Minimaalinen Posted September 9, 2009 Report Share Posted September 9, 2009 Rakentelen aikani kuluksi miniin BMW K1100 kantta. Isojen poikien juttuja lueskellessa huomasin, että jotkut tulpppaa kaikki reiät kansitasosta ja vie öljyt ja vedet ulkiosia letkuja pitkin kanteen. Näitähän sarjoja saa valurautakansillekin: http://www.med-engineering.co.uk/produc ... ang_id=512 Toi tosin vaan vedelle. Kysymys onkin: mitä hyötyä? Ilmeisesti estetään nesteiden päätyminen väärään paikkaan, mutta jos se vuotaa, niin silloinhan siinä on jotain vikaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cabrio Posted September 9, 2009 Report Share Posted September 9, 2009 Tota systeemiä käytetään paljon saarella ratapeleissä! Jäähdyttää kannen huomattavasti paremmin kuin normi menetelmällä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaJ Posted September 9, 2009 Report Share Posted September 9, 2009 Veden kiertoahan tuolla parannetaan. Joissain autoissa on jo valmiiksi vastaava, kansipahvissa on vain nelospytyn kohdalla vesireijät. Epäilemättä minissäkin toimiva systeemi mikä vähentää palotilojen kuumia pisteitä ja nakutusta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
minorv8 Posted September 9, 2009 Report Share Posted September 9, 2009 Sitten jos vedenkierron sais vielä käännettyä (eka kanteen, sitten lohkoon) niin olis varmaan aika kova juttu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minimaalinen Posted September 9, 2009 Author Report Share Posted September 9, 2009 Eli siitä siis on oikeasti hyötyä. Pitää varmaankin sellainen tehdä kun ei se ole kovin iso vaiva muuhun työhön verrattuna. Sähköisellä vesipumpulla sen vedenkin saisi kiertämään siihen suuntaan kun haluaa. Onko muuten joissain autoissa kierto kannesta lohkoon päin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
minorv8 Posted September 10, 2009 Report Share Posted September 10, 2009 GM:n edellisen sukupolven pikkulohkot (LT-1) oli tommoinen "reverse cooling" mosa. http://en.wikipedia.org/wiki/GM_LT_engine Systeemin toimivuudesta voi päätellä jotain, jos GM:n nykyiset LS-x koneet ovat perinteisellä jäähdytyksellä. Ilmeisesti ton reverse cooling tsydeemin yksi ongelma on ollut järjestelmän ilmaaminen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minimaalinen Posted September 27, 2009 Author Report Share Posted September 27, 2009 Mites kun ne reiät tulppaa niin sinne jää alle ilmataskuja. Onko ollut ongelmia ilmaamisen kanssa yms. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaJ Posted September 27, 2009 Report Share Posted September 27, 2009 Ilmataskuja jää, mutta ne ei vaikuta varsinaisesti ilmaamiseen. Ne saa sieltä pois kun vähän tärisyttelee ajossa moottoria, esim omatoimisesti tai huonolla tiellä. Aika paljon jo varmasti lähtee pois kun ihan vaan käynnistää moottorin ja vesi alkaa virtaamaan. Varovaista tehojen käyttöä aluksi vain, koska tosiaan siellä on aika kriittisessä jäähdytystä vaativissa paikoissa ilmaa, tosin ei paljoa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now