Jump to content

Öljynkulutuksen ihmettely

Recommended Posts

Kirjoitettu

Hei,

minulla Mini (1991 Mini Cooper 1275cc HIF 44) kuluttaa öljyä mielestäni liikaa. Arviolta noin 1 l/1000km. Vuotamalla se ei tule, kun tallinlattia pysyy verrattain siistinä.

Ei ole tullut vielä koneremonttia tehtyä yhteenkään koneeseen, joten ajattelin kysellä alustavaa arviota, että mikä olisi paras tapa edetä. Mielenkiintoa on lähteä opettelemaan tämäkin taito.

Mittasin puristukset ja tulokset oli seuraavat kahdella eri mittauksella. 1. 120/126 2. 125/130 3. 119/125 4. 125/125.

Ensimmäinen mittaus heti lämpimäksi käytön jälkeen, toinen noin 20 min seisomisen jälkeen. Alla tulpat myös kuvattuna. Nro 1 oikeassa laidassa on flektin pään tulppa.

Onko kulutus normaalin rajoissa vielä vai onko kone väljä? Vaihtomoottori vai koneistus tälle? Kilometreistä ei varmuutta. Mittarissa on nyt noin 25 000 eli ainakin yhdesti on pyörähtänyt ympäri. Jonkinlainen entisöinti tehty joskus Saksassa, mutta en osaa sanoa onko liittynyt vain korin ruostekorjauksiin vai onko moottori jo kerran käyty läpi.

Venttiilien varren kumit vaihdoin yläkautta jo. Sillä oli mielestäni pieni apu, mutta ei varmaan ole pääongelma.

IMG_6027.jpeg

IMG_6030.jpeg

IMG_6031.jpeg

IMG_6032.jpeg

IMG_6033.jpeg

Kirjoitettu

Savuttaako miten paljon? Mitä öljyä käytät? Ei noitten mittausten perusteella vielä mitenkään paha. Venttiileitten kunto vaikuttaa myös noihin. Kansi pois, sitten näkee paremmin koneen kunnon. Saattaa selvitä pelkällä hoonauksella ja uusilla männänrenkailla pyttyjen osalta. Tietenkin sitten uudet kampuran ja kiertokankien laakerit. Myös öljypumppu, jakopää ja muut kuluneet osat kannattaa uusia. Osat ehkä n.1000€ + mahdolliset koneistukset, ei paha. Halvemmaksi tulee, kuin uusi kone. 

Kirjoitettu

Minin kone on periaatteessa aika yksinkertainen purettava, kunhan saa vauhtipyörän irti. Kasaaminenkaan ei ole mitään raketti tiedettä.😄.

Kirjoitettu

Jonkun verran pöläyttelee välillä, mutta ei kyllä missään nimessä joka kerta kun painauttaa.

Öljynä on minun omistuksen ajan ollut 20W50. Merkki on vähän vaihdellut.

Kilvessä on tuollaista pisaraa ja putki näyttää aika pian puhdistuksen jälkeen.

En tiedä ajelisko vielä yhden kesän ja ottaisi kaiken irti koneesta vai kannattaako jo alkaa remonttiin?

Kun noita brittifoorumeita lueskellut, niin siellä vaikuttaa, että heti ovat vaihtomoottoria suosittamassa, kun tarvii isompaa koneremonttia tehdä. 

IMG_6123.jpeg

IMG_6124.jpeg

Kirjoitettu

Kannattas ehkä tehdä jo remppa, kyllähän tuo jo reilusti läpi päästää.

Kirjoitettu

Öljyinä minulla on ollut siinä monenlaista, ainakin: Gulfin 20W50, Mini sparesin classic oil 20W50, Millersin Classic Mini Oil 20W50.

Tuo Valvoline on itseasiassa ollut hyllyssä seuraavaa vaihtoa varten, mutta taidan nyt vielä kokeilla kuvata ne sylinterit ja venttiilit, kun boroskooppi löytyy. Laitan tänne kuvaa jos saa jotain mistä oikeasti näkee jotain.

Kun koneremppaan luultavasti täytyy lähteä, niin pitää nyt vähän suunnitella mitä kaikkea kannattaisi tehdä samalla. Laatikko olisi varmaan hyvä katsoa samalla läpi muun muassa. Sitten mahdollisesti jotain pientä parannusta muutenkin koneeseen, jos koneistuksia on teetettävä, jotta se pääsee hyödyntämään paremmin siinä jo olevaa Maniflowta. Sekä suunnitella mitä teen itse, mitä on parempi teettää, koska olisi tarkoitus ensi kesänäkin ajella Minillä ja kesä tulee yllättävän nopeasti.

Katselin täältä niin oli ainakin GT-Motorsista, Tammer Dieselistä ja Lahden Kansityöstä täällä mainintaa. Onko mitään Mini spesilistiä sinänsä Suomessa, joka osaisi ehdottaa hyvää osa kokonaisuutta jolla kasata ja jolle kyseinen kone olisi jo tutumpi? Tai taitaa kaikki ammattilaiset näin yksinkertaisen koneen osata käydä läpi.

Kirjoitettu

Ei tarvii välttämättä mitään firmaa käyttää moottorin kasauksessa. Täältä ja Miniclubista löytyy kyllä osaavia moottorin rakentajia. Missä päin olet?

Kirjoitettu

Muutaman savuttavan koneen korjannu pelkällä hoonauksella ja uusilla männänrenkailla. Tietysti samalla uusinu laakerit ja muut kuluvat osat. Sitten jos tehdään tehokas kone, asia erikseen.

Kirjoitettu

Sipoossa olen. Itse ajattelin kyllä kasata koneen, mutta koneistukset täytyy teettää jossain ja sitten jos jotain virtauksia parannetaan tms. niin niitä en lähtisi varmaan itse tekemään.

Luultavasti teen niin että puran koneen itse osiin ja sitten käytän osat koneistajalla tarkastuksessa, koneistus niille mitkä tarvitsee ja uudet osat tarpeen mukaan. 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...