Jump to content

Öljylämpömittari


Sjannis
 Share

Recommended Posts

Mitenkähän öljylämpömittari pitäisi olla kytketty, kun ei näytä toimivan? Paitsi valo...

Mittari on valkotaustainen pieni alkuperäinen lisämittari kojetaulun keskellä. (yksi kolmesta)

Mittarin takana on kolme napaa, jotka on numeroitu 1, 2 ja 3.

Kolmoseen tulee tällä hetkellä maajohto, ja ykköseen ja kakkoseen johdot joihin ei näytä kumpaankaan tulevan virtaa missään virta-avaimen asennossa.  :-?

Jos seurasin noita kahta johtoa oikein, ne päätyvät moottorin etupuolelle kaksinapaiseen anturiin. Tämän yläpuolella on yksinapainen anturi, liekö vedenlämpöanturi...?

 

Lisämittareiden johdotuksissa on muutenkin vähän sen näköistä meininkiä, ettei ne varmaan ihan tuon näköisinä ole tehtaalta lähtenyt...

Autohan oli 1996 Spi

Link to comment
Share on other sites

MPI:n manuskasta:

 

Oil temperature gauge

The oil temperature gauge receives battery voltage from fuse A4 in the

passenger compartment fuse box on a W wire providing the starter switch is in

position II. The gauge pointer will deflect dependent on the resistance between

the NU connection at the oil temperature sensor and earth representing the

temperature of the oil. The earth path to the sensor is on a B wire.

 

Olettaisin että SPi:n mittari pelittäis koko lailla samaan tapaan. Valkoiseen piuhaan pitäisi tulla 12V kun virrat on päällä. Edelleen manuaalin kuvan mukaan ton valkoisen piuhan pitäis mennä mittarin yläreunassa olevaan, apukuskin puoleiseen napaan.

 

Sen vieressä olevaan mittarin puoleiseen napaan pitäis sitten tull puolestaan sini/ruskea piuha joka menee anturille.

 

Suurin piirtein keskellä mittaria on kolmas nasta johon tulee musta maapiuha.

Link to comment
Share on other sites

Tuo näyttikin hölmöltä kun anturilta tulee kaksi johtoa mittarille reunimmaisiin napoihin, eikä ollenkaan virtaa mihinkään napaan.

Tuon hanttarin puoleisen navan nykyisen johdon voisi varmaan irroittaa ja laittaa virtapiuhan tilalle...

Miksiköhan anturi on yleensä kaksinapainen, eikö sen pitäisi saada maakosketusta lohkosta?

Link to comment
Share on other sites

Manuskan kuvauksen mukaan mittaa resistanssia siniruskean ja maapiuhan välillä. Ilmeisestikin öljynlämpö aiheuttaa jonkinasteisen resistanssimuutoksen. VDO:n öljynlämpömittarissa on vain yksi karva ja maadottaa anturin rungosta.

 

Joissain VDO:n öljynpainemittarin antureissa on maadotus anturin kautta, jotkut taas ovat 2-napaisia. Miksi näin niin en osaa siihen vastata.

Link to comment
Share on other sites

MPI:ssä näyttäis olevan sekä öljynpaine- että öljynlämpöanturi vain yhdellä piuhalla.

 

Saksalaiselta sivulta löytyi linkki mittariin:

 

http://www.allbrit.de/etk_detail.asp?MO ... =YAD100720

 

Eli navasta 1 anturille, napaan 2 tulee 12V ja napaan 3 maa.

 

Toi sakemannien sivusto väittää että anturi olis koneen takana vaihdelaatikon apparin puoleisessa ylänurkassa. Sieltä löytyy peitelevy, jolla öljyn imuputki on ruuvattu kiinni. Vaikuttais aika oudolta mestalta mutta pirustako noista koskaan tietää...

Link to comment
Share on other sites

Kokeilin nyt laittaa maajohdon keskelle eli kolmoseen, virtajohdon oikealle (mittarin takaa katsottuna) eli kakkoseen ja anturin punaisen johdon vasemmalle eli ykköseen. Nyt kun anturin "ylijäävän" mustan johdon laittaa maihin, niin viisari ponnahtaa suoraan asteikon loppuun... Eli anturi ei varmaan saa maata lohkosta?

 

Onkohan anturissa jokin resistori, joka päästää virtaa läpi sen verrän, että viisari liikkuu öljyn lämmön mukaan. Olisiko anturi viallinen kun päästää kaikki virrat läpi johdon koskettaessa maihin?

 

Saattekohan tästä selvää...?  :-?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se näyttääkin toimivan kun maajohtoa ei ole erikseen kytketty.

Lämpömittarin viisari nousi tuossa mökkireissulla n. 65-70 asteen välille.

Onkohan tuo normaali öljyn lämpötila minissä?

Olisin olettanut olevan korkeampi...

Voi olla kyllä, että termostaattikin on sökönä, koska normaali lämpömittarikin on alle puolivälin kohdalla käyntilämpöisenä.

 

"Muoks" Kyllä se termari oli juuttunut auki asentoon ja nyt veden lämpömittari on n. puolivälissä uudella 82 C termostaatilla.

Öljylämpömittariin se ei tuntunut vaikuttavan ainakaan lyhyellä koeajolla...

 

Kiitos muuten minorv8 kun jaksoit vastailla ja annoit tuon linkin, jonka avulla sain mittarin kytkettyä niin että ainakin jotain eloa siihen tuli. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...