Jump to content

Airbagin valo syttyi - mitä tehtävissä?


jiikoo
 Share

Recommended Posts

Manuskassa sanotaan, että välittömästi yhteys Rover -myyjään. Ei saa yrittää tehdä mitään korjauksia, eikä edes vikadiagnooseja. Jep-jep.

 

Mistäs löytyy Rover dealeri?

Jos sellaista ei ole enään olemassa, niin onko jäljellä muita vaihtoehtoja kuin ajaa autolla vuosi, jonka jälkeen peli ei mene katsastuksesta läpi - sitten vain paaliin... :'(

 

Kuulostaa vialta, jonka voisi korjata ns. itsekin, johdot katkaisemalla. Ja jossain Laakkosella sama homma maksaa ehkä tonnin ja sitten se valo syttyy parin viikon päästä uudelleen...

Link to comment
Share on other sites

Oletko soittanut Lauttasaareen HuoltoRepiin? Luultavasti ei halpaa (muttei ehkä ihan Laakkosenkaan hintaista), mutta täytyyhän toi valo saada sammumaan.
Otan yhteyttä, kun pääsen lähiseuduille. Lähden 2 tunnin kuluttua ajelemaan etelää kohti. Täällä Siilinjärvelläkin on korjaamo, joka saa tehdä airbag -korjauksia. Eriasia on, onnistuuko Rover. Tuo valo syttyi siis lauantaina. Toivottavasti bagi ei räjähdä kesken ajon, ilman syytä.
Link to comment
Share on other sites

Oletko soittanut Lauttasaareen HuoltoRepiin? Luultavasti ei halpaa (muttei ehkä ihan Laakkosenkaan hintaista), mutta täytyyhän toi valo saada sammumaan.
Otan yhteyttä, kun pääsen lähiseuduille. Lähden 2 tunnin kuluttua ajelemaan etelää kohti. Täällä Siilinjärvelläkin on korjaamo, joka saa tehdä airbag -korjauksia. Eriasia on, onnistuuko Rover. Tuo valo syttyi siis lauantaina. Toivottavasti bagi ei räjähdä kesken ajon, ilman syytä.

 

Ei se sieltä mihinkään räjähdä itsekseen. Ei vaan välttämättä toimi oikein mahdollisessa törmäyksessä.

 

L:lle sitä ei todellakaan kannata viedä. Pelkkä vikamuistin luku on sen vajaan 90 euroa (jos edes onnistuu tuohon sun Miniin) ja siihen päälle sitten korjaus, eli ei kannata.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

L:lle sitä ei todellakaan kannata viedä. Pelkkä vikamuistin luku on sen vajaan 90 euroa (jos edes onnistuu tuohon sun Miniin) ja siihen päälle sitten korjaus, eli ei kannata.
Käytin autoa Siilinjärvellä korjaamossa. Vikakoodinlukulaite ei saanut pistokkeesta virtaa, joten eipä voinut lukea, eikä kuitata. Airbagin sulakkeen irroitus hetkeksi ja palautus paikalleen korjasi vian. Eli tais homma maksaa 4e tällä kertaa ja 0e ensi kerralla...
Link to comment
Share on other sites

L:lle sitä ei todellakaan kannata viedä. Pelkkä vikamuistin luku on sen vajaan 90 euroa (jos edes onnistuu tuohon sun Miniin) ja siihen päälle sitten korjaus, eli ei kannata.
Käytin autoa Siilinjärvellä korjaamossa. Vikakoodinlukulaite ei saanut pistokkeesta virtaa, joten eipä voinut lukea, eikä kuitata. Airbagin sulakkeen irroitus hetkeksi ja palautus paikalleen korjasi vian. Eli tais homma maksaa 4e tällä kertaa ja 0e ensi kerralla...

 

No hyvä, että selvisi noinkin vähällä. Pitää kokeilla omasta vastaavaa, jos ko. vika pärähtää päälle.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

No hyvä, että selvisi noinkin vähällä. Pitää kokeilla omasta vastaavaa, jos ko. vika pärähtää päälle.
Noniin, "korjaus" oli tilapäinen, eli valo räjähti palamaan uudelleen 100km ajon jälkeen. Asiaa tutkitaan uudelleen, kun menen seuraavan kerran Savoon. Jostain syystä ei jaksa edes kysyä hintaa tällä seudulla. Tai, kyllä tietysti kysyn tuon HuoltoRepin hinnan, mutta en L:lta :o. Vikakoodin luvun hinnalla ajaa Siiliin ja, mikäli siellä on mitään muuta järkevää syytä käydä, niin homma on saletti. Irrotan vielä kerran tuon sulakkeen. Eihän sitä koskaan tiedä, jos se vaikka toisella kerralla korjautuisi pitemmäksi aikaa.
Link to comment
Share on other sites

Yleensähän nuo airbag valojen syttymiset ainakin muissa merkeissä johtuvat liittimen huonosta kontaktista. Minissähän tunnetusti ei pieniä sähkövikoja ole ollenkaan ;D Kannattaa ehkä kattoa airbagin liittimen kunto voi olla että pelkkä puhditus auttaisi.

 

Tietysti kannattaa ottaa selville mitä pitää tehdä että airbagiin on turvallista mennä koskemaan. VWssä ainakin riittää että ottaa akun irti 15 minuuttia ennen kun alkaa sorkkimaan bagiä..  

Link to comment
Share on other sites

Yleensähän nuo airbag valojen syttymiset ainakin muissa merkeissä johtuvat liittimen huonosta kontaktista. Minissähän tunnetusti ei pieniä sähkövikoja ole ollenkaan ;D Kannattaa ehkä kattoa airbagin liittimen kunto voi olla että pelkkä puhditus auttaisi.

 

Tietysti kannattaa ottaa selville mitä pitää tehdä että airbagiin on turvallista mennä koskemaan. VWssä ainakin riittää että ottaa akun irti 15 minuuttia ennen kun alkaa sorkkimaan bagiä..  

Tämä vika luonnollisesti ilmeni muutamaa sataa kilometriä tuon ikkunan irrotuksen ja ympäristön tarkastuksen & ruostekorjauksen jälkeen. Tuossahan piti kojelauta irrottaa ja epäilin jo etukäteen, että tuleekohan tuollaisen korjauksen yhteydessä kuinkakin paljon uusia vikoja. Jotkut autot menee pilalle, kun niitä joutuu avaamaan isommin jonkun vian korjauksen takia... Airbagi ei ole nyt siis toiminnassa, mutta homma korjataan ennen seuraavaa katsastusta - aikaa siihen melkein vuosi.
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Minissä on nähtävästi jokin (tosin hidas) itsetuhomekanismin negaatio. Eli itse itsensä korjaava systeemi. Nelisen päivää sitten huomasin ajaessani, että airbägin valo ei palakaan. Ja seuraavalla ajokerralla taas paloi. Nyt kolmen päivän aikana tuo vika näyttää korjautuneen 100%:sti eli valo sammuu virtojen päälle laittamisesta muutaman sekunnin kuluttua, eikä syty uudelleen ajon aikana.

 

Lopun alku vai alun loppu? Toivotaan parasta, pelätään pahinta... :o

 

Edit: "Korjautuminen" kesti tähän päivään. Illalla ei toiminut enään. Selvästikin joku johto/liitin löysällä... Katottava ennen katsastusta... jooskuus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tuon aikakauden autoihin auttaa yleensä bägin liittimen puhdistus,ottaa akun navan irti ja ratista tyyny  irti.Kannattaa käsitellä varovasti ettei ns.kierukkaliitin hajoa/jää puristuksiin tyynyä takaisin laitettaessa. Välillä myöskin akun navan irroituskin auttaa,eli tuo ns"sulake"konsti.

Link to comment
Share on other sites

Tuon aikakauden autoihin auttaa yleensä bägin liittimen puhdistus,ottaa akun navan irti ja ratista tyyny  irti.Kannattaa käsitellä varovasti ettei ns.kierukkaliitin hajoa/jää puristuksiin tyynyä takaisin laitettaessa. Välillä myöskin akun navan irroituskin auttaa,eli tuo ns"sulake"konsti.
Näinpä. Vika selvästikin jossain hapettuneessa liittimessä. Talven jälkeen toimii suunnilleen niin, että yhtenä päivänä kahdessa viikossa ei toimi ja muina toimii. CRC:tä liittimiin, niin luulis toimivan sen jälkeen. No, katsastukseen pitäis osata viedä oikeana päivänä. Uusia osia ei kannata ostaa. Osien arvo on turhan lähellä auton arvoa. Voip mennä auto mieluummin paaliin eli myyntiin kuin airbagin osat ostoon... :'( Mulle ei ole noiden osien toiminnalla mitään merkitystä. Olen ajanut koko ikäni ilman bägiä ja prätkä oli eka kulkineeni. Yritän vältellä kolaria ja jos ei onnistu niin se on sitten henki pois ja tolleen... Ei jaksa ressata pikkuasioiden takia.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Päivitystä tilanteeseen. Auto on Kuopiossa huollossa ja katsastettavana. Airbägin korjaus oli ollut helppo. Oli tarvinnut "tökätä sormella kojelaudan alta airbägin johtoa kohti" ja sen jälkeen on toiminut. Liitos löysällä - pikkuisen. Jos pahempaa ilmenee, niin johdon liittimet toki juotellaan yhteen, mutta näillä mennään katsastuksen läpi. Oli siellä tietysti normaalihuoltojen lisäksi löydetty vikaakin - takajarrusylinterit vuotaneet, joten ne vaihdetaan ja aiemmin ostamani jarrukengät laitetaan nyt samalla kertaa autoon, vaikka ei ne entiset ole vielä merkittävästi kuluneet. Kengät on saaneet siipeensä jarrunesteestä ja keväällä 2004 Laakkosen tekemän laakerikorjauksen jälkimainingit (eli laakerin rullia oli jotenkin saatu menemään jarrurummun sisälle). Eipä ole Minillä ajaminen - vielä - kallista. 24 eurukkia meni nyt lisää osiin (jarrukengät tais maksaa enemmän - en enää muista). Työ Kuopion ammattikoulussa on kohtuullisella hintatasolla. Tarkeintä on, että ope suostuu ottamaan auton korjattavaksi. Onneksi Minissä on hieman nykytekniikkaa, muuten joutuisin etsimään muita korjaamoita... Kivasti vierottaa ajatuksia "OIKEAN" auton ostamisesta, kun iso huolto tulee airbägi kaapelin "korjauksen" & etulamppujen vaihdon parempiin (no onhan ne jo yli 80tkm ajetut H4:t) maksamaan öljyineen&osineen jonkun 2-300e... Toki on HIEMAN kaukana Espoosta tuo korjaamo ja aikaa auton takaisin saamiseen voi hyvinkin mennä kuukausi - mutta hinta ja varsinkin laatu on kohdillaan. Olin varautunut pelkkiin airbägin osien täyshankintaan 500-1000e ellei jopa enemmän, joten kesälomalla tehty "konkurssi" alkaa helpottaa, kun tuo homma selvisi tälleen... yli 74000 halpaa kilometriä takana ja matka jatkuu toivottavasti samaan tahtiin 200-300tkm asti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...