Jump to content

Hi-lot asennus?


Matias

Recommended Posts

Kelkkaa ei tarvitse irroittaa, iskarit kylläkin. Etupäästä vanhojen trumpettien/kumien irroittaminen on yleensä ollut työläämpää. Sieltäkin ylätukivarresta kaikki irti, että pääsee tarpeeksi liikkumaan ja mahdollistaa yleensäkin osien irroituksen.

 

Tarkkaa irroitusmenetelmää en muista (työ tekijäänsä ohjaa), viimeksi ainakin takaalta suunnilleen vanhat trumpetit putosi pois, edestä lähti toinen puoli palasina, mutta koska hilot tulevat joskus tilalle, niin ei paljoa haitannut purkuvaiheessa.

 

Asennus onkin huomattavasti helpompaa. Oikean korkeuden hakeminen sitten viekin oman aikansa.

Link to comment
Share on other sites

Eipä nuo kuvat siinä paljoa auta. Sen kun vaan rupeat purkaamaan ja irroittelemaan osia kunnes trumpetit ovat tallin lattialla :) Puristustyökalu ei ole pakollinen, ainakaan itse olen saanut nuo osat irti ilman sen apua. Jos en nyt ihan väärin muista, niin olen edestä ottanut ylätukivarren kokonaan irti irroittaessa trumpetteja.

Link to comment
Share on other sites

Jousen puristustyökalu kyllä helpottaa varsinkin jos runko paikoillaan. :) Tukivarren akseli kinkkimäisen ahdas poisotettavaksi kun kumipallo painaa tukivartta. Lähtee tok, työkalu vain helpottaa. Helppo tehdä itsekin. Kumipallon kierre voi sitten olla 1/2" unf tai 1/2" unc, kumpiakin on tullut vastaan. Uudella kumipallolla hilokin ilman työkalua myös työläs laitettava takaisin. Vanhaan kumipalloon helppo laittaa kyllä takaisin kun vain hilon säätää kaikkein lyhyemmilleen. ;)

 

Ajokorkeutta säätäessä itse pidän nyrkkisääntönä: 1mm hilossa on 1 cm ajokorkeudessa. Yleensä Hilon kierre on ollut M20 jossa nousu on 2 mm kierrokselle. Eli kierros vaikuttaa 2 cm. :D :D

Link to comment
Share on other sites

Varmasti on helpompi jos auton saa kyljelleen. Omaan -73 ei tarvinnut mitään työkalua erikseen, vaan kuten täällä on todettu alat vaan tekemään. Suurin työ edessä oli irroittaa alkuperäinen "kartio osa" kumista irti. Mutta voimalla saa suuria aikaan. Säädöstä sen verran että kokeilemalla saa hyvän tuloksen, aikaa vähän menee mutta hyvä tulee ;)

Link to comment
Share on other sites

Matias katsoisit Purtsin antaman linkin http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... opic=10239

kuvat niin näet millainen työkalu on. Kätinen mies tekee sen tuossa tuokiossa.

Jampalle: kierteet kumipalloissa ovat ½" UNF tai M14 2mm nousulla. Lähde www.minimania.com

Takapalloja on myös sokeita eli ilman mutteria.

Mikä on kallista?? Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat harrastaa väärää lajia!!

Link to comment
Share on other sites

en ole vielä kerrenyt tutkia sitä linkkiä kunnolla.

opiskelia elämässä pitää elää rajojen mukaisesti!

mutta ei autolla ole vielä niin kiireitä tehen sen alusta loppuu rahalla ainakun sitä on.

ei teillä ole ketään tiiossa rovaniemeltä jolla ois tuommoinen työkalu?

Link to comment
Share on other sites

Jos/kun Matias on tekemässä perusteellista kunnostusta ajan kanssa, niin silloinhan kelkat on luonnollisesti irrallaan 8-).

Hilojen asennushan onnistuu leikiten etupäähänkin kun kelkka on lattialla, oli työkalua tahi ei ;).

Niitä alkuperäisiä "trumpetteja" ei muuten kannata turhanpäiten väkivalloin rikkoa!! Niille on käyttöä esim. Historic rallitouhuihin, entisöinteihin ym. Eivät ole ihan ilmaisia!!

Link to comment
Share on other sites

Jampalle: kierteet kumipalloissa ovat ½" UNF tai M14 2mm nousulla. Lähde www.minimania.com

Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat harrastaa väärää lajia!!

Tosiaan näemmä näin onkin. Kävinkin tuossa kumipallosta irrotetun "mutterin" ja kokeilin taas :-[ 1/2" unc kierretappia ja hyvin pyöri sinne mutta kuten mainitsit nyt testasin myös M14 ja todellakin se on M14 Eipä tuossa tuumasessa ja millisessä olekaan juuri nousueroa(M14 2mm ja 1/2 unc 13 kierrosta tuumalle) Halkaisijassa kyllä. Minun huolimattomuusvirhe :-[ :-[ :-[ Ei päivää ettei jotain uutta [smiley=thumbsup.gif]

Onkohan nuo milliset kierteet tehty jossain muussa maassa kuin tuumasten luvatussa maassa? ;) Sokeaa palloa ei ole minulle tullut vastaan, mielenkiintoista. :D

Tuttu tunne tuo rahanmeno harrastuksiin [smiley=2vrolijk_08.gif]

 

Purtsi:Suhde tosiaan voi olla ehkä noinkin. Ite muistaa vain paremmin 1mm=1cm ja silti joutuu kokeilemaan. ;D [smiley=wink.gif]

 

Kilpurista otettiin tuo keskimutteri irti ja kierteen päähän upotettiin hitsaamalla kuusiokoloruuvi josta pitkällä(40cm) kuusiokoloavimella pääsi säätämään edessä yläkautta ja takana helmaan puskurin alle poratusta reiästä, Tässäkin tapauksessa auto tuli tunkilla keventää jotta säädöt kesti paremmin. Nopeutti kuitenkin asiaa, ::)

 

Jiikooja muut: Jos sinulla jää vakiotrumpetteja tai muuta Mini osaa niin ota yhteyttä niin voin taltioida ne. Asun maalla, :) mutta en ole saanut tiloja. ;) Pankki vielä omistaa osan. :'( [smiley=vrolijk_26.gif]

Link to comment
Share on other sites

Kaikella kunnioituksella Jiikoo ;)!

En ymmärtänyt kyllä edellisestä kommentistasi yhtään mitään :o?

Miksi ehjät osat pitäisi rikkoa ja heittää roskiin, kun ne asianmukaisesti vaihdettuna pysyy ehjänä ja tarvitsevia osien vastaanottajia riittää kyllä. Miksi ne pitäisi itse säilöä kaappeihin jos ei näe koskaan tarvitsevansa :-?

Jokainen tietysti tekee omilla tavaroillaan ihan mitä lystää, mutta jos ajatellaan näin "yhteisöllisesti" harrastajapiirin kannalta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...