Jump to content

Mini coopperin longlife-öljyt


Tommi

Recommended Posts

http://www.mini2-finn.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=min;action=display;num=1135679366

 

Tuolla on jotain juttua minin huollossa käytetyistä öljyistä + hinnoista.

Omaan ässään j:kylän laakkonen laittoi shell ultra 5W-40  53,28 taisi olla 4,5 L moottorin öljytilavuus.

 

Kuten tuolla huoltohintojen yhteydessä oli puhetta, niin tuo Shellin shell ultra 5W-40 öljy ei täytä longlife4-speksiä. Soittamalla esim. Shellin Infocenteriin saa oikean Shellin öljyn tietoonsa. Jos nyt oikein ulkomuistista heitän, niin Shellin longlife4-öljy, joka käy MINIin, on Helix Ultra 0W-30RB, jossa tuo RB on nimenomaan tärkeä ja määrittelee tuon longlife-ominaisuuden.

 

L:n pojilla tuntuu olevan täysin hukassa se, mitä MINIin pitää laittaa. Mulla olivat laittaneet Helix Ultra 0W-40:stä ainakin laskun mukaan. Jos joku haluaa vielä ns. "mustaa valkoisella", niin voin skannata nuo laskut ja laittaa tänne näkyviin.

 

Suosittelen, että soitto BMW Finlandille ja sieltä varma tieto oikeasta öljystä. L:llä eivät näköjään tiedä (eihän ne osaa vaihtaa edes paristoa avaimeen...).

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Jahans soitin Laakkoselle Espooseen ja öljy coopperissa ei ole longlifeöljyä, eli toi shell 0w-40 / Castrol mikä lie sitä saa litran purnukoissa. Coopperissa kai tietokone ilmoittaa kun pitää viedä öljynvaihtoon? Kokemuksia?

 

t. Tomppa

 

Auto kyllä ilmoittelee itse, milloin huoltoon pitää mennä. Riippuu vähän ajotavasta ja -olosuhteista, mutta n. 25000 km on öljynvaihtoväli.

 

Käyn vielä kurkkaamassa ohjekirjasta, mitä siellä sanotaan, mutta ulkomuistista siellä mainitaan öljystä, että nimenomaan pitäisi käyttää longlifeöljyä. Ns. tavallisilla synteettisillä (kuten tuo Helix Ultra 0W-40 on), öljynvaihtoväli on luokkaa 15000km (IMHO).

 

L:n poijjaat voi olla ihan tosissaan tuota mieltä, ettei Cooperiin longlifeöljyjä laiteta kyllä, mutta ovatko oikeassa onkin sitten toinen juttu.

 

n.

 

EDIT:

[lainaus MINI One/Cooper käyttöohjekirjasta ©2001 Bayeriche Motoren Werke, suomi V/01, s.101]

 

Sallitut moottoriöljyt

 

Moottoriöljyjen laatu on erittäin ratkaisevaa moottorin toiminnalle ja sen eliniälle. Suoritettujen tutkimusten pohjalta auton valmistaja hyväksyy vain tiettyjen moottoriöljyjen käytön.

 

Käytä vain hyväksyttyjä "BMW Longlife-öljyjä".

 

Jos et pysty hankkimaan hyväksyttyjä "BMW Longlife-öljyjä", voit käyttää öljynvaihdon välillä öljynlisäyksissä myös auton valmistajan hyväksymiä "erikoisöljyjä". Jos näitäkään ei ole saatavilla, voit käyttää öljynlisäyksessä öljyjä, jotka täyttävät laatuluokitusvaatimuksen ACEA: A3.

 

[/lainaus MINI One/Cooper käyttöohjekirjasta ©2001 Bayeriche Motoren Werke, suomi V/01,s.101]

 

Eli Cooperiin kuuluu laittaa Longlife öljyä, ainakin käyttöohjekirjan mukaan.

Eri asia sitten on, miten tuo "BMW Longlife-öljy" määritellään. Ohjekirjasta ei löydy tuon tarkempaa infoa aiheesta.

Link to comment
Share on other sites

Mun auton autonominen ;) öljynvaihtoväli on n. 10 tkm eli olen tietoisesti puolittanut tai jakanut sen. Taidan pysyä tästedes Mobil:n tuotteissa. Tällä hetkellä OW40 - 1:stä, kesäksi ehken kuitenkin 5W50:stä...

 

Joo. Sehän on selvä, että kukin tekee autolleen ihan mitä huvittaa, mutta takuuaikana on kummallista, jos merkkihuollossa laittavat jotain muuta, kuin valmistaja suosittelee. Oman auton osalta en voi sanoa varmaksi, että onko käytetty valmistajan suositteleman tasoisia öljyjä vai ei. Nyt kuitenkin vaihdatin tietoisesti "ei-longlife-öljyn" edellisessä öljynvaihdossa.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Olen ollut siinä käsityksessä, että Mobil 1:nen olisi Long Life oljy? Varmistamatta tosin. Ja siksi puolitettu vaihtoväli.

 

Shell:n tököttien jälkeen motti käynyt viileämpänä, pienen viilauksen verran vähentynyt kulutus ja mikä tärkeintä: moottorin käyntiäänikin muuttui hijaisemmaksi, josta taas voinee päätellä jotain :P

 

EDIT: tuohon Shell:n 0W40 öljyyn en koske enää vaikka ilmaiseksi saisin. Sitä mulla oli aikaisemmin.

Link to comment
Share on other sites

Dodii

 

Eli BMW longlife luokitus

 

Tossa dataa Laakkoselta, asia on nyt kunnossa.

Löytyy shellin sekä castrollin valmistamina 0w40 öljyä litranpurkeissa, itse olemme käyttäneet shell helix ultra 0w-40 öljyä jossa on tarvittava luokitus BMW longlife

 

 

t. Tomppa

 

Okkei. Tämä selvä. Mä palaan vielä tähän myöhemmin (tarkastan pari juttua).

 

n.

 

EDIT: Shellin Infocenterin mukaan Helix Ultra 0W-40 täyttää BMW:n Longlife -98 vaatimustason. Tämän lisäksi Bemulla on olemassa uudempi Longlife-määritys eli Longlife -01. Näistä molemmat käy Cooperiin.

 

Shellin voiteluaineista voi lueskella lisää:

http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... et_rgb.pdf

 

Sivulta 7 löytyy nuo luokitustiedot.

 

...jos siis ei tule illalla uni simmuun... ;D

 

n.

Link to comment
Share on other sites

 

Mites sä ton oot mitannu? Muistaakseni sulla ei ollut öljynlämpömittaria, eihän? Ihan vaan mielenkiinnosta siis...

 

n.

Hyst nyt, insinööri...

...en ole mitannut vaan perstuntumalta (ja ei... en ole istunut motin päälle, niinkuin ehkä ajattelit kaksimielisesti).

 

Tuulettimen pyörimis innokkuudesta päätellen nääs. Mutta siis toi hiljaisempi käyntiääni  kertonee myös aika paljon 8)

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä on ihan turha alkaa kikkailemaan noilla longlife-öljyillä jos öljynvaihtoväli on luokkaa 10-15Tkm. Lisäksi ne maksavat ihan maltaita vrt. VW/Audin longlife öljyt

 

Itse käytin tätä -05 MCS : Castrol TXT Softec 5W-40

Castrol TXT Softec 5W-40 on täyssynteettinen moottoriöljy, joka varmistaa erinomaisen suorituskyvyn kaikissa lämpötiloissa. Eikä ole hinnalla pilattu n.20/4l

 

Se mitä auton ohjekirja sanoo ei päde autohuolloissa. Niissä käytetään melkein mitä vain kunhan täyttää öljylle määritellyt standardit. Ei sitä konetta rikki saa jos käyttä hyvä laatuista synteettistä.

 

Se vaan on niin, että autovalmistajat tekevät paljon yhteistyötä eri öljy-yhtiöiden kanssa. Esim. Ferrari/Shell,

M-B/Mobil jne..

 

Ps. mitenkähän uusi turbo Mini pärjää kompura versiolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Öljyistä vielä sen verran, että minkä verran teillä kuluu öljyä vaihtovälillä? itsellä n.75tkm ajettu ässä jolla viime öljynvaihdosta 13tkm ja tikku tuskin enää kastui. Vaihdoin öljyt ja jään tarkkailemaan tilannetta...
Viimeisellä öljynvaihtovälillä piti ensimmäisen kerran lisätä öljyä, koskapa alussa laitettiin aikaisempaa vähemmän. Aiemmin laitettiin 5,0 litraa, mutta se oli hieman liikaa (manuaalissa lukee 4,8). No laitettiin sitten 4,5 ja 2 kertaa lisättiin noin 2 desiä 8900 km matkalla. Eli, jos ois laitettu 5 litraa alussa, niin eipä ois tarvinnut lisäillä... Tällä hetkellä käytän perushalpaa Mobil 1 5W-50 öljyä. Öljynvaihtoihin & lisäyksiin on mennyt 40tkm matkalla 34,7 litraa (ensimmäinen vaihto alussa), joten aika vaaleana vaihdetaan. Toisaalta, öljypropun magneetissa on aina metallihitusia, joten kannattaa ehkä pitää vaihtoväli lyhkäsenä...
Link to comment
Share on other sites

Pienenä tarkennuksena mainittakoon, että n.1,5l öljyä oli hävinnyt 13tkm matkalla. ei siis ihan pieni kulutus

 

Oho, vaikuttaa huolestuttavalta.  :o

Mulla taas menee jäähdytysnestettä saman verran eli 1 L neste + 1 L vettä mennyt viimeisen  20 tmk:n aikana. Jonnekkin vaan se haihtuu ... Siitä tietää että pitää lisätä, kun puhallin jää päälle ajon jälkeen.

 

Ookko lukenut sen ässän 50 tkm:n käyttötestin ?

Muistelisin, että siinä kans jouduttiin lisäämään öljyä.

Link to comment
Share on other sites

Pienenä tarkennuksena mainittakoon, että n.1,5l öljyä oli hävinnyt 13tkm matkalla. ei siis ihan pieni kulutus...

 

Hmmm.. ei normaalia. Minulla oli omassa MINIssäni vastaava ongelma, eli öljy hupeni, minkä ei pitäisi käsittääkseni uudessa autossa olla normaalia. Mainitsin asiasta huollossa... enkä tiiä mitä tekivät, mutta öljyn hupeneminen loppui  :D. Siis asian tiimoilta kannattaisi varmaankin kääntyä huollon puoleen.

 

t. JP

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...