Jump to content

Takajarrut ulisee...


jiikoo

Recommended Posts

Nyt on muutamana päivänä kuulunut jarrutettaessa ulinaa takajarruista. Mini kuulostaa toisissa jarrutuksissa suunnilleen linja-autolta, joten ei tarvitse pelätä jäävänsä jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden alle. Joskus aiemminkin on satunnaisesti ääntä kuulunut, mutta nyt siis yleistynyt.

 

Onkohan homma vielä säädettävissä vai tarvitseeko uudet kengät? Auton kaikki jarrupalat on originaalit eli vajaat 63tkm ajetut. Onko normaalia kulumista vai voisko kestää toisen mokoman?

 

Etujarruista ei vielä ole ääniä kuulunut ellei sitten tämä nykyinen ääni tulekin juuri niistä, jotenkin kiertoreitin kautta...

 

Jos tartten uudet palat, niin mielellään ottaisin kestävät ja luonnollisesti sais myös toimia hyvin (jos Minin jarrut ylipäätään voi toimia hyvin ;D). Eli vähintään yhtä hyvää tavaraa pitäis saada kuin originaalit, niin ei tartte heti olla uudelleen telakalla.

 

Kokemuksia? Suosituksia?

Link to comment
Share on other sites

Veikkaisin että sulla alkaa olemaan takaata kengät loppu.

Kulumiseen vaikuttaa myös merkittävästi jos unohtaa käsijarrun hieman päälle tai sen toiminta alkaa takeltelemaan. On tullut noita

vaihdeltua huomattavan useinkin.

 

Ainakin olen antanut itselleni kertoa että alkuperäiset jarruhihnat on mintexit. Ne toimivat kyllä hyvin. Niissähän on kahta vaihtotehtoa

vakiota ja rallimallia. Ite olen käyttänyt vaan noita vakiota. Kun ainakaan kilpa-autooni en haluisi yhtään enempää takajarruja. Nytkin

on paineet säädetty niin pienelle, että jarrua painaessa pyörää jaksaa käsin pyörittää renkaan ollessa ilmassa. Siltikin takapyörät

tuppaavat lukitsemaan ajoittain. Tietysti jos ajaa paljon vasurilla esim. talvisin liukkaalla tai soralla niin kannattaa varmaan harkita noita

rallihihnoja, kun ilmeisesti kestävät paremmin lämpöä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tuo takajarrujen ulina loppui pakkasten tultua, joten saattoi olla kostealla kelillä muodostunutta ruostettakin. Sensijaan etujarrujen kohina ei kuitenkaan ole ihan musiikkia korville. Nyt viikonpäivät on etujarrutkin kohisseet jarrutuksissa jatkuvasti voimistuen, joten tavallistakin vähemmän on tullut jarrupoljinta käytettyä. Äsken kävin MINITRONilta hakemassa palat eteen ja kengät taakse. Vois ensimmäisenä huolto-operaationa harjoitustyönä kokeilla tuota jarrupalojen vaihtoa.

 

Olipahan kivaa ajaa 16-17 aikaan karmeassa lumisateessa. Tälläkertaa Mini toimi Espoon lisäksi myös Helsingin ja Vantaan alueilla ilmeisesti ainoana aurauskalustona - lunta oli selkeästi enemmän kuin maavaraa. Varmaan sai lumella pestyä & lingottua auton pohjasta suolat, ruostesuojamassat, maalit, pellit, pakoputket, joten varaosaostoksille tulee jatkossakin tarvetta... :D

 

Jos ois hilot, niin vähintään 5 cm haluaisin säätää talveksi lisää ajo-ominaisuuksia menipä ulkonäkö kuinka huonoksi tahansa...

 

Ensi kerralla pitää yrittää muistaa säätiedotukset ja työpaikallakin vois vilkaista ikkunasta ulos ennenkuin sopii mistään menosta. Tätä herkkua en tänä talvena (tai mieluummin koskaan) halunnut enää ahnehtia - ja tässä sitä taas oltiin... Kartturin kommentit oli aika vihaisia, eikä työntöapua ollut tarjolla, joten auto ei saanut jäädä kiinni.

Link to comment
Share on other sites

... Tietysti jos ajaa paljon vasurilla esim. talvisin liukkaalla tai soralla niin kannattaa varmaan harkita noita rallihihnoja, kun ilmeisesti kestävät paremmin lämpöä.
Rallihihnat kestävät lämpöä, mutta ilmeisesti myös tarvitsevat tietyn lämmön toimiakseen hyvin. Eli kylminä (=arkikäytössä) ois kaiketikin huonommat kuin vakiot ja sitten arkiajossa olevalle autolle harvinaisemmissa olosuhteissa (radalla ja vuoristossa) ois sitten paremmat. Näin kertoivatten minisparesin sivustolla (eli ei suositelleet arkiajoon kilpajarrupaloja - ainakaan henkilöille, jotka luulee ajavansa arkiajossa kuin Schumi ;D)...
Link to comment
Share on other sites

Jos käyttöautoon on vaihtamassa paloja tai hihnoja niin unohtakaa kaikki ralli ja kisahilut. Vakiopalat toimii hyvin heti kylmästä ja ne on suunniteltu normaaliin käyttöön.  Varsinkin täällä Helsingissä kehäteillä on aika paskamaista jos jarrut vaatii lämmitystä ennen kun ne purevat, autot kun ajaa korkeintaan 5 m välein...

Link to comment
Share on other sites

Jarrupalat vaihdettu. Taidot kyllä loppui, vaikka Haynes oli kädessä ja veljeltä kysyin lisää. Leatherman ei vaan ihan riittänyt hommaan. Joo Haynesin kuvissa tarvittiin vain pihdit  ;D, mutta tekstissä kerrottiin hieman muutakin - ois vaan eräs koodinvääntäjä viitsinyt ne tekstit lukea ennenkuin vanhat palat vetäisi irti... :-X Onneksi työpaikalla oli sitten lähdössä autojen huoltaja-korjaaja, jonka avustuksella ensimmäisen jarrun palat vaihtuivat. Toinen menikin jo itse. Jesh, tästä se harrasteautoilu lähtee liikenteeseen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...