täältä maalta pitää lähteä vaikka teitä ei ole välttämättä töihin lähtiessä aurattu.

 

Toivottavasti nyt autosi alkaa toimimaan kunnolla etkä menetä uskoasi Miniin =)

 

Vielä sen verran muokkaan, että jokaisella autolla olen ajanut noin 80.000 km eikä tuo kytkin ole lauennut. Toivottavasti ei nytkään.

Link to comment
Share on other sites

Ei kyse ole maanantaikappaleesta. Voin väittää että löydän samat viat uudesta autosta jolla on ajettu 0km. Lähes joka viasta mikä on korjattu on usa:ssa korjauskehotus. Ja niitä on paaaaljon lisää mitä ei suostuta täällä korjaamaan ollenkaan.

 

Kyseessä on valmistus/suunnitteluvirheitä ja ne vaihdetaan niille jotka kitisevät asiasta riittävän kauan tai ylipäätään huomaavat koko asiaa.

 

Muutamia mitä kannattaa 2008+ S:n omistajana tarkistaa.

- Tuo imusarjan jäätyminen josta tämän topikin otsikkokin.

- Kylmäkäynnistysmetelöinti (kiristin tai koko ketju ohjaimineen ja laahaimineen)

- Bensan haju ohjaamossa (korkeapainebensapumppu), tästä USA:ssa korjauskehotus - täällä odotellaan että hajoaa ja auto palaa

- Kytkin kuluu ennen aikojaan (20-30tkm) ja sen jälkeen hajoaa kerrasta.

- Takaluukkuun kertyy vettä. (takalasin pyyhkijänvarren tiiviste viallinen, takavalon tiiviste viallinen, lisäjarruvalokotelon tiiviste viallinen)

- Kattoluukku ei nouse ja vuotaa (Tiiviste viallinen, mekanismi pitää säätää uudelleen tehtaan ohjeen mukaan)

- Clubdoorin ja oven saumasta vuotaa vettä. (Uusi tiiviste clubdoorin puolelle, pidempi huuli kuin alkuperäisessä)

- Hansikaslokeron yläpuolinen pikkulokero rämisee (uusi lokero eri kiinnitysmekanismilla)

- Sirisevää ääntä moottorista joka muuttuu kierrosluvun mukaan (hihnapyörien vulkanointi virheellinen, hihnapyörät eivät ole suorassa ja ravistavat itsensä ennen pitkää rikki, kaikki hihnapyörät ja moniurahihna kiristimineen vaihtoon), tätä ennen vilauttelee vedenlämpötilan varoitusvaloa koska vesipumpun hihnapyörä luistaa.

- Radio unohtaa äänenvoimakkuuden "puoleenväliin" (uusi boost/professional yksikkö)

- Bluetooth-yksikkö hukkaa yhteyden puhelimeen eikä saa sitä takaisin ennen kuin puhelin poistetaan profiilista (uusi yksikkö tullut 2009 kesällä, joka korjaa ongelman) Testattu BMW:n mukaan 100% toimivilla luurilla Se850i ja Se890i

- Kattoluukun aurinkosuojat liikkuvat itsekseen esim jarrutuksissa (uudet suojat 2kpl mekanismeineen)

- Hälytin huutelee itsekseen varsinkin pakkasilla (ei vielä korjausta)

- Jarrupääsylinteri jäätyy (ei korvaavaa osaa, nesteiden vaihto 10-15tkm välein auttaa)

- Ikkunoiden nostomekanismi ei toimi oikein (uusi jalkatilayksikkö, korjaus tullut 2009)

- Keyless-entry ominaisuus mahdollistaa auton varastamisen huoltiksen pihasta jos omistaja sisällä huoltiksella alle 20m päässä. (korjattu niin, että autolla pääsee vain 500m päähän avaimesta, ennen pääsi eteenpäin kunnes sammutti auton)

 

Ja on noita muitakin :) Tässä nyt vaan pari semmoista jonka kanssa minä en jaksanut elää. Osa on pikkumaista nipotusta mutta silti jos osanumero on muuttunut ja siitä on korjauskehotus olemassa, niin se korjataan. Osa on taas aika fataalia tavaraa kuten bensapumpun repeäminen kuuman moottorin päälle. Sitä ei suostuta vaihtamaan. "Aina kannattaa olla pikkusammutin mukana autossa" on se suomalainen versio jenkkien takaisinkutsusta aiheeseen liittyen.

 

Tuossa oli noin puolet siitä mitä tuli äkkiä mieleen. Lisää on niin paljon, että saisi koko ajan ajaa sijaisautolla, mutta ei vain jaksa mennä joka asiasta sanomaan.

Link to comment
Share on other sites

Omassani noista korjattu 4 eri takuukäynnillä (cooper s, ei clubman):

 

- Ikkunat ohjelmoitu uudelleen pari kertaa (ohjausyksikkö vielä vaihtamatta).

- Ketjun kiristin vaihdettu

- Kattoikkuna ei aukea (säätö auttoi omalla kohdalla)

 

Häiriöääniä on poistettu ratista, kattopanelista (paneleita irti liimasaumoista, liimattu takaisin). Mikä kielii huolimattomuudesta tehtaalla.

 

Autossa ei jarrujen jäätymisen sijaan ole toistaiseksi muuta vikaa.

 

Jos auto palaa, saa vakuutuksesta uuden. Eli sammutinta ei kannata ostaa.  ;)

 

Aika monella automerkillä on uusien bensan korkeapaineyksikköjen kanssa ongelmia, pumpun männän pinnoite korkkaa ajan kanssa (kavitaatio) ja palon sijaan seurauksena voi olla moottorin laihalla käymisen jälkeinen poksahtaminen... Valmistustoleranssit ko. pumpuilla kun ovat tosi kovat.

 

Sirinä kommentti oli sinänsä mielenkiintoinen, jota pitää seurata, kuuluuko sirinä ratin keskiö "kaiuttimena toimien"? Eli sirisee kun korvan laittaa ratin keskiöön?

 

Minä kun luulin että volume säätö on ominaisuus...

Link to comment
Share on other sites

Sirinä kuuluu helpoiten kun kone on lämmin (kumi löysimmillään vulkanoinnissa) ja silloinkin repsikan jalkatilasta. Se kovenee ja kovenee kunnes alkaa hihna luistamaan. Minulla oli omasta hihnasta yksi kokonainen ura "syöty" kun näyttivät miltä vanha hihna näytti.

 

Loppuvaiheessa hihnan epätasaisen kulkemisen hihnapyörissä näkee ihan silmällä kun katsoo koneen käydessä.

 

Tuo kattopaneelin häiriöääni on omassanikin. Siitä kun sanoin niin "ei sieltä mitään kuulu" oli korjaus.

Tarkennatko vähän mitä vaihdettiin niin käyn sanomassa uudestaan.

 

On tämäkin tavallaan autoharrastusta, että ramppaa huollossa korjauttamassa tehtaan huolimattomuuksia.

Mielekkäämpiäkin harrastuksia tosin löytyy, kuten vedenalainen korinpunonta, pikahyppy ja lasimaalausten särkeminen.

Link to comment
Share on other sites

No johan oli vikalistaa...  ::)

 

En ehkä edes tajua näitä vikoja huomata, mutta printtaan nyt tuon listan jos vastaavaa löytyy itseltä jossain vaiheessa. Tuo kylmäkäynnistys-traktoriefekti on kyllä kieltämättä itselläkin, ja siitä pitää huoltoon ottaa yhteyttä. Muita vikoja en ole tämän merkkivalon lisäksi huomannut, mutta hyvä tietää jatkossa tarkkailla näitä muitakin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...