Jump to content

Levyjarrujen sopivuus?


soppa

Recommended Posts

Eli olisi tarkoitus laittaa tuo Minitronin kauppaama 8,4" levysatsi ja hiukan kysymyksiä. Olen jostain lukenut että jossain vuosimalleissa ei passaisi raidetanko lainkaan ilman jotain muutoksia tähän levysatsiin? Pitääkö paikkansa? mulla on mk.2 mallia ja vm.69 toi pirssi, joutuuko tässä jotain muutoksia tekemään vai meneekö heittämällä rumpujen tilalle? Toinen kysymys, mulla on vaihteiston päässä sellainen murrosnivel johon tulee kuminen nivel väliin, ei siis sellainen jossa on laakerointi, niin sopiiko se levysatsi tähän suoraan vai miten sen kanssa käy?

Link to comment
Share on other sites

Mk1 mineissä on erilainen raidenko eri välityksellä ja erilaisessa kääntövarrella (Vai mikä ikinä sen nimi onkaan). Sulla pitäisi olla se uudemman mallinen kun kyseessä on mkII. Vai meinaatko sitä että sportspack mineissä on eri raidetanko. Raidetanko on muuten sama mutta siellä on stopparit, jotka estävät 13" pyörää ottamasta kiinni. (Ja autoa kääntymästä ;D ) Mutta kyllä noita 8.4" tuuman jarruja on ollut rajoittamattomalla tangollakin.  Mutta mun mielestä ei noilla raidetangoilla juuri muuta eroa ole. Raidetangon päitä on lyhkäsiä ja pitkiä. Pitemmät on tietääkseni tarpeen jos laitetaan negatiivista camberia muuten käy kierteet vähiin. Ymmärtääkseni vetoakseleita ei tartte vaihtaa vetonivel vaan ulkopäähän jos käytät vanhoja vetoakseleita. Uudemissa on vakionopeus nivelet sisäpäässä. Taakse sun täytyy laittaa jarrupaineen rajoitin. Minitronissa tietävät varmasti tarkemmin mitä tarttet tohon sarjaan.

 

Korjatkaa joku jos olen väärässä.

 

Jarru päivityksestä on myös hyvä artikkeli mini maniassa

Link to comment
Share on other sites

Ensinnäkin termit on perseellään eli hannastangosta (ohjausvaihde) on kysymys. Raidetanko taitaa olla se karahka jonka toinen pää on hammastangon suojakumin sisällä ja ulompaan päähän tulee sitten raidetangon pää kiinni.

 

Mk1 malleissa on erilainen hammastanko kuin uudemmissa, erona välityssuhde. Se käy kyllä fyysisesti mutta kääntösäde ainakin kärsii. En ole kokeillut millainen olisi ajaa.  8,4 tuumaiset jarrut pitäisi käydä suoraan jos ripustus on alkuperäinen 69 mallinen. Jarruletkut ovat eripituiset rumpu- ja levyjarruissa mutta ne nyt kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Vetarissa on varmaan uudemman mallin minin sisänivel (pot joint). Käytä levyjarrujen ulompaa niveltä ja nykyistä vetoakselia/sisäniveltä.

 

69 mallissa pitäisi olla vielä paineenrajoitin takakelkassa (ellei sitä ole kukaan poistanut) joten takajarruille ei välttämättä tarvitse tehdä mitään.  Kokeilemalla selviää.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...