Jump to content

Minillä A:sta A:han.


Guest .

Recommended Posts

Saavuttiin äsken reissulta Espoo - Turku - Tukholma - Göteborg - Newcastle - 4719,7 km ympäri UK:ta (26.6.-12.7. ajettiin 15 päivänä) - Harwich - Esbjerg - Tukholma - Turku - Espoo.

 

Tilastotiedot: Yhteensä mittariin kelautui 6607,9 km reissun aikana. Aikaa meni 24.6. klo 6.18 - 15.7. klo 10.30 eli 21 vrk ja 4 tuntia (tunteina reissu kesti 508 h). Vaikka puolet matkasta meni moottoritietä tai vastaavaa pitkin, niin siltikin keskinopeus auton käynnissäoloajalta on väkisinkin jossain 60 seuduilla, joten autossa istuttiin ehkä noin 110 tuntia. Masterin latasin täyteen ennen reissua ja takaisin tullessa oli Jönköpingissä enään 250e katetta. Kulungit oli yli neljä, mutta alle viisi - eli normaali satanen per henkilö per päivä... Kannatti toki vitsailla etukäteen, ettei persaukisena ole varaa lähteä hianosti lentokoneella vaan joutuu ajamaan omalla autolla.

 

Öljyä, eikä vettä tarvinnut lisätä matkan aikana. Tuulilasinpesunestesäiliö meni melkein tyhjäksi. Pohjakosketuksia tuli aika monesti ja UK:n teillä olevien kaivonkansien yms. potholejen vuoksi ripustukset kulahtivat varmaan vähintään 50tkm ajojen edestä... :'( No, auto kuitenkin sai olla taas siinä käytössä mihin se on tarkoitettu. Eli mennä sinne ja takaisin (where ever u want 'n' back, ofcourse).

 

Pitääpä hieman hengähtää ja lataan sitten kuvia.

Link to comment
Share on other sites

Katos vaan ... mini selvisi sieltä väärän puolen liikenteestä kunnialla takaisin.  ;)

 

Itse en uskataisi yksistään lähteen tonne ulkomaille ajeleen pisempään, koska tää kielitaito on mulla aika onneton. Kävi muuten nordkapin huipulla seuraavasti > meikäläinen tankeros engalntia väänti tiskillä, niin tyttö vastasi hiukan savoa vääntäen, että kyllä täällä suomea osataan.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Katos vaan ... mini selvisi sieltä väärän puolen liikenteestä kunnialla takaisin.  ;)
But ofcourse, sir. Olen nyt ajanut tänä vuonna Minillä suunnilleen yhtä paljon molemmilla puolilla tietä. Ja Skotlannissa, Walesissa ja Englannissa selkeästi enemmän kuin Suomessa.

 

Itse en uskataisi yksistään lähteen tonne ulkomaille ajeleen pisempään, koska tää kielitaito on mulla aika onneton.
Ei siellä tartte osata kuin seuraavat:

- B&B/hotellihuonetta varattaessa: "I need a room for one (, please)."

- Aamupalalla: "A full English/Scottish breakfast and a cup of tea/coffee, please."

- Iltapala: "A pint of bitter, please."

- Kortin pin luku mielessä, kun maksaa kortilla. ;)

- Numerot 1-10 (Jotta voi sanoa tankkausta maksaessa "(Pump) Number x". Tossakin kai pitäisi laittaa myös "please" loppuun  ::) ).

 

Ja paavoämpetäjäjäenklantiakin ymmärsivät yllättävän hyvin.  :-X

Link to comment
Share on other sites

Hyvä jannut; jiikoo&Heppu  :) (olette ajaneet sitten minunkin puolesta :P, oikein)... ei ole kesälomaa (eikä MINIä ole ollut kuukauteen)... onneksi olette hoitaneet nuo "kulttuuriteot" huolella     ;D

 

Ensi kesänä sitten tod.näk. minäkin reissuan ... hmm... etelään vai pohjoiseen... hmm, hmm Ring on etelässä  :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

On hyviä kuvia taas sulla.  

 

Pitää paremmalla ajalla tutkia noita britti-reissun kuvia, mutta Peny Lane ainaskin vilahti kuvissa.  :D

Imatran kuvissa jotenkin käy kateeksi toi Canon EOS, kun itse tällä perus digillä kuvailen. Ehkä itse joskus palaan taas järkkäri aikaan ... esimerkki järkkärin mahdollisuuksista.

Link to comment
Share on other sites

On hyviä kuvia taas sulla.  

 

Pitää paremmalla ajalla tutkia noita britti-reissun kuvia, mutta Peny Lane ainaskin vilahti kuvissa.  :D

Imatran kuvissa jotenkin käy kateeksi toi Canon EOS, kun itse tällä perus digillä kuvailen. Ehkä itse joskus palaan taas järkkäri aikaan ... esimerkki järkkärin mahdollisuuksista.

Kameran mukana tulleella kit-linssillä ei kuvat oikein onnistu rajaamisen suhteen, mutta saa sillä otettua toki kelvollisia laajoja maisemakuvia, jotka on teräviä läheltä ja kaukaa. Kit-linssillä saa myös otettua kuvia pienessäkin tilassa. Sensijaan tuo pidempi linssi mahdollistaa juurikin tuollaiset kuvat, mikä on esimerkissä. Voi ottaa kuvan kaukaa (no, läheltä ei sitten voikaan) häiritsemättä porukkaa ja saa siltikin kohteen erotettua terävänä muun jäädessä epäteräväksi. Toki tuo putkilo maksaa saman kuin 350D, joten ei noita montaa kannata ostaa. Aina ihmetyttää itseäkin, että otinko mää ton kuvan... Ehkä uskomattomimmin kuvat onnistuivat hämärässä Rosslynin kappelissa. Kuvissa valotusaikaa parhaimmillaan sekuntitolkulla ja vaaleaksi säätämisen jälkeen näyttävät yllättävän hyviltä. Siellä oli oikeasti paljon pimeämpää. Laitoin vain muutamia kuvia (valoisimmista kohdista) malliksi.
Link to comment
Share on other sites

On käytetty aikaa valotukseen esim. tossa viisi sekunttia. Eli se ei ole hätäisen kuvaajan hommia ...  ;)

Mikäs tämä on ? aikaa on reilusti käytetty yli 10 s.  ;D

 

On jee hienoja kuvia, kun noita kattelin. Vaikka tämä kuva ei varmaan ole paras ... se on mun valinta reissukuvaksi. Kuvaa parhaiten sen saaren olosuhteita.

Link to comment
Share on other sites

On käytetty aikaa valotukseen esim. tossa viisi sekunttia. Eli se ei ole hätäisen kuvaajan hommia ...  ;)

Mikäs tämä on ? aikaa on reilusti käytetty yli 10 s.  ;D

 

On jee hienoja kuvia, kun noita kattelin. Vaikka tämä kuva ei varmaan ole paras ... se on mun valinta reissukuvaksi. Kuvaa parhaiten sen saaren olosuhteita.

Mukana kuljetin jalustaa, mutta sai olla koko matkan ajan autossa. Asettelin kameran aina nopeasti johonkin pöydänkulmalle, hyllyn/aidan/kaiteen/tms. päälle, maahan,... Tuli mielestäni jotenkin aidomman oloisia kuvia ja onnistuivat tuurilla paremmin kuin monesti tähtäilemällä (kun unohtaa valita tarkennuspisteen).

 

Eka otettu Beatlesien käyttämän pubin hämärässä nurkassa. Toinen on otettu yöllä laivalla (noin klo 03) ja kohteena on öljynporauslautta. Ja kolmas on otettu kovalla ukonilmalla Rosslynin kappelin katolta. Onneksi olivat rakentaneet kirkon päälle peltikaton - pikkuisen kyllä metallikehikoissa ja rappusissa kävellessä mietitytti, kun salamat iskivät ja ukkonen jyrisi...

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli kans iso jalusta mukana, mutten ottanut sitä kertaakaan autosta esiin. Se oli tarkoitettu mun isolle (15x70) kiikarille, mutta käy myös kameraan. Kun liikuin yksin, niin mulla oli pieni 20 cm:n jalka mukana. Enhän mä muuten olis itsestä kuvia saanut kunnolla.  ;)

 

Jos saa, niin laitan tiivistelmän (~50 kpl) noista kuvista mini2:n kalleriaan syksyllä.

Link to comment
Share on other sites

... Jos saa, niin laitan tiivistelmän (~50 kpl) noista kuvista mini2:n kalleriaan syksyllä.
Joo, laita toki. Ja reissun innoittajanahan oli Prisoner, The Wicker Man, Highlander, James Bond. Portmeirion oli buukattu täyteen, joten majoituttiin lähiseudulle, josta käytiin sitten kahdesti Villagen vankeina. ;) Wicker Manissa nähtyjä kohteita oli lukuisia ja useissa elokuvissa esiintynyt Eilean Donan -linna piti myös kuvata. Eli leffafriikkinä mulla oli kartturin mielestä varsin kummallisia nähtävyyksiä - keskiaikaisten kirkkojen raunioita, poltetun puu-ukkelin jäännöksiä, puutarhoja, kummallisen muotoisia vuoria - no sentään joku linnakin oli kohteena ja sitten maailmanperintökohteita... Toisaalta, oli ne vastapuolen kohteet mun mielestä yhtä kummallisia: Beatlesien käyttämät pubit, lapsuuden kodit, laulujen sanoissa esiintyneitä paikkoja,... Ja monet parhaista kohteista oli (kuten aina) sellaisia, joihin törmäsi sattumalta matkan varrella... No, mielenkiintoista kuvattavaa oli kaikkialla liikaakin ja siksi kameraa tuli kulutettua 1700 laukaisun verran.
Link to comment
Share on other sites

No mä laitoin jo mini2:n kalleriaa niitä kuvia reilut 70 kpl. Tässä kun on vielä lomilla, niin kerkesi näitä weppi juttuja tekemään.

 

http://www.mini2-finn.com/gallery/british

 

Lisäsin tähän ja muihinkin sun reissukuvien osioihin tekstin ja linkin sun kalleriaan:

More pictures with bigger resolution find from JiiKoo's homepage.

 

Onhan noissa kohteissa muutamia sellaisia (Liverpool ), että minäkin tunnistan missä otettu. Näkee kuvista, ettei mitään hellettä ollut siellä "ylämaalla" ...

Link to comment
Share on other sites

Näkee kuvista, ettei mitään hellettä ollut siellä "ylämaalla" ...
Suomessa oli lämpimämmät kelit samaan aikaan, mutta autoilumatkalle optimaalisemmat kelit oli lähes koko ajan Briteissä. Hyvin vähän sadetta ja ajosession loppuosa saatiin yleensä aseteltua illaksi. Välillä oli hellettäkin, josta kartturi tykkää - kuski säilyy parhaiten viileässä ja varjoisassa... :-X Loch Ness -visiittipäivänä oli kuuma keli ja ajettiin neljästään niin, että päivä päättyi puolilta öin Edinburgh'ssa (edinborossa paikallisesti äännettynä ;) ) ja sarvi kasvoi aina kaikille päähän niitä viimeisiä kilometrejä kaupungilla veivatessa... Tarkempi kuvaus kaikille kuville tulossa ja matkakertomuskin tulee. Laitetaan kertomus myös MCFF:lle, niin voivat julkaista lehdessä, mikäli saadaan julkaisukelpoinen juttu aikaan ja ketään kiinnostaa Minillä tehty ajoreissu.

 

P.S. Mun vaatetuksen ei kannata antaa hämätä kelin suhteen, koska mulla oli mustaa yllä (ja pitkä nahkatakkikin) ihan Prisoner -tyylisenä rekvisiittana (ehkä Matrix tai Blade lähempänä, mutta elokuvatyyliä kuitenkin...). Toisaalta, jos taivas on kuvissa valkea, niin viileää oli. Silloin, kun kuvassa on sininen taivas, on ollut myös kuuma päivä. Varsinkin mulla, jos päälläni on mustat vaatteet... ::)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...