Jump to content

Minin lataussäädin probleema


Awp79
 Share

Recommended Posts

Tartteis hjelppiä lataus ongelmaan, mallia tasavirta. Kyseessä -61, vaihdettu uusi lataussäädin niin tarvitseeko sitä jotenkin polarisoida? Laturissa oli kuitenkin huonot hiilet, ne on juuri vaihdettu... Alkaa kuitenkin hyvin lataamaan KUN lataussäätimestä käy tökkäämässä releen kärkeä, silloin kierroksilla 13,5v. Auton sammutat ja starttaat kohta uudestaan niin eipä enää lataa ja merkkivalo palaa. Puuttuuko lataussäätimestä joku ohjausvirta vai mitä tässä oikein osaisi tehdä??

Isot kiitokset etukäteen jos joku viittis valaista tietämätöntä!!

Link to comment
Share on other sites

OK, kiitokset tästä... Olemassa on vielä se "vanha" lataussäädin joka lienee kunnossa kun todennäkösin vika taisi olla kuitenkin laturin hiileissä!! Täytyypä kokeilla ja vaihtaa... Mutta lataussäätimeenkö ei ole mitään teknillistä jippoa, sen kun vaan kytkee johdot ja pitäisi toimia heti??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Se vanha "kaksitolppainen" vain 2:lla releellä varustettu säädin on täysin mekaaninen. Toinen on jännitesäätörele ja se toinen on takavitarele. Takavirtarele vetää, kun virran kytkee päälle ja päästää virran ollessa pois, estää akun purkautumisen laturin kautta, kun moottori ei käy. Säätörele säätää latausjännitettä, virransäätö / rajoitus puuttuu kokonaan ja tästä saattaa aiheutua laturin vaurio, jos akku on aivan tyhjä tai muuten vaurioitunut. Jännitereleessä on vastavoimana jousikuorma ja ja säätääkin sitä hiukan voi. kärkiä voi hioa ja kiristämällä vastajousta jännite nousee ja löysäämällä laskee. Omassa -64:ssa on paikallaan alkuperäinen Lucas, jonka huolsi ja sääti paikallinen vanhan liiton autosähkökorjaaja siinä varmaan 50 vuotta vanhassa testauskoneessa. Laitteessa on moottori, joka pyörittää testilaturia, kytkentäpisteet, johon säädin kytketään, akku, virta- ja jännitemittarit sekä testikuorma (iso säädettävä vastus). Lucas säädin voidaan korjata kärkiäkin voi vaihtaa, jos niitä museopajalta löytää. Tämä ko. heppu teki siitä, kuin uuden. Minulla on myös toinen päältä katsottuna identtinen, mutta ilman mitään tuote tms. merkkejä. Tämä autosähkömien sanoi sen olevan sen aikaista tarviketuotantoa ja edes hän ei saanut sitä toimimaan kunnolla. Se on hyllyllä varalla. Silloin, kun latausvalo jää palamaan virran katkaisun jälkeen takavirtarele on jumissa. Latausvalon kärki on siellä samassa jännitereleessä. Kaksi todennäköisintä syytä huonoon lataukseen on laturin hiilet tms vika tai jännitekärkien nokeutuminen se lyö pintä kipinää siellä ja kuluu. Uudemmissa säätimissä oli myös kolmas, virran rajoitusrele, joka katkoi virtaa ja siten suojasi mm. laturia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...