Jump to content

sähkö kuvat/kaaviot


leipuri
 Share

Recommended Posts

Ajonesto ei liity starttaamiseen, mutta hälytin liittyy käytännössä vaikka en sellaisia sähkökuvia ole löytänyt minkä mukaan se vaikuttaisi. Just testasin omassani niin jos laittaa hälyn päälle ei startti toimi, tosin tietenkin sitten tööttikin huutaa kun häly menee päälle. Epäilen että kytkentä on MPI:n mukainen, eli hälyn ecu hoitaa starttireleen maadoituksen.

 

Kato Sivun 14 mukaan tosta MPI:n kaaviosta. Tuossa on ainoot sähkökuvat mitä oon löytänyt SPI:stä. Haynesin kuvat ei sisällä koko hälytinlaitteistoa/ajonestoa koska on ihan ensimmäisistä SPI malleista mihin ei moinen kuulunut, ja sitten Roverin kaaviot on Japanin malliin mikä on oma erikoisuutensa eikä ihan täysin täsmää viimeisimpien Eurooppalaisten SPI:den kanssa. Jos vaan jollain on antaa vinkkiä mistä löytyisi ajonestollisen SPI:n sähkökuvat, niin iloinen olisin.

MPI SPI-Japan Circuit Diagrams.pdf

SPI circuit diagrams.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tehtaan SPi-mallin käsikirja on vuodelta 1991 eikä tunne hälyä. Siinä on kyllä muut kaaviot jos niitä haluaa.

 

Eli ei pyöritä ollenkaan ? Jarrutehostimen päällä/takana olevassa mustassa boksissa on sisäänrakennettuna muutama rele, mm. startin rele. Taisit josain aiemmin mainita että se naksui startatessa. Naksuuko vielä ?

Link to comment
Share on other sites

1991 SPI sähkökaaviot olisi vielä eri ECU:lla kuin 1996, joten se on varmaan vielä huonommin paikkaansa pitävä. Startin rele tosiaan on siinä relepaketissa. Virtalukko ohjaa sitä relettä, ja rele sitten kytkee startin solenoidille sähkön. Vika voi olla virtalukossa, sulakkeessa, releessä, hälynboksissa, solenoidissa tai tietenkin myös johdotuksessa. Lähtee liikkeelle vaikka sieltä virtalukon pohjasta mitaten että missä kohtaa virta tai maan tulo loppuu.

Link to comment
Share on other sites

voi kiitoksia kyllä täällä on asiallista porukkaa ;D

 

tosiaan tässä tullu jonkun verran tutkittua nuita sähkö osia ministä :D

joo startatessa alussa naksu relepoksissa mutta nyttemmin ei naksu ollenkaan nooh tilasin uuden :D  ps tässä oo kohta enää mitää vanhaa osaa...

 

jännä sinänsä auton kun laittaa työntämällä käyntiin niin käynnissä ollessaan starttaa,sen mitä uskaltaa kokeilla.

 

akku on uusi...

 

lähden tästä työntelemään... onneksi nuita mäki parkkeja on rouvaki ymmärtää :D

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaisi että joko on huono liitos releboksissa, hälyboksissa tai muualla virransyötössä, tai sitten starttireleen kela vetelee ihan viimeisiään. Käynnissä ollessa jännitettä on kuitenkin vähän enempi tarjolla. Tossa releboksissahan ei ole mitään ihmeellistä älyä, hätäkorjauksena voi rinnalle laittee ihan normi 12v releen. Ohjaus virtalukon valko/punaisesta johdosta ja maadoitus suoraan maihin. Kärkien virta sitten startin päävirtakaapelilta ja siitä solenoidille. Ihan suoraan alkuperäisillä sähköillä ei voi solenoidille vetää sähköä virtalukon pohjalta, sulake ainakin paukkuu enkä osaa sanoa kestääkö virtalukon pohja suoraan solenoidin ohjausta.

Link to comment
Share on other sites

no niin nyt pikkusen hävettää no eise mitään uskallan sanoa sen ;D

 

vika oli niin yksinkertainen että jauhopeukalo oli maalannu liian hyvin moottorin (ilmeisesti) ;D

 

startin maadoitus ei toiminut!! vaikka moottori on maadoitettu kahdesta kohtaa...

 

nyt auto pelaa startista jälleen ;D

 

kiitoksia vielä kerran... kuvat oli hyvät

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...