Jump to content

Jarrut jäätyy


JPTT

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sain huollosta updatea että nuo jäätyneiden jarrujen ongelmat voi johtua mitä suuremmalla todennäköisyydellä myös tuosta imusarjasta.

 

Joku "alipaineohjaus" jarruille tulee imusarjan kautta. Detaljeista en sen enempää tiedä, meneekö sieltä joku ilma putki jarrujen ohjausjärjestelmään?

 

Jos näin, niin imusarja kyllä tulisi vaihtaa joka ikiseen cooper ässään pikimmiten!

 

En usko. Alipaineohjaus on korkeintaan tehostukselle. Jos pedaali ei liiku yhtään mihinkään kovallakaan voimalla, niin se on mekaanisesti umpijäässä, eikä mikään alipaineohjaus voi sellaista aiheuttaa.

 

Imusarja ei ehdi sulaa siihen ekaan risteykseen mennessä, että joku alipainekanava aukeaisi.

Kysypäs vähän tarkennusta tuohon dataan. Jos johtuu imusarjasta, niin pelkkä alipaineen puuttuminen ei kyllä saa pedaalia kivikovaksi.

 

Jos jollakin on toiminnallinen kaavio Minin jarrujen toiminnasta niin kiinnostaa kyllä.

Link to comment
Share on other sites

Salapoliisityö pajalla jatkuu.

 

Joissakin minin malleissa on jarrutehostimelta jonkun mutkan kautta yhteys imusarjaan. 2.gen cooper s jarrutehostimen imuputki menee alipainepumpulle, välissä on venttiili.

 

Vika joka minulla on ollut johtuu todnäk siitä, että jarrutehostin ei toimi. Syyt tähän talvioireiluun lienee: vettä tehostajassa tai vettä tehostajan imuputkistossa -> jäätyy -> tehostin lakkaa toimimasta.  Periaatteessa tuolla rakenteella sinne ei pitäisi päästä vettä, joten voi olla että jossakin on ihan perinteinen halkeama / joku osa ui vedessä jostakin syystä. Venttiilikin voi olla viallinen, mutta koska vika on vain talvella, johtunee jäästä.

 

Sit jos hommaa lähdetään purkamaan alipainepumpulta eteenpäin niin huhhuh...

 

Kuvia ei valitettavasti ole noista letkuhässäköistä.

 

EDIT:

 

Vikaa ei löytynyt. Alipaineletku ja boosteri ehjiä, kosteutta ei ollut missään. Boosterin takaiskuventtiilin toiminta testattu kylmäsuihkeella. Keinot loppu, joten seuraavat ideat olen pyytänyt suoraan maahantuojalta. Jarrunesteet vaihdettu taas varmuuden vuoksi.

 

Olisi edesvastuutonta laskea tämä yksilö vaihtoautomarkkinoille... vaikka mieli saattaisi tehdäkin.

Link to comment
Share on other sites

Auto sit pihassa imusarja vaihdettuna ja jarrut entisellään. Imusarja ei silmään näyttäny mitenkään ihmeelliseltä, kun ei niitä letkuja sieltä paloseinän puolelta erota.

 

Tässä alkaa ideat loppua, mut voisiko esim. tuo hillhold toiminto vaikuttaa tuohon vajaa toimintaan, auto kun on parkissa hieman kallellaan?

 

Jää joku kumma moodi päälle? Todennäköisesti ei mahdollista?

 

Yritysarvaus osan vaihto linjalle siis lähdettävä - meinaa tää talvi käydä vähiin ennen sitä.

 

Lähin vastaava ongelma löytyi kun käytti hakusanaa "hard break pedal". E38/E39 bemuihin on annettu 10/2000 huolto-ohje, joissa todetaan että auton jarrut saattavat hävitä tietyissä olosuhteissa, kun auto käy lähellä joutokäyntiä. Syynä alipainepumpun vajaatuotto jarrutehostimelle. Ratkaisu oli tällä automallilla alipainepumpun suurentaminen tehtaan toimesta.

 

Lisäksi 5-sarjan bemareihin löytyy huolto-ohjeita, jossa asiakkaan valitus lämmöstä muotoutuneista boosterin vakuumiletkuista ei aiheuta vaihtotoimenpiteitä. Syynä on se että "litistyneestä" letkusta huolimatta kapasiteetti riittää...

Link to comment
Share on other sites

Jos ei jarrut toimi ollenkaan, on turha etsiä vikaa alipainepuolelta. Tehostimessa olevan veden jäätyminen voi aiheuttaa kyllä totaalista jarruttomuutta, muutamia tuollaisia tapauksia muista automerkeistä kuultu.

 

Ilman jarrutehostusta jarrut kyllä toimii, tosin hiton heikosti joissain autoissa. Itsellä Audissa hyrdaulitehostus, jonka paineen latausventtiili joskus pitkän seisonnan jälkeen vittuilee ja ei lähde lataamaan jarrupainetta paineakkuun. Jos ei ole tehostusta, niin minunkin on hankala saada renkaita lukkoon jäisellä alustalla, vaikka minullakin jaloissa keskimääräistä enemmän potkua :D Tuota varten varmaan mittariston monitoiminäytöllä vilkkuu punainen varoitusmerkki ja summeri soi, sekä ohjekirjassa sanotaan että auto samantien sivuun ja hinuria kutsumaan (eihän Suomalainen sellaista usko)...

Link to comment
Share on other sites

Jos ei jarrut toimi ollenkaan, on turha etsiä vikaa alipainepuolelta. Tehostimessa olevan veden jäätyminen voi aiheuttaa kyllä totaalista jarruttomuutta, muutamia tuollaisia tapauksia muista automerkeistä kuultu.

 

Ilman jarrutehostusta jarrut kyllä toimii, tosin hiton heikosti joissain autoissa. Itsellä Audissa hyrdaulitehostus, jonka paineen latausventtiili joskus pitkän seisonnan jälkeen vittuilee ja ei lähde lataamaan jarrupainetta paineakkuun. Jos ei ole tehostusta, niin minunkin on hankala saada renkaita lukkoon jäisellä alustalla, vaikka minullakin jaloissa keskimääräistä enemmän potkua :D Tuota varten varmaan mittariston monitoiminäytöllä vilkkuu punainen varoitusmerkki ja summeri soi, sekä ohjekirjassa sanotaan että auto samantien sivuun ja hinuria kutsumaan (eihän Suomalainen sellaista usko)...

 

 

Tälläisia jarruvikoja EI SAA esiintyä  näin uusissa autoissa. Loppuunajetut seulat on eri juttu.

Oma minini ei ole antanut vikakoodia jarruista. Voi olla että tällaiseen vikaan ei ees ole vikakoodia. Niitä ei pidä tuijottaa kuin raamattua. Jos marmoritiskillä sanotaan, että "computer says no" niin sit pitää ottaa silmä käteen.

Link to comment
Share on other sites

vähän joka merkin autot oireilevat jollainlailla kun pakkasjakso on ollut suomessa näinkin pitkä,ja autot ovat ulkona jatkuvasti eikä pääse talliin sulaamaan,luulen että puolet vioista hävii jos hankkii lämpimän tallin.mitenköhän uudet autot käyttäytyivät kun viimeksi oli pakkasta yhtäjaksoisesti yhtä kauvan kuin tänätalvena ja autot olivat ulkona kokoajan, olikohan silloin 60 luku? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaa. Perheen toisessa sakemannissa ei oo ollut tänä talvena minkäänlaista ongelmaa koko talvena. Se on ollu vieressä taivasalla ihan yhtä kiltisti.

 

Se että esim. minin lukot ei aukeis talvella ois ihan ymmärrettävää, mutta turvallisuus asioilla pelleilly saa veren kiehumaan.

 

Testailin lämmintä autoa ilman jarrutehostinta huikon vinkin mukaan ja jarruttaa ihan kivasti ja helposti.  Testaan kylmää autoa ilman tehostinta parina aamuna ja sit näkee miten käyttäytyy.

Link to comment
Share on other sites

Kun auto ei käy, niin mitään tehostusta ei ole. Tilanne on suoraan verrannollinen koko tehostinpiirin poistamiseen. Eli vika ei ol e tehostimessa, alipaineputkistossa, eikä niiden jäätymisessä.

 

Vika on mekaanisessa jarruosien liikkumisessa, eli joko kaikki pyöränsylinterit jumittavat yhtäaikaa tai sitten se todennäköisempi eli pääsylinteri jäätyy.

 

Ilman tehostusta pedaalilla painetaan suoraan pääsylinteriä liikkeelle, jos joku ei liiku niin vika on järjestyksessä: Painaja->Pedaali->Pedaalin linkitys pääsylinteriin->Pääsylinterin toiminta jarrunesteeseen ts. pääsylinterin liike->Jarrunesteen liikkuminen ABS-jakajalle->ABS-jakajan toiminta ja jarruvoiman jako->Jarrunesteen liikkuminen jakajalta yksittäisille jarrusylintereille->Jarrusylinterien toiminta ts. liike->Jarrupalojen liike jarrulevyä vasten...

 

Tuolle välille se liike johonkin jää :)

Link to comment
Share on other sites

Toimiva alipainetehostin kyllä toimii yhden jarrutuksen hyvinkin ilman että moottori käy, parilla pumppauksella saa varastoituneen alipaineen pois. Kokonaan tehostimen saa otettua pois käytöstä kun irroitat siitä alipaineletkun, jonka moottorin pään tulppaat. Mutta ei se oikeastaan mitään vikaa kerro, koska ei tehostimen puuten edelleenkään kokonaan jarruja vie autosta pois.

 

Ei varmasti tosiaan BMW-Minissä ole mitään varoitusta jarrutehostukselle, en ole missään alipainetehosteisessa autossa moisen valvontaa nähnyt. Valvontaa olen vain tavannut kalliimissa hydraulitehosteisissa jarruissa.

 

Tuohon toimintakuvaukseen ja mahdolliseen vikakohtaan, vika voi myös olla siellä ABS-yksikössä. Sielläkin on mahdollista että syntyy totaalilukko eikä neste pääse jarruille asti.

Link to comment
Share on other sites

jos auto ei jarruta ja abs paukuttaa polkimeen niin minusta vika vois olla abs tunnistimessa,eli tunnistin lukee että vetoakseli pysähtyy jarrutuksessa joten abs hellää jarrutusta eli paukuttaa polkimeen,syy voi olla että tunnistimen ja vetarin välissä on jäätä se voisi aiheuttaa virheellisen tilanteen,sitten kun luki koko ketjun tuli mieleen että jarrupalat jäätyy satulaan kiinni ja aukee yksitellen,abs jarruja on helpompi korjata kuin selittää netissä miten korjataan :)ja jos haluu testata jarruja ilman abs:ssä,silloin voi ottaa sulakkeen pois jolloin jarrut muutuu tavalliseksi,tosin en tiedä jättääkö tuo operaatio abs valon minissä palamaan kun laittaa sulakkeen takaisin,toisissa merkeissä ei jää palamaan kokeilu omalla vastuulla :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Suomen BMW:llä odottavat ensin että missaan risteyksen 5. kerran - ruhjeilla tai ilman ja katsovat ehkä sitten. Suositus tämän 5. missauksen jälkeen on huollossa jarrujärjestelmän putsaus... Kertaalleen on jo se tehty ja nesteet vaihdettu kahdesti, eli kuuroille korville menee.

 

Asiantuntevan huollon top 3 vian aiheuttajaa halvimmasta kalleimpaan: pääjarrusylinteri ja sen putkistot, imupumppu ja sen putkistot tai abs yksikkö ja sen putkistot.

 

Abs yksikkö kuulemma epätodennäköinen, koska sen rikkoutuminen aiheuttaa toisenlaisia "ilmiöitä", töineen sen vaihto on toista tonnia. Pääjarrusylinteri ja imupumppu huomattavasti halvempia.

 

Asiantuntevan huollon mielestä lähes varmasti vian aiheuttajista voi poissulkea: Poljin mekanismin, jarrunesteet, jarrusylinterit renkaiden päässä (ei voi kaikki jäätyä yhtä aikaa neljästä jarrusta).

Link to comment
Share on other sites

"- Jarrupääsylinteri jäätyy (ei korvaavaa osaa, nesteiden vaihto 10-15tkm välein auttaa)"

 

Näin kirjoittelin jo tuolla vikalistassa noin 2kk sitten. Se on suunniteltu todennäköisesti päin hanuria ja sille ei kauheasti voi mitään.

Link to comment
Share on other sites

Minin jarrupääsylinteri ei ole mitenkään poikkeavan ihmeellinen.

 

Jarrujen huonontumista saattaa esiintyä missä tahansa automerkissä, jos autolla on ajettu yli 5 vuotta / yli satatuhatta kilometriä ilman jarrunestevaihtoa. Tällöin vika on periaatteessa se että nesteet on jäässä, koska niissä on liikaa kosteutta.

 

Jotta minissä vika esiintyisi tuolla tahdilla, pitäisi jarrunesteisiin kertyä kymmenen kertaa nopeammin kosteutta.

 

Itselläni vika toistui alle 2000 km päässä nestevaihdosta.

 

Jarrupääsylinteri on moottoritilassa suht kuivassa paikassa, mutta about samalla tasolla imupumpun kanssa. Yksi epätodennäköinen mahdollisuus on se että imupumpusta tulee imuputken kautta lapolla vettä pääsylinteriin parkissa olessa. Tämä riippuu toki auton asennosta parkissa... Itselläni se on tosin vakio.

 

Jarrupääsylinterissä on takaiskuventtiili imuputkessa, joka estää veden pääsyn sylinteriin, mutta ei tietenkään itse putkeen.

 

Vika todennäköisesti poistuu vaihtamalla joko imupumppu tai jarrupääsylinteri, mutta takuuseen ei näytetä vaihtavan kumpaakaan...

 

On myös mahdollista että imupumpun kapasiteetti on pumpun viasta johtuen rajoilla. Tämän bmw on luvannut takuuseen tarkistaa, mutta ei vielä vaihtaa, jos jotain löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Palkkaa asianajaja hoitamaan asiaa. Ottaa sitten omat rahansa BMW:ltä hävityn jutun jälkeen oikeudenkäyntikuluina. Ei tarvitse stressata, eikä puhua enää yhdenkään BMW:n taikurin kanssa.

 

Näin minä ainakin teen, jos joku vakavampi vika vielä toistuu merkittävällä tavalla.

Link to comment
Share on other sites

ei kait ihan autokorjauksissa tarvitse asianajajaa kyllähän minikorjaaja korjaa auton siihen kuntoon kuin MINIMIES haluu kunhan antaa sille tarpeeksi rahaa ja sanoo mitä haluu mininsä suhteen.ei kai ketään luule että auton omistaminen on ilmaista ;)

Ei kai omistajan tarvii takuu-korjauksista itse maksaa (edes BMW-konsernin tuotteissa).

Kyllä tollaset vaaralliset tyyppiviat pitäis saada korjautettua ilman taisteluita.

Link to comment
Share on other sites

jos takuu ei korvaa niin sit pitää maksaa itse tai laittaa mini talveksi seisomaan.turhaa hakata päätä seinään.varmaankin maahantuojalla on myös oma versionsa asiasta mut näitä juttuja ei tiedä kuin asianomainen ja tuleeko kaikki julki niin kuin ne oikeesti on.onhan takuussakin omat ehdot ja toimintatavat.itse olen 20vuoden ajan toiminut merkkikorjaamon palveluksessa mutta en minin ja en oikein voi uskoa kaikkia mitä kirjoitetaan ainahan voi vähän liioitella,jos maahantuojan edustaja ja asiakas keskustelevat sulassa sovussa niin eiköhän yhteisymmärrys synny,huutaminen ei auta kun nykyään asiakas ei aina ole oikeassa,ennenvanhaan asiakas oli oikeassa periaatteessa ;)

Link to comment
Share on other sites

Onko kirjoittajalla sama asenne kun televisiosta ei aina tule kuvaa lauantaisin? Se nyt vaan on tämmöistä. Ainakhan sen voi laittaa lauantaiksi komeroon odottelemaan, turha vaivata valmistajaa omilla typerillä vaatimuksillaan...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...