Jump to content

Antero Majava

Jäsenet
  • Viestit

    12
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    2

Antero Majava last won the day on 9. Elokuuta 2017

Antero Majava had the most liked content!

Tietoja käyttäjästä Antero Majava

  • Syntymäpäivä 24.11.1982

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sijainti
    Espoo
  • Autotalli
    R56 JCW

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

709 profiilin katselua

Antero Majava's Achievements

  1. Pientä viivettä vastauksissa, kun on ollut kaikennäköistä muuta aktiviteettia viime aikoina. Pohjalla oli Minin HIFI -järjestelmä, josta käsittääkseni aikanaan H&K oli korotettavissa lisävarusteena. Ulkoinen vahvistin takakontissa + paperikartioiset kaiuttimet. Ennen tuota projektia lueskelin paljon ameriikkalaisten ratkaisuista, yleisin oli vaihtaa etu- ja takakaiuttimien johdot päittäin + ehkä vaihtaa takakaiuttimet paremmiksi. Päätin kuitenkin pistää koko roskan uusiksi.
  2. Just hiljattain laitoin vahvistimen virtakaapelin ko. läpiviennistä (Cooper). Se laskeutui kuin itsekseen matkustajan jalkatilaan. Siitä pääsee mattojen alta pujottamaan kaapelin paneelien taakse.
  3. Joo se hainevä on enemmänkin tyylikysymys, plus että lahopää kesät talvet unohtaa vielä joku kaunis päivä antennin mukaan autopesulaan. Mutta joo, kun näin sen orggis-antennivahvistin-viritelmän, kiinnostus vaihtaa mitään hälveni sen siliän tien. Jäi tuon hifin kanssa leikkiminen ja säätäminen hetkeksi, kun Mini pelästytti pahemman kerran. Moniurahihnassa (100k ajettu) oli päässyt muodostumaan soiro, joka pyöriessään lepatti lohkoon tms. (en avannut itse konetta, kun on vasta niin tuore ostos) Tuo ääni, mikä siitä mokomasta lähti muistutti täydellisesti pyörähtänyttä kiertokangen laakeria. Nyt ei onneksi tarvinnut konetta saneerata, eikä tapella myyjäliikkeen kanssa. Sen verran kuitenkin ehdin säätöihin perehtyä ennen kun moniurahihna muodosti kylmän ringin... että todennäköisesti tulen muuttamaan etupään puoliaktiivisesta (keskiääni + diskantti jakosuotimella, midbasso aktiivinen) täysaktiiviseksi. Kun säädän aikaviiveitä, tuntuu, että keskiäänet ja diskantit soivat eri kohdassa autoa. Jos diskantit säätää kuulumaan kojelaudan päältä, keskiäänet tuntuvat tulevan mittariston päältä jne. Tämä kuitenkin tarkoittaa takakaiuttimien hylkäämistä omaan arvoonsa, mikäli en hanki kolmatta vahvistinta. Pitää joku tolkku yrittää pitää tässä, muuten tuo auto pian nähdään EMMA-kilpailujen amatööriluokassa.
  4. Mulla ei ollut kyllä ensimmäisestä '02 Ministä ja sen stereoista pahaa sanottavaa, mutta tuo R56... Saattaa myös olla, että auton edellinen omistaja on "polttanut puhekelat" kaiuttimista. Törmäsin netissä sattumalta R56 antennijärjestelmään. Takakontin kannessa on kaksi antennivahvistinta. Mielenkiintoinen ratkaisu. Haaveilin jo hetken aikaa BMW:stä tutusta hainevästä, mutta tuon rakennelman takia ei taida maksaa vaivaa.
  5. Olisi tuo omakin projekti ollut varmasti helpompi (ja halvempi), jos olisin vaihtanut soittimen. Näihin uusiin Mineihin saa ainakin Connect2 -merkkisiä sovitekehyksiä. Kuitenkin tuossa R56:ssa soittimen infot ovat nopeusmittarin näytöllä ja meikäläisen mielestä olisi ollut jokseenkin typerää, että se näyttö on pelkkää kelloa varten. Tuo radion kuuluvuus on sinänsä oudompi juttu. Yhtälöhän sisältää vain soittimen antennilähdön, johdon ja itse antennin. Omassakin on paikkapaikoin kuuluvuusongelmia, mutta veikkaisin johtuvan siitä että ajelen monesti lempikanavien katvealueella + että edellinen omistaja on tainnut käyttää auton muutamaan otteeseen pesulassa antenni katolla.
  6. No mites tästä eteenpäin? - Etupään keskiäänien ja diskanttien jakosuotimet sijaitsevat ratin alla olevan paneelin takana (en ottanut epähuomiossa kuvaa). Liittimet, kaapelien suojaukset ym. on vielä tekemättä. - Vahvistimien päällä olevien "lasien" ympärille on tulossa metalliset kehykset (materiaali vielä päättämättä). - Ovet pitää ottaa uudelleen auki ja asentaa lisää Dynamattia. - Mikäli into riittää, niin takakontti menee joskus vielä uusiksi. Lasikuiturakenteella saisi vielä pari senttiä tavaratilan pohjaa alaspäin. No miten se soi? Pari päivää tässä on ehtinyt hakemaan säätöjä ja kokeilemaan soundeja. Audisonin tietokoneella säädettävä DSP on laadukas, mutta Italialaiseen tapaan hieman hankalaselkoinen aluksi. DSP:ssä on (lähes) vapaasti muokattavat jakosuotimet, taajuuskorjain sekä aikaviiveet jokaiselle kanavalle (kyllä, myös vasen ja oikea erikseen). Laitteen taajuuskorjain on erittäin laadukas, varmasti löytyy jokaiselle kuuntelijalle mieluisat säädöt. Kaiuttimien aikaviiveiden säätöä en ole ehtinyt vielä hakea kunnolla paikalleen, vaan niiden säädöt ovat sinnepäin. Vaikea siis sanoa, saako Minin vakio-kaiutinpaikoilta kunnollista äänikuvaa aikaiseksi. Jokatapauksessa, Audison + Hertz + JL Audio -yhdistelmä on toistaiseksi ollut erittäin vakuuttava.
  7. Kuva 1: Takatilan uuden pohjan päälle pehmusteeksi sprayliimalla vanuhuopaa. Kuva 2: Pohjan päälle pingotettiin musta keinonahka. Niiteillä kiinni. Kuva 3: Valmis verhoilu. Kuva 4: Koesovitus. Uusi pohja istuu todella jämäkästi paikalleen. Kuva 5: Vahvistimien päälle muodostui levyrakenteen takia pienet syvennykset, johon on asennettu polykarbonaattilevyä. Kuva 6: Kamat paikallaan + rekvisiittana veljentytön pehmosapeli.
  8. Kuva 1: Kuvassa näkyy taas tyyliä, jolla auton kaapelit on nyhvätty. En edes jaksa miettiä montako tuntia nailon- ja kutistesukan kanssa on leikitty. Takakontin subwooferkoteloon on laitettu kulmiinsa 4kpl täkkipultteja, jotka kiinnittävät kotelon takakontin pohjalla oleviin alkuperäisiin läpivienteihin. Kuva 2: Yleiskuva subwooferkotelosta. Varsinaisen kaiutinkotelon saumat on vuorattu sika-silikonilla. Kuva 3: Kansi paikallaan, kaiuttimen reikä valmiina, vahvistimien reikiä aloitettu. Kuva 4: Vahvistimien alle, kotelon sisälle on asennettu kiiltävän mustaa levyä (keittiön välitilan levyä ;-) ) Kuva 5: Kaiutinkotelon päälle on muotoiltu 6,5mm filmivanerista uusi tavaratilan pohja. Apuna muotoilussa oli pahvista tehty sabluuna. Kaiutinkotelon kantta ei siis ole yritettykään muotoilla tavaratilan mukaan, vaan on reunoiltaan noin sentin vajaa. Uusi pohja jää kivasti takapenkkien alareunan tasalle. Kuva 6: Kotelon reunoilla on LED-nauhaa, joka on kytketty Minin alkuperäisen vahvistimen herätevirtaan. Valot syttyvät näin ollen jo ovien aukaisun yhteydessä. Alkuperäinen vahvistin on aktiivinen jo ovien aukaisussa varoituskongien ym. takia. Kuva 7: Takakontin sisään Dynamattia. Rekisterikilven taakse joutui laittamaan 8kpl huopatassuja sekä 6 pientä suikaletta Dynamattia, ennen kun se vaimeni.
  9. Kuva 1 ja 2: Pari detaljikuvaa kaapelien kanssa nyhväyksestä. Kuva 3 ja 4: Takakontti ja takapenkin alta äänieristys jälleen Dynamatilla Kuva 5: JL Audion subbaria varten kotelon rakennus aloitettiin alkuperäisen työkalusarjan paikalta. Materiaalina perinteisen MDF-levyn sijaan 21mm filmivaneri. MDF-levyä ei saanut tähän hätään mistään järkevällä toimitusajalla. Tavoitteena oli saada bruttotilavuudeltaan 12l kotelo. Tällöin kotelon nettotilavuus kaiuttimen kanssa 10,5l. Kuva 6: Koteloa jatkettiin ylöspäin. Kuvasta huomaa hyvin, ettei työkalusarjalle tarkoitettu kotelo ole täysin keskellä autoa, vaan kotelon pohja on hieman epäkesko. Kuva 7 ja 8: Kaiutinkotelo sai kannen, joka on ulkomitoiltaan hieman pienempi, kuin takakontin kyljet.
  10. Kuva 1: Jenkkiläisten mukaan suosituin paikka ottaa kaiutinsignaali vahvistimille on kuskin jalkatilasta. Valkoinen X9331 liitin on kuitenkin oltava paikallaan tai auto antaa vikakoodeja, eli signaalit joutuu rosvoamaan. (Tästä löytyy kaavio jos joku tarvitsee). Kuva 2: Kaiutinsignaalit tuotiin takakonttiin kuskin puolelta mattojen alla kuljettaen. Kaapelit on suojattu nailonilla. Kuva 3: Ehkä koko projektin paskamaisin osa. Oveen oli saatava kahden kaiuttimen kaapelit. Moninapaliittimen auton päässä olevasta puolikkaasta lähtee orggiskaiuttimille tarkoitettu osa irti kivasti (jätin oman roikkumaan auton rungon sisään), mutta oven puolikkaasta pitää päästä läpi. Porasin varovasti kaiuttimille tarkoitettujen liittimien läpi, jättäen pienen läpimenoaukon kaapeleille. Myös läpivientikumi auton rungon ja jalkatilan välillä on todella hankalassa paikassa (jos kojelautaa ei purkaa). Käytännössä kaapeli saatiin jalkatilan puolelle leikkimällä keinosiementäjää + kauhealla tuurilla. Kuva 4: Kaapeleita kuskin jalkatilassa. Kuvassa näkyy myös paikka, josta kaiutinsignaalit on otettu (siniset kutiste-abikot) Kaapelit on järkevää merkitä jo ennen nailonsukan asentamista. Kuva 5: 6,5" Hertz midbasso paikallaan. Kaiuttimen alla on pieni soviterengas. Keskiäänen kaapeli vielä odottelee kärsivällisesti. Kuva 6 ja 7: Taka"ovien" äänieristys Dynamatilla. Vahvistimien maadoituspaikkana käytin alkuperäistä maadoitusta hanttarin puolella (turvavyön etupuolella). Kuvassa ei ole lopullinen asennus. Kuva 8: Kaapelit on pyritty läpi auton asentamaan siististi. Kuva 9: Takapaneelit paikallaan, alkuperäisten kaiuttimien paikalle on ruuvattu SPL Pro:t. Mikäli harkitset kaiuttimien vaihtoa, huomioi tämä: Meinasin heti kärkeen tuhota tuon Kuva 5 Hertzin midbasson. Ovipahvissa on alkuperäisen kaiutinverkon yläosassa pieni muovikynsi (ilmeisesti verkon kiinnitykseen). Soviterenkaan sekä Hertzin laajan liikkeen takia kaiuttimen kumireunus otti soidessaan muovikynteen kiinni. Onni onnettomuudessa, koska tarkistin lopuksi kaikki asennukset ja huomasin kumireunuksessa pienen jäljen. Ihmettelyn jälkeen syyllinen löytyi ja poistui autosta mattopuukon avulla.
  11. Mikäli joku haluaa tarkempaa tietoa kuinka esim. ovipahvit irroitetaan, kysykää rohkeasti. Otin jonkun verran kuvamateriaalia aiheesta. Kuva 1: Projekti alkoi purkamalla ovipahvit. Kuvassa näkyykin jo kertaalleen vaihdetut kaiuttimet. Kuva 2 ja 3: Takapenkit, sekä tavaratilan verhoilut lähtivät seuraavaksi Kuvassa 3 näkyy vasemmalla kotelossa alkuperäinen HIFI-vahvistin. Kuva 4: Virtakaapeli suojattiin nailonsukalla. Nailonin päädyt on suljettu kutistesukalla. 60A pääsulake asennettiin akkutilaan. Kuva 5, 6 ja 7: Akkutilan nurkassa on mukavasti paikka läpivientikumissa, jonka kautta tuoda virtakaapeli apukuskin jalkatilaan. Virtakaapeli kulkee mattojen alta takakonttiin. Kuva 8: Muuten-vaan-kuva autosta Kuva 9 ja 10: Alempien ovipahvien purkaminen sekä ovien äänieristys osoittautui työlääksi. Molempien ovien kanssa leikkimiseen taisi kulua yhteensä noin 5h aikaa. Päivän päätteeksi kuitenkin oviin oli ladottu puoli pakettia Dynamattia.
  12. Morjens! Latailen tähän seuraavien viestien aikana tekstiä ja kuvamateriaalia omasta hifiprojektista. Hieman taustaa: Hankin viime toukokuussa 2008 vuosimallin R56 John Cooper Worksin heräteostoksena BMW 120D tilalle. Joitakin vuosia sitten omistin 2002 vuosimallin Cooperin, joten Ministä (ja esim. sen öljynkulutuksesta) on aiempaa kokemusta. Edellisessä Bemarissa oli jopa yllättävän hyvä äänentoisto jo tehtaalta. Minin alkuperäisen HIFI -sarjan kanssa taas meni saman tien hermot. Äänenlaatu oli karmea. Vietin tuntikaupalla aikaa tutkien mm. North American Motoring -foorumeja tutkien mitä jengi yleisesti on autoillensa tehnyt. Yleisimmät muutokset koskivat pelkkiä kaiuttimia. Päätin hakea (halvat) 6,5" erillissarjan sekä 4" koaksaalit auton etupäähän. Tämä ei juurikaan tuonut mielestäni jämäkkyyttä äänentoistoon, vaan sai minut toteamaan, että Minin tehdasasenteinen vahvistin saa lähteä. "Sinä olet heikoin lenkki, hyvästi!" Tässä kohtaa siis kesälomasuunnitelmat lyötiin tältä vuodelta lukkoon. Löysin myös jenkkiläiseltä DIY Mobile Audio -foorumilta hyvän, joskin hieman vanhemman kirjoituksen R56 Cooper S hifiprojektista, jossa varsin kokeneen oloinen rakentaja rakensi autostaan jenkkilän paikallisille SQ-kilpakentille kisaajan. Omalla autollani ei tulla kilpailemaan, vaan rakentaminen tehdään itselleen. Kuitenkin, kilpavehkeiden rakentelutavoista saa hyviä vinkkejä, jotta oma projekti menisi "kerralla oikein". Otin itselleni seuraavat tavoitteet rakenteluun: - Alkuperäinen soitin toimii ohjelmalähteenä - Kaiuttimet on saatava alkuperäisille paikoilleen - Auton takakontin tila ei saa kärsiä liikaa - Budjetti 1000-2000€ - Asennukselle varattu aikaa tasan 2 viikkoa Viimeisimmästä autohifiprojektistani on vierähtänyt toistakymmentä vuotta ja maailma on siitä muuttunut. Ennen muinoin hommattiin CD-soitin, jossa oli riittävän monta RCA-lähtöä, jotta saatiin ääntä vahvistimille asti. Nyt oli mietittävä, miten saada signaali vahvistimille toisella tapaa. Laitteistoksi muodostui seuraava: Vahvistimet: Audison Prima AP Bit 4.9 - 4x70W RMS - Sisäänrakennettu digitaalinen signaaliprosessori (DSP) Audison Prima AP4D - 4x70W RMS Perusteina Audisonille on helppo integroitavuus alkuperäisen soittimen perään, sekä sisäänrakennettu DSP Etukaiuttimet: Hertz Mille Pro MP165.3 6,5" midbassot MP70.3 70mm keskiäänet MP25.3 diskantit Hertz Mille Pro:lle on kohtuullinen hinta, kompaktin kokoiset keskiäänet, sekä hintaansa nähden hyvä soundi Takakaiuttimet: Jotkut SPL Pro:t, mitkä sain puoli-ilmaisiksi Subwoofer: JL Audio 10TW1-4 Matalista, pieniin kotelotilavuuksiin tarkoitetuista subbareista JL Audio vakuutti eniten. Ko. kaiuttimen kotelosuositus 9-12l. Vahvistimista Audison AP Bit ajaa puoliaktiivisena etupäätä. Keskiäänet ja diskantit on erotettu Audison Voce -suotimilla toisistaan. Audison AP4D ajaa takakaiuttimia, sekä sillattuna subbaria (270W). Projektissa on tähän mennessä ollut korvaamattomana apuna veljeni. Tiukan kahden viikon aikataulun takia projektin saattaminen tähän vaiheeseen olisi ollut silkka mahdottomuus yksin. Kaiken kaikkiaan tähän on päästy noin 110h työmäärällä (x2 henkilöä) Kuva 1: Yleiskuva autosta
×
×
  • Luo uusi...