Jump to content

Minin mallien erot?!


Ristot

Recommended Posts

Tätä kaikkea voi kuvata termillä "badge engineering" eli samaa tavaraa samoissa kuorissa, mutta eri nimikkeillä. 1994-1996 autoissa suurimpia ulkoisia eroja ovat varmasti vannekoko 12/13", levikkeet, penkkien verhoilut ja puun määrä sisustassa. Kone on aina sama SPi eli yksipisteruisku.

 

Sportspack tuli vasta loppuvuodesta 1996 (tarkemmin 10/1996), kun tuli MPi konekin. Tietysti monet ovat jälkiasentaneet Sportspackin levikkeet, mutta tehtaalta niitä sai vasta 10/1996 lähtien.

 

OT: Suosittelisin ehkä miettimään hieman uudempaa autoa eli 1997-2000. Niissä ei ainakaan vielä ole ollut sitä määrää ongelmia kuin SPi-autoissa. Kannattaa myös satsata selvästi alle 100 tkm ajettuun yksilöön.

Link to comment
Share on other sites

vai uudemmat ovat parempia, täytyy sitten harkita semmoista. Ajattelin että vanhempi voisi olla "parempi" kun ei olisi airbagejä ym. elektroniikkaa mikä voisi ruveta temppuilemaan, väärässä taisin olla. Mikä niistä uudemmista tekee paremman ja miksi alle 100 000 ajettu?

Link to comment
Share on other sites

SPi Mineissä on ainakin tähänastisen kokomuksen mukaan ollut enemmän ongelmia kuin missään muissa Mineissä. Siinäkin on ihan riittävästi elektroniikkaa aiheuttaakseen ongelmia. Selviää varmaan myös tätä palstaa lukemalla  :D

 

Myös vaihdelaatikot alkavat olla kunnostuksen tarpeessa sen 100 tkm rajapyykin jälkeen. Nyt tietysti joku saattaa kirjoittaa ettei näin ole hänen Minissään käynyt, mutta näköalapaikalta usean vuoden asiaa seurattuani voin sanoa sen kuitenkin usein olevan niin.

Link to comment
Share on other sites

Myös vaihdelaatikot alkavat olla kunnostuksen tarpeessa sen 100 tkm rajapyykin jälkeen. Nyt tietysti joku saattaa kirjoittaa ettei näin ole hänen Minissään käynyt, mutta näköalapaikalta usean vuoden asiaa seurattuani voin sanoa sen kuitenkin usein olevan niin.
Luin ennen oman autoni ostoa itse jonkun (hollantilainen/englantilainen) kokeneen yllättävän vaihdelaatikon hajoamisen jossain 70-80tkm ajetussa Minissään. Kehui autoaan ja minejä, mutta taisi lopussa sanoa, että tää on viimeinen vanhanmallinen, koska on liian kallis ajaa. Pitäis käydä etsiin, löytyykö kaverilta uudempaa tarinaa.

 

Myös muista ongelmista löysin tietoa netistä ja varauduin pahimpaan ottamalla AL-turvan, jotta auton hinaaminen korjaamolle on mahdollisimman helppoa. En ole löytänyt kenenkään kirjoittamaa tarinaa, jossa olisi ajanut yli 100t ajetulla MPi Minillä sen toiset 100t, jotta voisin saada edes yhden esimerkin voimalla tietoa kokemuksista. Toisaalta, Saksasta löytyy yli 200t ajettujakin MPi Minejä, joten ei ne ainakaan jatkuvasti voi pajalla olla, jos kilsoja tulee noinkin hyvällä tahdilla. Löytyyköhän Suomesta sellaista MPi:tä, jolla on ajettu Suomeen tuonnin jälkeen toiset 100tkm?

 

Mitä uudempi, sitä vähemmän ruostetta on ehtinyt autoon tulla, joten on helpompaa hidastaa/estää vääjäämättömän lahoamisen eteneminen.

 

Mulla menee vielä 5v., että saan kerrottua, onko toiset 100t helpompaa vai vaikeampaa kuin ensimmäiset. Eli palataan tähän asiaan sitten noin 5v. kuluttua uudelleen. Auto on silloin mitätodennäköisimmin maalattu uudelleen ja jotain isompia ruostekorjauksiakin varmaan tehty. Vaihdelaatikko saattaa olla vaihdettu jne. Tähän mennessä auton käyttökulut ovat olleet alle 17snt/km ja on mahdollista, että noiden korjausten ja remonttien jälkeen kulungit nousevat yli 18snt tasoonkin. Toisaalta, bensan hinnan nousu nostaa seuraavien 5v. aikana kilometrikuluja myös mahdollisesti sentinkin per km. Auton hankintahinta varusteineen jaettuna ajamilleni kilometreille on nyt pudonnut lähes noiden käyttökulujen tasolle ja menee siis noin 8 senttiin, kun toiset 100t pyörähtää mittariin. Korkokuluja en ole huomioinut vielä, koska en ole saanut päätettyä/servitettyä, miten ne on laskettu TM/TL -kestotesteissä (annuiteetti sijoitetulle pääomalle kaiketikin).

 

Kaikista kallein auto on sellainen, jolla ajetaan vähän. Kilometrin hinta voi olla käyttökulujen osalta jopa yli 50snt ja auton hankinnasta koituvat pääomakulungit vielä päälle (toisaalta, arvon alenemaa ei välttämättä esineelle tule, jos sitä ei käytetä ollenkaan). Eli moisella hinnalla autollaan ajavat ovat minun silmissäni varsin varakasta väkeä (nim. kateellinen).

 

Tässä oon siis hieman kauhullakin ootellut, koska autoon tulee tuhansien remppa. Tonnin remppa nostaa kilometrikuluja sentillä. Mutta kannattaa varautua pahimpaan, niin ei ole niin iso pettymys, jos vain toiseksi pahin tapahtuu :o

 

Kotisivuillani on omasta lelustani ajopäiväkirja, josta kaikki oleellinen ja epäoleellinenkin löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Kaikista kallein auto on sellainen, jolla ajetaan vähän. Kilometrin hinta voi olla käyttökulujen osalta jopa yli 50snt ja auton hankinnasta koituvat pääomakulungit vielä päälle (toisaalta, arvon alenemaa ei välttämättä esineelle tule, jos sitä ei käytetä ollenkaan).

 

Mulla on sitten varsinaisten ajokilometrien käyttökulut varmaan 5 eur/km  ;D , mutta arvo ei varmaan alenekaan. Mutta auto seisoo tallissa kyllä vain ajanpuutteen vuoksi ja nyt kun käytössä on Mini 10" renkailla ja meno on niin paljon pehmeämpää kuin 13" matalilla kumeilla, että saattaapi tuo MPi seisoa tallissa vielä vähän lisääkin tänä kesänä.

 

Ai niin, Pohjanmallahan oli tammikuussa myynnissä 190 tkm ajettu -98 MPi, joten Jiikoo ei johda tätä tilastoa  ;) Ymmärtääkseni auto ei vaihtanut omistajaa (hinta oli kait jotain 17 000 eur luokkaa?), joten nyt mittarissa lienee jo yli 200 tkm.

 

Ja alkuperäiselle sanoisin, että minkä sitten ostatkin niin älä osta sitä halvinta vaan satsaa ostokseesi ja erittäin todennäköisesti saat sen takaisin käyttövarmuutena. Käyttömukavuudesta en puhu mitään  :-X

Link to comment
Share on other sites

Joo alkaa tuntumaan kokoajan enemmän siltä että miniä joutuu korjaamaan kokoajan :(!! Mitäs kaikkee pitäis sitte kattoo tommosest mpi ministä jos semmoista lähtis ostamaan, yleiset viat vai onko koko auto yleinen vika ;D ? Tietääkö vaihteistosta jotenkin että jos se on tulossa tiensä päähän, erikoisia ääniä tai takertelua?

Link to comment
Share on other sites

Mutta auto seisoo tallissa kyllä vain ajanpuutteen vuoksi ja nyt kun käytössä on Mini 10" renkailla ja meno on niin paljon pehmeämpää kuin 13" matalilla kumeilla, että saattaapi tuo MPi seisoa tallissa vielä vähän lisääkin tänä kesänä. ... Käyttömukavuudesta en puhu mitään  :-X
Puhuit jo liikaakin. Eli onkos nuo sellaiset vanteet, jotka menis mulle paikalleen ilman modausta. Eli vois ajaa sekä 13", että 10" renkailla vaikka vuorotellen? Nopeusmittariin ja matkamittariin tulee lisää virhettä, mutta se tulee oikeaan suuntaan lain kannalta. En oo aiemmin viitsinyt tilata noita vanteita ulkomailta. Jos löytyy hyllystä, niin ne vois ottaa. Viimeistään ensi kesäksi. Näitä jo aiemmin kuolasin, mutta unohtui vuodeksi. :P Vois olla kivempaa ajaa noita reissujakin. Tosin pitää kai jotenkin nostaa maavaraa, ettei pohjapanssari rupea osumaan jo tasaisella tonttiin... ;D

 

Ai niin, Pohjanmallahan oli tammikuussa myynnissä 190 tkm ajettu -98 MPi, joten Jiikoo ei johda tätä tilastoa  ;) Ymmärtääkseni auto ei vaihtanut omistajaa (hinta oli kait jotain 17 000 eur luokkaa?), joten nyt mittarissa lienee jo yli 200 tkm.
Jos ei oo ajanut uudesta lähtien vaan kilsoja on ollut auton ostohetkellä 100tkm, niin taidan tätä tilastoa johtaa... En usko, että tuo auto on ostettu vuonna 1998 uutena Suomeen. Tosin, jos autolla oli ajettu noin 100tkm, kun se tuotiin, niin silloin meillä on se toinen esimerkki, jota kaipasin. Eli Mini, jonka ajamisesta ois kokemusta se toiset 100tkm. Oliko halvempaa tms. kuin eka... Kukahan on tolla lelulla pyöritellyt? Saksassa olen nähnyt yli 200t ajettuja.
Link to comment
Share on other sites

Kori, kori ja kori. Siinä ne tärkeimmät. Tuulilasin alapuolen pellin pääset vaihtamaan, jos ei ole ruostesuojattu jälkikäteen (tehtaalla ei ruostesuojattu mitään).

 

MPi Minissä saattaa flekti jäädä päälle ja kannattaa myös katsoa sammuuko airbagin valo, kun käynnistät auton. Takapyöränlaakereissa on ollut ongelmia, mutta laakerit ei paljon maksa. Jos itse osaat suorittaa korjaustoimenpiteitä niin ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemätöntä saatika kallista.

 

MPi:ssä vaihteiston yleinen vika on 2. synkkarengas eli rusahtaa vaihdettaessa kolmoselta kakkoselle. Siitä selviää synkkarenkaan vaihdolla. Koneen pois nosto konehuoneesta on siinä se työläin vaihe.

 

Et sanonut etsitkö käyttö- vai huviautoa. Mulla se on vain ja ainoastaan hupia varten, käyttöautona täytyy olla joku mukavampi, mutta ne on vain makuasioita tietysti. Korityö on yleensäkin 90-lukuisissa niin huonoa, että itse en uskalla ajaa sellaisella Suomen suolatussa talvessa.

Link to comment
Share on other sites

Mutta auto seisoo tallissa kyllä vain ajanpuutteen vuoksi ja nyt kun käytössä on Mini 10" renkailla ja meno on niin paljon pehmeämpää kuin 13" matalilla kumeilla, että saattaapi tuo MPi seisoa tallissa vielä vähän lisääkin tänä kesänä. ... Käyttömukavuudesta en puhu mitään  :-X
Puhuit jo liikaakin. Eli onkos nuo sellaiset vanteet, jotka menis mulle paikalleen ilman modausta. Eli vois ajaa sekä 13", että 10" renkailla vaikka vuorotellen? Nopeusmittariin ja matkamittariin tulee lisää virhettä, mutta se tulee oikeaan suuntaan lain kannalta. En oo aiemmin viitsinyt tilata noita vanteita ulkomailta. Jos löytyy hyllystä, niin ne vois ottaa. Viimeistään ensi kesäksi. Näitä jo aiemmin kuolasin, mutta unohtui vuodeksi. :P Vois olla kivempaa ajaa noita reissujakin. Tosin pitää kai jotenkin nostaa maavaraa, ettei pohjapanssari rupea osumaan jo tasaisella tonttiin... ;D

 

Meillä on yksi 60-luvun Mini 10" renkailla ajossa, mutta oli Mini mikä hyvänsä niin 10" renkaat on ihan unelmat 13" verrattuna. Oli vaan ehtinyt unohtaa, kun vuosia on ollut 13" alla.. En ole myynyt niitä 10" vanteita, joihin menee 8,4" levyjarru sisään, mutta joku sanoi, että ne tulee niin ulos, että periaatteessa jarrusatula ei ole niiden sisällä lainkaan. Sillähän sen ongelman saakin kierrettyä. Ja Sportspackit on niin isot levikkeet, että 10" vanteella ne näyttää.. hmm.. orvoilta.  :-/

 

Ai niin, Pohjanmallahan oli tammikuussa myynnissä 190 tkm ajettu -98 MPi, joten Jiikoo ei johda tätä tilastoa  ;) Ymmärtääkseni auto ei vaihtanut omistajaa (hinta oli kait jotain 17 000 eur luokkaa?), joten nyt mittarissa lienee jo yli 200 tkm.
Jos ei oo ajanut uudesta lähtien vaan kilsoja on ollut auton ostohetkellä 100tkm, niin taidan tätä tilastoa johtaa... En usko, että tuo auto on ostettu vuonna 1998 uutena Suomeen. Tosin, jos autolla oli ajettu noin 100tkm, kun se tuotiin, niin silloin meillä on se toinen esimerkki, jota kaipasin. Eli Mini, jonka ajamisesta ois kokemusta se toiset 100tkm. Oliko halvempaa tms. kuin eka... Kukahan on tolla lelulla pyöritellyt? Saksassa olen nähnyt yli 200t ajettuja.

 

Se toinen -98 tuli muuttoautona Hollannista vuosituhannen vaihteessa. Se myytiin Helsingistä Pohjanmaalle muistaakseni max. 50 tkm ajettuna, joten saatte nyt kilpailla oikein tosissanne paikasta auringosta - sillä on varmaankin Suomessa ollessaan ajettu enemmän kuin sun autolla  ;)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on yksi 60-luvun Mini 10" renkailla ajossa, mutta oli Mini mikä hyvänsä niin 10" renkaat on ihan unelmat 13" verrattuna. Oli vaan ehtinyt unohtaa, kun vuosia on ollut 13" alla.. En ole myynyt niitä 10" vanteita, joihin menee 8,4" levyjarru sisään, mutta joku sanoi, että ne tulee niin ulos, että periaatteessa jarrusatula ei ole niiden sisällä lainkaan. Sillähän sen ongelman saakin kierrettyä. Ja Sportspackit on niin isot levikkeet, että 10" vanteella ne näyttää.. hmm.. orvoilta.  :-/
En oo siis niitä turhaan kuolannut. En oo päässyt oikeesti kokeilemaan, mutta kyllähän 12" talvirenkaan ja 13" kesärenkaan välillä on niin iso ero, että pelkkä erilainen tuntuma kiinnostaa. Maavaran vähenemistä ei kyllä toivo.

 

Tommosia siis olis saatavilla? Eli jarrun väitetään sopivan vanteen sisään ja ei tuo mun silmään liian orvolta näytä... ;D Silmissä ilmeisesti vikaa, mikä on vain myyjän kannalta hyvä...

 

Se toinen -98 tuli muuttoautona Hollannista vuosituhannen vaihteessa. Se myytiin Helsingistä Pohjanmaalle muistaakseni max. 50 tkm ajettuna, joten saatte nyt kilpailla oikein tosissanne paikasta auringosta - sillä on varmaankin Suomessa ollessaan ajettu enemmän kuin sun autolla  ;)

Onhan tuossa sitten lähemmäs 4 vuotta ollut enemmän aikaa ajaa vehkeellä. Eli voi olla ollut noilla kilsoilla sitten ihan ajamatonkin tullessaan. En mä näillä 25-30tkm ajoilla kiinni saa. Autot menee varmaan joskus johonkin museoon vierekkäin, joista toisella ajettu 500 ja toisella 400tkm... ;D Tai no joo, en taida elää niin vanhaksi. Jos nyt ees sen 200-250 sais yhteensä ajettua, niin auton voi viedä sen jälkeen vaikka paaliin, jos ei jollekin kelpaa ilmatteeks. En todennäköisesti aja pitkään tuolla sen jälkeen, kun ikää on autolla yli 14v. (vai onko se AL-turvan/hinausvakuutusten raja 15v.). Eli 4-5v. max aktiivikäytössä, jonka jälkeen kilsojen määrä pienenee tai loppuu. :'(
Link to comment
Share on other sites

Käyttöautoksi olen ajatellut suomen kesään eli ei talviajoa, vaikka auto tulisi ns.käyttöautoksi niin pakolliset kilometrit päivässä ovat hyvin vähäisiä (noin5km), eli huviajeluun pääasiallisesti! Onkohan siinä korissa muita arkoja paikkoja ruosteelle? Näkeekö sen tuulilasin alapellin ilman purkamista?

Link to comment
Share on other sites

MPi Minissä saattaa flekti jäädä päälle ja kannattaa myös katsoa sammuuko airbagin valo, kun käynnistät auton.
Nuo molemmat viat on korjattavissa johtoliitosta liikauttamalla ja miksei CRC:tä suihkauttamalla. Eli on ilmainen korjattava, kun vain tietää, mitä liitosta heilauttaa. Flektin pyörimään lähtemisen täräyksestä aiheuttaa liitos, joka sijaitsee konehuoneen vasemmalla puolella, jäähdytysnestesäiliöstä keulaan päin. Airbägin johdossa on toinen liitos ratissa ja toinen tais olla kartturin puolella, kojelaudan alla. Kun johtoja ei oo juotettu, niin on väistämätöntä, että jossain vaiheessa tulee kontaktihärö. Juottaminen on kuitenkin monella tapaa paljon huonompi tapa. Vanhanaikainen - ja tehtaassa kallis tapa - tosin ja siksi, ehkä Miniin (tai miksei monin muihinkin autoihin) pysyvämpi ratkaisu.
Link to comment
Share on other sites

Onkohan siinä korissa muita arkoja paikkoja ruosteelle? Näkeekö sen tuulilasin alapellin ilman purkamista?

 

Näkee ilman purkamista. Jos se on huonona niin pelti, joka on heti kiinni tuulilasin tiivisteessä (alareunassa) kukkii. Juuri niitä peltejä vaihdetaan paljon ja meilläkin Minitronissa on niitä koko ajan varastossa. Muita paikkoja: ovien alareunat, kolmiopellit, etupaneeli valojen alapuolelta. Ei niitä voi olla huomaamatta. Tuon ikäiset Minit ei mätäne mitenkään salakavalasti vaan pukkaa kaiken heti näkyville  :D'

 

Toivottavasti aloittajaa ei olla peloteltu puihin.  :o On ne 90-lukuisetkin ihan kivoja autoja, mutta hieman herkkiä ruostumaan. Mutta kyllä kesäajossa sellaisen kanssa pääsääntöisesti pärjää, jos on valmis satsaamaan autonsa hyvinvointiin.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaisi ehkä myös harkita hieman vanhemman minin ostoa, missä nuo "pakolliset" peltityöt on jo kunnolla tehty. Samalla kun ostaa kaasari pelin ja vielä niin vanhan että päästöistä ei tarvitse välittää niin pääsee noista sähkö vioista ja myös katsastus käy helpommin kuin ei tarvitse päästöjen kanssa pelata.  Tämä oli siis vain oma mielipiteeni, nyt kun olen reilut 7tkm ajanut vuoden 71 minillä eikä siinä ole ollut juurikaan ongelmia. Niin ja sitten vielä kaasaripelissä on se hyvä puoli, että jos lisätehoa haluaa niin sitä on mahdollista tuohon hommata, kun taita olla niin että ruiskuvehkeiden virittely siten että päästöt pysyvät vielä kurissa on melko vaikeaa...tai ainakin tällaista olen kuullut  ;)

Link to comment
Share on other sites

nyt kun olen reilut 7tkm ajanut vuoden 71 minillä eikä siinä ole ollut juurikaan ongelmia.
Pikkuisen yli puolessa välissä öljynvaihtoväliä siis. Ei mullakaan yleensä jokaisella öljynvaihtovälillä tule muuta merkintöjä kuin toss 6-8tkm kohdalla ehkä laitan sen 3 desiä öljyä ja muut on lähinnä tankkauksia. Toki se kesto-ongelma on, että joutuu kattoon ruosteen etenemistä. Mutta peltiä saa sitten, kun tuo eteminen on mennyt silmää häiritseviin määriin.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

samaa mieltä claymadin kanssa - mitä vanhempi, sen parempi työstää mieleisekseen ja tosiaan - ei paljonkaan rajoituksia! No, normaalit katsastusmääräykset, mutta nehän ovat ihan "iisi pliisejä" :o)

 

ja osaa saa sekä suomesta että euroopasta siellä liikkuessaan. yleensä tuonikäiset ovat useimmiten peruskorjattuja ja siten turvallisempia. kannattaa kiinnittää huomiota aikaisempien kunnostuksien mahdollisiin tietoihin ja työn jälkeen!

 

öljyä tuonikäisen auton kuuluukin syödä, silloinhan se on terve  8-)

Link to comment
Share on other sites

öljyä tuonikäisen auton kuuluukin syödä, silloinhan se on terve  8-)
Mopilin 0W-40:stä onkin joutunut yleensä sen pari desiä lisäämään tuolla 6-8tkm kohdalla varmuuden vuoksi, jos oon ajanut reilusti yli 10tkm öljynvaihtovälin (katon öljyn tason - ja ylipäätään nostan konepellin ylös - siis yhden kerran öljynvaihtovälin aikana  :-[ ). Virallinen vaihtovälihän on 20tkm, jonka olen puolittanut omatoimisesti.

 

Saapa nähdä, miten paljon öljyä kuluu ensi talvena, kun päätin talvea varten ostaa öljyn, joka on lähempänä käsikirjan suositusta. Suositus lauhaan ilmastoon 10W-30 ja talveksi laitan koneeseen Fordin fuel economy 5W-30 öljyä. :o Nostan konepellin ylös varmaan parikin kertaa talvikaudella... Mitäpä sitä ei yrittäisi kokeilla ympäristörikoksen tekemistä välttääkseen. Eiku bensan tolkutonta polttamista välttääkseen. Silti V-Poweria (tai mikä nyt sattuukaan kalleinta olemaan) aina tankkiin, kun vain saa ;D

 

Nimim. "mainosten orjako"

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...