Jump to content

entisöinti


Guest simoo

Recommended Posts

Kysyppä tätä näiltä "oikeilta" entisöijiltä, jotka kunnostaa 20,30 ja 40 luvun navetan takaa löydettyjä harsoja, joista on muutama pellinpala jäljellä ja kuvien mukaan sepitetään uusia osia kotipajassa.

Mini on yksi maailman helpoimmista "käyttökunnostus" kohteista, jos verrataan moneen muuhun. Vaikka saahan 20-luvun T-Fordinkin nykyään rakennettua kokonaan uusista kaupasta ostetuista osista uudelleen :)

Link to comment
Share on other sites

Joo se on ainakin vielä kauempana simoo:n mainitsemasta tosi entisöinnistä kun puupyöräharrastajat tekevät itse osia kun niitä ei saa, monet "tarvike osat" ainakin tehdään alkuperäisten muottien mukaan.

Link to comment
Share on other sites

laittakohan nämä oikeat entisöijät 20luvun autoharvinaisuuteensa kromatut tarvike listat jos alkuperäiset on niklatut.kun ollaan mini foorumissa eiköhän pysytä mineissä jos olen kirjoittanut autoista niin olen tarkoittanut minejä.eli ymmärsinkö oikein että sinun mielipiteesi on käyttökunnostus

Link to comment
Share on other sites

Ei kai Minien entisöintikriteerit ole yhtään erilaiset kuin muittenkaan autojen!! Jos auto on kunnostettu samanlaisilla osilla kuin se on aikanaan tehty tai oman aikansa lisävarustella/muutoksilla, niin kyllä se silloin on ENTISÖITY. Ihan sama onko kunnostuksessa käytetyt osat itse tehty tai naapurin mies tai Kiinan poika :)! Pääasia että osat ovat samanlaisia kuin alkuperäisetkin. Pätee kaikkiin kulkuneuvoihin Mini mukaanlukien. Käyttökunnostus on mielestäni sitä kun ajoneuvo saadaan katsastus/ajokuntoon esim. nykyaikaisemmalla tekniikalla tai muilla autoon alunperin kuulumattoman tyylisillä osilla. Oli sitten Mini tai joku muu kulkuneuvo.

Mihin luokkaan simoo omat pelinsä sijoittaa?? :)

Link to comment
Share on other sites

käyttökunnostettuihin,mutta on pyritty käyttämään alkuperäisiä osia joita kerätty 80luvulta tähänpäivään asti ja kerätää jatkossakin varastoon,jos vaikka perikunta joskus tulevaisuudessa innostuu entisöinnistä

Link to comment
Share on other sites

No tuota Minin entisöintiin, kun sen tekee hyvin vei minulta 5 (viisi) vuotta. Lopputulos miellyttää ja simoon mielipiteet jätän omaan arvoonsa. Silloin, kun tehdään kaikki uusiksi kori, moottori, alusta, sisustus ja yksityiskohadat. Se on sellainen urakka, että ei ikinä uskoisi ja Mini on vielä mopoauto verrattuna "oikeisiin" klassikkoihin. Oli se kyllä hieno hetki, kun sain ajaa Minin pihalle omilla HUOM! "aluperäisellä rekisteritunnuksella" varustettuna kotipihaan. Pitihän sitä oikein naapuritkin kutsua ihmettä katselemaan ja samppakaljaakin vähän siinä tarjoilimme. Hieno hetki pe. 13.07 2007. Ei ollut kovan onnen päivä tämä perjantai.

Link to comment
Share on other sites

Ns.käyttökunnostuksessa ja "sinne päin rakentamisesta" ei ole mitään pahaa sanottavaa, paitsi jos sillä tuhoaa jotain harvinaista entisöintikelvottomaksi esim. tekee jostain vanhasta tehtaan Cooper S ralliautosta avoauton :) ! Ja sekin on tietysti ajoneuvon omistajan ihan oma asia!

Ei Minit sukupuuttoon ole kuolemassa värkkäsi niistä mitä tahansa!

Link to comment
Share on other sites

Levyjarrut on oikeassa tuon Minin sukupuuttoon kuolemisen kanssa. Minejä on onneksi paljon ja tietoa eri vuosimallien eroistakin on tarjolla riittävästi. Vaikka joku tuon käyttöentisöinnin tekeekin, niin ei virheet jää ikuisesti elämään historiaan, kun oikeaa tietoa on dokumentoituna. Vähemmän harrastetuissa autoissa käyttöentisöinneistä voi tulla pitkän päälle riesa, kun virheellisiä entisöintiratkaisuja monistetaan, kun mallia otetaan väärin entisöidyistä yksilöistä, kun muuta ei aina ole tarjolla.

Link to comment
Share on other sites

kaikkki minit on rakennettu entisöinti silmälläpitäen eikä ole tehty mitään muutoksia pyritty vanhaa kunnioittamaan paitsi 02 cooperia ja 67 s:ssä joka oli perheeseen tullessa energiakriisin aikana olikohan v1976, 2ryhmän ratapeli siihen on uudehkona tehtu muutamia muutoksia mutta sekin on muutettavissa alkuperäiseksi kun on kaikki alkuperäiset osat tallella.aika näyttää mitä pojat mineille tekee entisöikö,myykö vai paalaavatko. tän enempää en kommentoi meijän mineistä.teijän vuoro.

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoista tilitystä ! Itse olen (käyttö)entisöinyt yhden 1965 Cooper S:n tehtaan läpihönkivällä kannella (nykyään Norjassa) ja pilannut useamman pirssin omien mieltymysten mukaan. Sen lisäksi seurasin vierestä isäukon touhuja mobilistiympyröissä. Tohon pedanttiin alkuperäisyyteen kommentti että mistä ihmeestä kukaan tietää onko alkuperäinen kone tai loota edes projektissa kiinni ellei ole omistanut ko. värkkiä uudesta asti. Jos lohko on joskus plaanattu niin alumiinilätkä on uessti hävinnyt huitsin nevadaan eikä koneen identiteetistä ole enää mitään hajua. Laatikoissa ei ollut koskaan autoon liitettävää identiteettiä. Melkein joka kotterosta voi vääntää kättä onko entisöity, käyttöentisöity vai kunnostettu.

 

Orggisosaa löytyy vielä maailmalta, jopa uutta mutta onko hinnat enää järkevällä tasolla ? Monella talouden realiteetit menee pedantin entisöinnin edelle.

 

Paskanko sillä loppuviimeksi on merkitystä jos omistaja on tyytyväinen ja saadaan yksi lelu lisää baanalle.

Link to comment
Share on other sites

Älä muuta sano 970! Olin tuonnoittain pari vuotta sitten kesäheikissä. Muuan mies Somerolta oli ottanut asiakseen tulla K-sarjan (vm -47) MERSULLA. Musta, hieno ja viimeisen päälle laitettu. Hän oli laittanut sitä 18 vuotta (kahdeksantoista vuotta, aloittanut remontin 1989). Mukava mies ja auto aivan HUIKEA. No siinä klassikot vierekkäin. Tunsin olevani aika noviisi, "vain viisi vuotta" ja ajokki hieman vaatimattomampi. No yhtä kaikki hienoja vehkeitä molemmat.

Link to comment
Share on other sites

Hatun nosto heille jotka jaksavat väsätä menopelejään vuositolkulla.

Minä sensijaan olen niin laiska etten jaksa hieroa samaa "kasaa" päivästä toiseen vaan olen sitä tyytyväisempi mitä nopeammin peli on kunnossa. Esim. viimeisimmän Minini ostin loppuvuodesta 2007 (kiitokset "levyjarrut"), kunnostuksen aloitin alkusyksystä 2008 ja koko perhe (4 henk. leirintävarustuksella) matkasi sillä Englantiin ongelmitta elokuussa 2009, sain jopa pienen pystinkin sieltä matkamuistoksi mukaani.Oli mukava reissu.

 

Työni alla on ollut piiiitkäääään toinenkin Mini. Pitkään sen vuoksi että ko. peliä kohtaan ei ole ollut selkeätä tavoitetta ja suurta mielenkiintoa. Autoa ja sen osia olen tehnyt aina silloin tällöin 12 viime vuoden aikana.Paljonko tehokkaita työtunteja on kulunut onkin eri juttu. Useamman ruskean harsoisen Minin olen kunnostanut ja todennut että Minin saa kunnostettua itse (moottorikoneistuksia lukuunottamatta) harrastaja työkaluilla "museopapoille" kelpoiseksi n.500 tunnissa edellyttäen tietenkin että aiheeseen on perehtynyt vuosien saatossa.

Mineissäni on ollut aina moittimista ja tulee olemaankin, hätäinen kuin olen. Pääasia että voin harrastaa omilla ehdoillani...

Link to comment
Share on other sites

Meinaatko Hanski ihan oikeasti että 500 tuntia riitti Estaten kanssa ????

 

Kuvat joita Timppa näytti hiekkapuhalluksen jäljiltä oli sen verran synkkää kateltavaa että olin pirun tyytyväinen etten ollut aktiivisempi samaisen projektin ostamisessa. Mutta se meni oikealle miehelle, olis meinaan mulla ja monella muulla varmaan vieläkin päreinä tallissa.

 

Meillä on ollut kerhossa joskus hemmoja jotka nuuskii pieniä virheitä toisten pirsseissä, toisaalta heidän omissa kieseissä on aivan samalla lailla sanomista. IMMissä oli juhlakaluteltassa muutama kymmenen mailia (en muista tarkkaan) ajettu alkuperäinen 60-lukuinen Mini. Sitä oli mielenkiintoista kiertää, ei istuneet luukut, ei ovet ja oli takuuvarmasti tehtaan asussa. Täkäläinen museotarkastaja vois repiä hiuksia päästään kun on "niin huolimattomasti niputettu".

Link to comment
Share on other sites

Noista hinnoista sen verran että jenkeissä myytiin muistaakseni SOHC Fordin 1969 leimoilla olevaa NOS tulpanjohtosarjaa pilkuntarkkaan entisöintiin. Hintaa oli vain about, USD 3500, nykykurssilla luokkaa 2500 eunukkia.

Link to comment
Share on other sites

Ei ne istu minullakaan ja yritetty on. Kuljettajan ovi vaikuttaa jollain lailla liian pieneltä. Kun ovi toimii, kuin auton oven pitääkin, takareunan rako on reilusti suurempi. Oven kun laittaa esteettisesti keskelle, ei minkään valtakunnan (ala tai ylä) säädöillä sitä saada toimimaan. Nykyään säätö tapahtuu niin,että. otetaan saranamutterit sopivasti löysälle ja se muoviklotti siinä oven pielessä jokin ohjuri sekin on. Heitetään ovi muutaman kerran kiinni ja kun hyvin pelaa, niin mutterit ja ruuvit piukkaan ja avot taas toimii yhden kauden. Tuntuu välillä, että tämä ovi on eri autosta tai jopa merkistä. Mitä näihin alkupräisiin osiin tulee, niin kuplamuoviin pakattuna on alkuperäiset Lucas umpiot. Koitto (Jpanilaistarvike peräisin muuten Ford Cortinasta) saa tehdä tehtäväänsä. En raaski laittaa Lucaseja nokalle, kun niitä ei minulla ole, kuin se ainoa pari. Samanlaisia mulkosilmiä hehkulankapolttimoilla molemmat.Se toisten mokien kyttääminen on aivan pe.... no ahterista, jos joku on viitsinyt ja tehnyt paljon töitä ja tulos on jo kohtalainen, niin ei siviilin tehtävä ole arvostella tulosta. Se saattaa viedä kiinnostuksen pois aiheesta ja mitä pahinta MINI merkistä ja tuoda vielä sen, että nämä XXX. merkkiharrastajat ovat ääliöitä (kusipäitä).

Link to comment
Share on other sites

Ei Estaten laittoon mennyt viittäkään sataa tuntia, 400 lienee lähempänä totuutta. Syksyllä kun aloitti niin keväällä oli valmista, töissäkin tuli oltua ja parin viikon lomareissutkin ehti heittää nikkaroinnin ohella. Selkeä tavoite(IMM)pani puurtamaan.

Kunnostusta nopeutti merkittävästi se että auto oli valmiiksi purettu eikä siihen tärvääntynyt aikaa.

Saas nähdä vieläkö tekis yhden Minin lähivuosina, kohde on jo kiikarissa ;)

Link to comment
Share on other sites

itse olen pannut myös merkille kesäkokokoukksissa kun tulee uusi entisöity mini näytille ja eikä kuulu sisäpiiriin niin eräillä ministeillä on tapana etsiä kaikki virheet tutkia onko aito onko jarrupoljin paksu vai ohut yms,vaikka arvostelijoitten omissa mineissä on kaikenlaisija konkeloita.yksi tämänkin keskusteluketjun nimimerkin olen kuullut kun arvostelee ja epäilee toisen hienoa luomusta,minä en ole arvostellut muitten autoja vaan olen kyseenalaistanut entisöinnin ja käyttökunnostuksen eron tässä keskustelussa,eikä se tarkoita että minä entisöisin autojani tai että ne ois ees huippukuntoisija,kunhan herättelin kysymyksijä

Link to comment
Share on other sites

Jos simoo kohdistaa epäilyksiään vaikka minuun, niin jos olen arvostellut kesäkokouksessa jonkun entisöityä autoa,niin se johtuu siitä että minulle yhtenä on sälytetty tehtävä valita vuoden ENTISÖINTI minien kesäkokouksessa ja kun ehdokkaita on monia,niin jotenkinhan ne erot on tehtävä. Ja kyllä minä olen yhä sitä mieltä, että jos mikä tahansa kapine ENTISÖIDÄÄN, niin kyllä silloin pyritään selvittämään millainen laite on alunperin ollut ja mitä osia siihen kuuluu! Se on juuri se ENTISÖINNIN juttu! Käyttökunnostetut/rakennetut hienot pelit eivät ole yhtään huonompia tai vähempiarvoisia, mutta ne ovat omassa sarjassaan. Jos joku tuo esim. "Cooperin" näytille ja sanoo entisöineensä sen, niin kyllä silloin pitää olettaa että siinä on käytetty pääasiassa siihen autoon kuuluvia osia!? Ainakin itse ole pyrkinyt siihen niissä parissa viritelmässäni, mitä olen entisöinniksi väittänyt.

Link to comment
Share on other sites

nämä minit eivät tietääkseni ole osallistunut entisöintikilpailuun laisinkaan joten se siittä.eikä kannata alkaa arvuuttelemaan ketä tai ketkä,pidän sen kumminkin omanatietona.enkä ole hyökkäämässä kenenkään sanomisia vastaan vaan totean kuulleeni myös minä niitä keskusteluja mistä aijemmin kaveri kirjoitti.(otsarypyt suoraksi ja hymyä huuleen)

Link to comment
Share on other sites

Tiedoksi vain, että Minien kesäkokouksessa mikään Mini ei varsinaisesti ilmottaudu mihinkään entisöintikilpailuun, vaan "raati" kiertää vapaasti katselemassa/arvostelemassa mahdollisia ehdokkaita! Joten voi olla että simoon Miniäkin on käyty "syynäämässä" ihan "vahingossa" :)

Link to comment
Share on other sites

ei tuolla ole arvostelu raadin kanssa mitään tekemistä,eikä yksittäisistä mineistä vaan joittenkin käytös on ihmetättänyt vuosia.tänne on todella vaikea kirjoittaa kun tuntuu että tekstiä voi tulkita monella tavalla,jos eritää kirjoitta positiivisesti se on helppo tulkita nekatiiviseksi tai päin vastoin.

Link to comment
Share on other sites

Toivottavasti löytyy joku,joka osaa tulkita viestejäsi oikein! Jos joku asia on ihmetyttänyt ja närästänyt JO VUOSIA, niin kannattaisi tulla jo oman mielenrauhan vuoksi tuomaan epäkohdat julki ihan paikanpäällä suoraan huonosti käyttäytyville!

Luepas välillä itsekin koko keskusteluketju uudestaan!

Viimeisessä lauseessasi tekstin tulkinnoista osuit aivan nappiin, varsinkin omista tulkinnoistasi!

Ihan mukava jutella/väitellä näistä asioista ihan naamatusten porukalla jossain tapahtumassa! Nykäiseppä hihasta jos satutaan samaan paikkaan! Terv. Timo Virtanen Pirkkala

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...