Jump to content

Millainen imu/pakkosarja ja kaasari


maza

Recommended Posts

Uusi foorumilainen liittyy joukkoon ja heti kysymyksillä, joiden kanssa olen ihan pihalla:

 

Minulla on ollut vaikeuksia saada 1980 Mini 1000 pakakaasurajoihin katsastusta varten. Tutkiskelin autoa hiukan tarkemmin ja huomasin, että autossa onkin 998cc lohko noin vuosimallia 1972 ja lisäksi 1275:n kansi ja peltipakosarja ja tietenkin sitten erillinen imusarja. Kaasari on SU HS4 waxstatilla.

 

En juuri arvosta peltipakosarjan ja paksun yksipönttöisen pakoputken röhinää. Haluaisin autosta hiljaisemman ja kaasarista helpommin säädettävän ja säätönsä pitävän. Ajattelin palata äänten vuoksi vakio-pakoputkeen. Pitäisikö pako- ja imusarjat ottaa 998cc:n mitoilla vai 1275:n mitoilla, kun tuo paketti on niiden yhdistelmä (vai käykö molempiin samat)? Mikä olisi fiksuin kaasari pakokaasupäästöjen säätämisen kannalta? HIF38? Vain onko tuo HS4 ihan ok, jos vaan sisuskalut on kuunnossa ja mahdolliset vuodot tukittu?

 

Ja sitten vielä kaasarin sisuskaluista: Millainen neula siihen pitäisi valita (998:n vai 1275:n mukaan vai jotain ihan muuta)?

 

-Maza

Link to comment
Share on other sites

Etsit ja vaihdat kaikki vakio 1000:sen osat kansi,kaasari,imu/pakosarja mahd nokka-akseli ym.

Eipä niitä 78 uudempia mitattavia kaasarikoneita saa "viripalikoilla" helpolla päästörajoihin.

Helpoin tie kun löydät jonkun joka vaihtaa koko paketin päikseen 1000:sen vakio pakettiin.

Jos et röhinöistäkään piittaa ;)

Link to comment
Share on other sites

Lohkoon on jyrsitty 1275 kanen venttiileille lovet, joten kannen vaihto vakioon lienee pois laskuista. Täytyy ehkä harkita koko paketin vaihtoa tai hyväksyä se, että päästötodistuksen saamiseen joutuu tekemään kerran vuodessa vähän reilummin säätötyötä

 

Noita röhinöitä haluaisin kuitenkin vähemmäksi ja sain 'ilmaiseksi' sekä 998:n että 1275:n vakiokaasarit (HS4) ja -pako/imusarjat. Kummatkohan tuohon kannattaisi iskeä kiinni? Jan sen perään sitten vakioäänenvaimennin. En siis ole hakemassa isoja tehoja enkä edes entisöintiä, vaan käyttöautoa satunnaiseen tarpeeseen.

 

-Maza

Link to comment
Share on other sites

Jos suhteellisen "harmitonta" ::), käyttöminiä tavoittelet, niin kyllä ainoa vaihtoehto on hommata se koko vakio 1000:sen moottori tai sitten ihan vakio 1300:nen(sitten tarvitset levyjarrut eteen).

Tuollaiset "sekasikiö" virittelyminit eivät muutu harmittomiksi pelkillä kaasarin/pakoputkistojen vaihdolla,Päinvastoin 8-)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...