Jump to content

Smiths matkamittarin nollaus


Idefix

Recommended Posts

Onko kukaan resetoinut Minin matkamittaria. Minulla on tässä pöydällä nyt auki tuo mittari, mutten löydä keinoa jolla vapauttaa numerorullat. Onko joku sellaisen löytänyt vai pitääkö porakoneella pyörittää 38945 kilometriä...

 

Haluaisin nollata matkamittarin, sillä tuo mittari mikä tähän autoon tulee ei ole tästä autosta, ja siksi näillä kilometreillä ei ole "tunnearvoa"...

 

Edittiä: Itse asiassa tuo matkamittarin hammastus on vain yhteen suuntaa (sirkkelinterä hammastus), eli se ei pyörittämällä taida mennä taaksepäin, vaan se hakanen luistaa hampaan yli taaksepäin pyöriessä..

Link to comment
Share on other sites

Katso linkkiä:

 

http://triumph.daveola.com/NOTES/Speedo_Repair.pdf

 

toivotaan, että ongelma selviää tämän avulla.

 

Löytyi Googlesta haulla:

 

Repairing Jaeger & Smiths Speedometers

 

vihje löytyi taas täältä:

 

http://www.lotus-seven.dk/?cat=6

 

Millä me haettiin apuva kun ei ollut Googlea?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kiitos,

 

vaikka kuinka googlasin niin en löytänyt tuota dokumenttia. Eli tuosta kävi ilmi että varsinaista resetoimis tapaa ei ole, mutta rakennekuva paljasti että rullien välissä on yksi jousi, eli rullat liikkuu sivusuunnassa millin tai kaksi.

 

Eli tein ohuesta pellistä työkalun jolla siirtää rullia, koskettamatta rullia liikuttavaan hammasrattaaseen ja näin numero rulla vapautui. Jousta ei näe, joten sitä ei voinut tietää ennen tuota kaaviokuvaa...

Mittarista tuli kuin uusi, yksi pieni lommo tuossa kehyksessä on, mutta se ei näytä noin pahalta luonnossa...

 

Se että näyttääkö nopeusmittari oikein nyt kun se on avattu....se jää nähtäväksi...

 

Kiitos googlaus avusta, ja joo, nyt on jo hankala kuvitella aikaa ennen googlea...Miten sitä pärjättiin....

 

1256679682367_1_large.jpg

Link to comment
Share on other sites

Minä olen "huollattanut"/kalibroittanut kaikki kunnostamiini Mineihin tulleet mittarit Palannon mittarikorjaamolla Hervannassa.

Ensimmäisen yli 20 vuotta sitten ja viimeisen pari vuotta sitten. Varmaan parikymmentä erilaista Smithsin mittaria.

Pystyvät kunnostamaan myös mekaaniset kapillaari lämpömittarit ja vanhat Smithsin kiekkamittarit.

Vanha "mittarimestari" Palanto hoiti hommat eläkeläisenä lähes 20 v, mutta hän siirtyi ajasta ikuisuuteen pari vuotta sitten.

Poika kuitenkin jatkaa ja kuulemani mukaan ottavat vielä Mobiilihommia vastaan.

Heillä ainakin oli paljon uusia osia vanhoihin mittareihin.

Omissa Mineissä on meidän autokaluston tarkimmat mittarit, ainakin teiden näyttötaulujen mukaan!!

Link to comment
Share on other sites

Ihan mukavaa juttua aiheeseen liittyen löytyy myös täältä:

 

http://www.timohapponen.net/

 

ja kun isölla rahalla "entisöidään" tehdään niinkuin tässä verstaassa:

 

www.mat.fi ja esimerkkinä kannattaa katsella

 

1984 Toyota Celica Turbo #TC35  projektikuvat.

 

Mittareitten kunnostus on tehty kutakuinkin täydellisesti.

 

Sivuilla muitakin mielenkiintoisia projekteja.

Link to comment
Share on other sites

Ihan mukavaa juttua aiheeseen liittyen löytyy myös täältä:

 

http://www.timohapponen.net/

 

ja kun isölla rahalla "entisöidään" tehdään niinkuin tässä verstaassa:

 

www.mat.fi ja esimerkkinä kannattaa katsella

 

1984 Toyota Celica Turbo #TC35  projektikuvat.

 

Mittareitten kunnostus on tehty kutakuinkin täydellisesti.

 

Sivuilla muitakin mielenkiintoisia projekteja.

 

Kyllä mä vaan edelleen tykkään eniten tuosta "entisöidystä" '29 A-Fordista  ;)

 

Tuo Happosen sivu on aika pätevä, sieltähän saa ties ja vaikka mitä ideoita rakentamiseen =)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...