Jump to content

MINI VAN

Jäsenet
  • Viestit

    23
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    4

MINI VAN last won the day on 3. Marraskuuta

MINI VAN had the most liked content!

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

Toiminto on estetty, eikä se näy muille käyttäjille.

MINI VAN's Achievements

  1. MINI VAN

    Mini -75 Mk3 Projekti

    Kiitos vastauksesta ja kuvista. Vielä tuossa projektissa riittää "askartelua", mutta hyvin näyttää edistyvän. Jaksamista ja intoa projektin haasteisiin.
  2. MINI VAN

    Mini -75 Mk3 Projekti

    Surullinen päätös THP:n taipaleelle. Joskaan ei kovin yllättävä. 70-luvun aikana brittiläinen autoteollisuus oli ajautunut jyrkkään alamäkeen. Oli pitkiä työtaisteluja ja työehtoja heikennettiin yms. Seuraukset näkyivät mm. autojen laadun ja laadunvalvonnan heikkenemisenä. Kokoonpanolinjoilla syyllistyttiin jopa tahallisiin laiminlyönteihin ja laadun sabotointiin. THP:n osalla se näkyi monin tavoin: - kahden viikon ajon jälkeen kampiakselin pellistä prässätty hihnapyörä "räjähti" palasiksi (vaihdettiin takuuna) - noin vuoden ajon jälkeen (n. 34.000km) 3/4-vaihteen siirtohaarukan lukitusruuvi irtosi niin, että 3-vaihde jäi pysyvästi päälle - kojetaulun yläpuoliseen tuulilasin eduspeltiin oli "tumpattu" ilm. purukumi tai muu kitti "klöntti" ja maalattu siististi yli - yms. Ajoin koko 8-vuotisen omistusajan kestäessä n. 200.000km. Koneen vaihdoin vähän jälkeen 100.000km Mailerin 1098cc moottoriin ja myös muutos katsastin Minin ko. koneelle. Kaikista harmeista huolimatta en osannut pitää sitä erityisen huonona yksilönä. Varsinkin kun nuoren miehen ajoissa oli kaasupolkimessa lähinnä vain kaksi asentoa... Tein itse siihen turvakaaret ja ajoin sillä junioreissa kaksi rallia (Kaloppi-ralli 1977 ja Reiskan ralli 1978). Silloin "kilpuri" vietiin ajamalla kilpailuun ja kilpailun jälkeisenä sunnuntai iltana samalla autolla piti päästä opiskelupaikkakunnalle, Tampereelle. Vähän oli "perhosia" vatsassa kisojen aikana, että homma pysyi hallinnassa. Vuonna 1983 käyttöautoksi vaihtui Fiat 128 Sport Coupe 1300 SL vm. -75 (omat harminsa siinäkin). Mini jäi hetkeksi vielä harraste käyttöön. Myin sen kuitenkin syksyllä 1983, kun sille oli jo siunaantunut kaksi lajitoveria (Austin Mini 850 vm. -67 ja Mini Clubman 1000 vm. -72 (1275cc tekniikalla). THP:n jälkeen (oli 4:s Mini minulla omistuksessa) on tullut vielä 16 Miniä omistettua (osa tosin purku kuntoisia). Vielä näistä 20:stä Ministä viisi on tallissa. Neljä on joka vuosi ajossa ja yksi projektina työn alla. Yllä oleva vain "varoittavana" esimerkkinä, mihin voi päätyä kun Minin hankkii. Yhtään tylsää päivää (ja yötä) näiden kanssa touhutessa ei ole ollut. Tekninen osaaminen on karttunut ja rahaa "palanut", jos ei nyt pienen omakotitalon verran, niin aika kasa kuitenkin. Tuhat ja yksi tarinaa on vielä kertomatta THP:n kanssa seikkaillessa tapahtuneesta, mutta jääköön nyt kertomatta. Ei muuta kuin voimia "mini -75", oman projektin eteenpäin viemiseen. PS. Kiitos "Nuffield" nimimerkille takaluukku kuvasta. Lähtö maalaukseen kesällä 1982
  3. MINI VAN

    Mini -75 Mk3 Projekti

    Hauska yhteensattuma. Ostin vuonna 1975 uuden Mini 1000. Juuri tuon värisen (Bracken). Kävin Sisun automyyjän kanssa hakemassa sen Pyynikin Autovarusteen pihasta, Tampereelta. Lähempää ei ko. väristä Miniä löytynyt. Ajoin sen sitten koekilvillä Saloon ja suoraa ruosteenesto firman pihaan odottamaan käsittelyä. Ohessa kuva vuodelta 1979 kotipihasta (kuvattu paperikuvasta digikameralla).
  4. Maailma on ihmeellinen. Erityisesti ehkä automaailma. Tämä Mini 1275 GT saattaa olla viimeinen suomeen tuotu yksilö. On tästä muistaakseni puhuttu Timo, jo aiemmin keskenämme. Olet tämän nähnyt vuosien mittaan monet kerrat... Ps. Nuo jarrujen tekniset tiedot löytyvät kyllä myös esim. valmistajan suomenkielisestä korjausohjekirjasta (AKD 4385)
  5. Mini 1275 GT vm. -74 asti, 7,5" levyt edessä, sekä alipainetehostin ja 1-piiri jarrut. Mini 1275 GT vm. -75 , 8,4" levyt edessä, ei alipainetehostinta ja 1-piiri jarrut (takana 12,7mm jarrusylinterit ilman paineen rajoitinta). Omistan jälkimmäisen yksilön. Tuotu maahan virallisen maahantuojan toimesta uutena, syksyllä 1975. Tyyppikatsastusyksilö (kopio todistuksesta löytyy). Tulikohan tämä nyt tarpeeksi selkeästi ilmaistua?
  6. MINI VAN

    Mini vm 67

    Tiiviste laitetaan ensin lasin ympärille. Sen jälkeen tiivisteen ulompaan uraan asetetaan n. 3-4mm paksu punottu (vahva) naru, ympäri koko tiivisteen. Jätetään narunpäät roikkumaan lasin alaosaan keskelle (n. 15-20cm vapaata narunpäätä). Nostetaan em. kokonaisuus ikkuna-aukkoon, niin että tiivisteen alaura on korin ikkuna-aukossa. Narunpäät sisällä autossa. Painetaan lasia sisään päin ja samalla vedetään narulla tiivisteen sisäreuna ikkuna-aukon peltireunuksen sisäpuolelle. Tämä on taitolaji. Vähemmän voimaa ja enemmän malttia, niin tiiviste säilyy ehjänä. Tsemppiä asennukseen!
  7. MINI VAN

    Morris Mini 850

    "Näin se homma etenee ". Tsemppiä Tapsa!!!
  8. MINI VAN

    Morris Mini 850

    Hyvältä näyttää. Jaksamista projektin eteenpäin viemiseen!
  9. Tervehdys Tapsa!

    Kirjoitat niin ASIAA tästä Mini 69:n jarru muutoksesta. ISO KIITOS siitä!  Kauhulla katselin niitä kuvia, mutta en saanut. aikaiseksi vastata. 

    Terveisin Jari J.

     

    1. tailke

      tailke

      Morjesta vaan! Ottaa joskus pannuun nämä viritelmät kun ei viitsitä yhtään nähdä vaivaa asian tekemiseksi kunnolla.

      Toinen samantapainen "viritelmä" on Purtsin etunapaviritelmä. Tapani huolehti varaosien saannista Pesämäki retkellä

      kun jo Huittisissa (jostain Helsingin suunnalta tullessa) kartioprikat vetoakselin muttereiden alta oli antautunut.

      Hyvä arvostella kun ei itse saa mitään aikaiseksi. Mukavaa illan jatkoa Kuusjoelle

      Terv tapsa

  10. MINI VAN

    Miniin Nissanin kone?

    Joku on "harkinnut" ja toteuttanut. Kuva Englannista keväältä 2015. (Detaljit kirjoitettu tussilla oik. lokasuojaan)
  11. Tuommoinen löytyi hyllystä, imusarjan kera. Olisiko kyseessä sama venttiili?
  12. MINI VAN

    Lyhyet ajovalot ei toimi

    Tänään juuri korjasin vastaavan vian. Tässä yksilössä vilkkuviiksen valonvaihtokytkin oli antautunut. Autoon uusittu ko. kytkin muutama vuosi sitten. Saattaa olla laadultaan alkuperäistä heikompi. Korjauksen tein taivuttamalla taipuneen kytkin "liuskan" alkuperäiseen asentoonsa ja lisäämällä kaksosreleen ajovaloille. Nyt katkaisijan kautta kulkee vain releen ohjausvirta. Toivottavasti kestää ohjausvirralla paremmin. Ajovalot kestävät nyt myös H4 polttimoiden isomman virran. Jännite ajovalopolttimon kannassa nousi n. 1,5 volttia ja ajovalot kirkastuivat selvästi jo tyhjäkäynnillä.
  13. Kiitokset kaikille järjestelytehtävissä mukana olleille ja tapahtumaan osallistuneille! Ehdottomasti kannatti käydä.
  14. Myydään Mailerin etujarrujen hiekkapellit. Siistit ja ehjät. Puhdistetut ja pohjamaalatut. Vain nouto. Sijainti Salo. Parihinta 45e. p. nolla-neljä-nolla 5885416
  15. Myydään Minin takavalopari. Siistit ja ehjät. Vain nouto. Sijainti Salo. HP. 110e p. nolla-neljä-nolla 5885416
×
×
  • Luo uusi...