Jump to content

entisöinti


Guest simoo

Recommended Posts

Paljon ja ei kovin paljon. Säännöt sanovat, että ajoneuvon pitää olla kunnossa, siisti, alkuperäisen kaltainen tai.... Toteutus on sitten muuta. Miten originaaliksi saa tai pystyy.Ajan patinoima kunnossa oleva vehje, ei mitään mieltä lähteä tekemään uutta ja museorekkariin menee, että heilahtaa. Perfektionisti eivät hyväksy mitään poikkeuksia ajokin pitää olla, kuin tehtaan hinalta edellispäivänä tullut. Siellä jossain välimaastossa se keskitie kulkee. Esim. minin ovinarut (avausvaijerit) vastaavan ikäinen tarvike avausvipu hyväksytään (museotarkastuksessa), mutta tein ne vaijerit, kun se mielestäni on osa minin ajatusmaailmaa ja ne kuuluvat siihen. Ristikudosrenkaat vs. vyöt no minulla on hyvät Good Year vyöt. Toiset sanovat, että ristikudos on ainoa vaihtoehto -64.ssa. Toisaalta siinä oli jo silloin edellisessä elämässä alla vyörenkaat, vaikka ensiasennusrenkaat todennäköisesti ristikudosgummit olivatkin. Halogeenivaloja en missään tapauksessa -64:seen hyväksyisi museostatusta ajatellen, käyttöentisöintiin eli ajoon tottakai (H4 umpio on ihan erinäköinenkin). Alkuperäinen kuitenkin on aina alkuperäinen vaikka olisikin vähän nuhruinen.

Link to comment
Share on other sites

Lisään vielä vähän. Entisöintikilpailut ovat sitten asia erikseen. Niillä näyttelyesineillä ei voi ajaa. Mobilistissa oli juttu pari vuotta sitten Tampereella järjestetyistä kilpailuista. Voittaja oli Skoda Octavia. Palkintoraati löysi yhden Huom! yhden eroavaisuuden ko. vuosimalliin. Se oli pakoputken kannatin, joka oli liian nykyaikainen. Tämä Skoda oli kuvien perusteella aivan upeasti ja vaivoja (ja kustannuksia)säästämättä tehty. Sisustusmateriaalit tämä rouvapuoli oli kertomansa mukaan itse kutonut kangaspuissa, herrapuoli oli tehnyt yhtä perusteellista työtä. Miten paljon siinä oli alkuperäistä emme tiedä, koska kyseessä lienee mallin mukaan rakennettu uusi auto.

Link to comment
Share on other sites

Tänä päivänä arvostus "museopiireissäkin" on muuttunut.

Alkuperäinen, ehjä, vaikka vähän nuhraantunutkin, saa enemmän arvostusta kuin rahalla kokonaan uudestaan ja useimmiten uustuotanto-osilla (jotka tehty Intiassa/Kiinassa) tehty "uusi" auto.

Entisöintikilpailut ovat sitten oma juttunsa. Sellainen autohan on tehtävä lähes kokonaan uudestaan, josta ei ole juuri mitään jäljellä.

Link to comment
Share on other sites

minun mielestä entisöity auto on täysin alkuperäis osilla kunnostettu ja on alkuperäinen moottori ja vaihteisto ja kaikki muu malliin kuuluva on alkuperäistä osaa.käyttökunnostus taas on täysin vapaata.museoauto kunhan näyttää alkuperäiseltä saa käyttää kiinassa valmistettuja osia ja moottori ja laatikko kunhan näyttää alkuperäisen kaltaiselta,kommentoikaa

Link to comment
Share on other sites

En nyt oikein ymmärtänyt mitä yritit sanoa, mutta sen tiedän, että oikeita UUSIA ALKUPERÄISOSIA ei juurikaan saa vanhempiin autoihin, paitsi sattumalta vanhoja varastoja. Kyllä useimmat varaosat niihin ovat näitä uustuotanto tarvikeosia ja valmistettu milloin missäkin, vaikka olisivatkin suurin piirtein saman näköisiä ja niillä ne museoautot kunnostetaan. Onhan niitäkin entisöityjä autoja mihin osat on tehtävä itse vanhan mallin mukaan.

Link to comment
Share on other sites

sitä että entisöityjä autoja osaa tehdä todella pieni joukko museoautoja kaikki. monet puhuu entisöinnistä mut ei osaa toteuttaa.kyllä autoihin varsinkin mineihin saa alkuperäisiä osia jos on valmis panostamaan tarpeeksi.mielestäni pitäisi tehdä museoauton ja entisöidynauton välille jonkunlainen tasoero.olet varmaankin nähnyt millaisia esim minejä on museoitu.s:ssiä gt:n koneillä.siinä 1 esimerkki varmaanki tiedät paljon muitakin jos haluat tietää.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä museorekisteröidyn auton alkuperäinen tarkoitus oli, että se on alkuperäinen tai tarkasti alkuperäiseksi entisöity.

Tiedän useita MR-kilpiin rekisteröityjä autoja, joissa on pahoja puutteita ja virheellisiä osia, mutta se johtuu siitä että MR-tarkastajatkin ovat ihmisiä, eivätkä pyrkimyksistään huolimatta tiedä kaikkien autojen yksityiskohtia.

Auton omistajan tulisi ne itse tietää, jos väittää itseään entisöijäksi.

Link to comment
Share on other sites

eli jos puhutaan entisöinnistä eiks auto pitäis olla virheettömästi ja alkuperäisesti kunnostettu.mr autojen tarkastusta ja sääntöjä pitäis muuttaa sellaisiksi kuin ne oli noin 20vuotta sitten.eikä mr saisi olla veronkierto juttu (vakuutusmaksujen)kiertämistä.

Link to comment
Share on other sites

Ei MR autojen hyväksymisperusteitten säännöt ole miksikään muuttuneet koko sen olemassaolon aikana. Niiden tulkintoja tekevät ihmiset toimivat vain kovin eri tavoilla eri paikoissa. Ja näin on tapahtunut aina.

Virheettömyyttä ei ole koskaan vaadittu ja ehjä alkuperäiskuntoinen (vaikkei uudenveroinen) on aina hyväksytty!Tulkinnat siinäkin ovat vain hyvin vaihtelevia.

Link to comment
Share on other sites

Turhaa höpinää alkuperäisistä osista. Näyttäkää minulle yksikin Mini, jossa on alkuperäinen takakelkka. Kaikki ehjät omani myös, ovat enemmmän tai vähemmän tarvikeosia. Mikäli Tämä oma -64 ei kelpaa miniharrastajille sou not. Se kuitenkin on itse 5:n vuoden aikana, aikaa ja vähiä kustannuksia sääästämättä tehty. En laita sitä paaliin, vaikka siinä tiettyjä puutteita olisikin. Sanoisin, että fifty/siksty se on niin alkuperäinen, että uskaltaisin väittää sen olevan entisöity. Se on tietenkin oikea SUOMI auto eikä mikään -58 eka irlannin tuonti. Tällä vekottimella on historia satamasta saakka.

Link to comment
Share on other sites

En ainakaan minä ole väittänyt etteivät tarvike/uustuotanto-osat kelpaisi! Eihän niitä muita ole saatavanakaan vanhoihin autoihin, paitsi sattumalta.

Minä ymmärsin, että keskustelussa oli kysymys "entisöityyn" autoon täysin kuulumattomista osista!

Esim. jostain toisesta tai paljon uudemmasta otetusta tekniikasta,"mokkarateista",lisämittareista ym, ym. Ja jokainen kyllä ymmärtää, jos haluaa mitä tarkoitan.

Link to comment
Share on other sites

MR-auton tulee edustaa omaa aikakauttaan eikä tehtaan ulostulolinjaa. Tarkoitus mielestäni on, että jälkipolvet näkevät, millaista autoilu on aikoinaan SUOMESSA ollut. Eli kaikki kotimaiset kummajaiset, kuten piilofarkut on mielestäni hyväksyttävä. Jos autossa aikakaudella käytössä ollutta osaa ei mistään enään saa, niin se on yleensä tehty. Sama se tehdäänkö Pihtiputaalla vai Kiinassa. Työn jälki ratkaisee.

Link to comment
Share on other sites

keskustelu ketjussa väitetään että miniin ei saa tai löydy alkuperäisiä osia ebaystä ympäri maailmaa kyllä löytyy.jos esim puskuri tulee ulkoo ja on vähän klommonen niin se korjataan ja kromataan suomessa on jälleen alkuperäinen osa,mutta maksaa todella paljon tarvikeosiin nähden.rahaa ja vaivaa säästämättä,tälläistä on mielestäni entisöinti,entistäminen ja mr vähän erillaista,(mimun mielestäni)

Link to comment
Share on other sites

Se on hiukan eri sellaisten autojen kanssa mihin ei enää myydä kaupassa osaa, muuta kun Miniin kumminkin vielä saa ja jos ei osta halvinta saa ihan kohtuullista jopa hyvää laatua olevia (ei se britti laatu koskaan ollut hyvä).

Mut jos simoo tykkää mennä pers edellä puuhun olkoon se sallittavaa hänelle :-) .

Link to comment
Share on other sites

Tulehan simoo ostamaan multa Morris Mini Van umpikylki -65.

Entisöity UUSILLA alkup. BMC osilla, joita keräsin 80/90-luvulla (löytyi vielä Suomesta) ennenkuin aloin kunnostuksen.

On myös yksi 1275 Cooper S, joka myös kaikkia verhoiluja myöten entistetty Alkup.uusill osilla. Lähti käsistäni 10 v sitten ja ihan liian halvalla!

Nyt jos yrittää vastaavaa,on varmasti mahdoton tehtävä! Sais lukea ebayta loppuelämänsa :)

Link to comment
Share on other sites

ei ole tarvetta minille ja en mielestäni ole väittänyt että osaan entisöidä tai kunnostaa miniä huippuyksilöksi,yleensä rakennan sinne päin,ja jos pers edellä mennään puuhun niin näytä sinä mallia kun osaat sen niin hyvin että osaat suositella

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitin sillä sitä kun yritetään väkisin kunnostaa vanhoja liian kuluneita osia (mistä yleensä seuraa vain ongelmia) kun uusiakin saa. Ja kyllä, on sitä tullut itsekin joskus tehtyä vahingosta viisastuneena pyrin sitä nykyään välttämään. Ei ole mielestäni järkevää entisöintiä jos autosta ei tehdä hyvää.

Link to comment
Share on other sites

levyjarrut kyllä me ollaan ainakin löydetty cooppereihimme kaikki tarvitsemamma ja halutut varaosat ebaysta,2s ja ja 2 cooperia,mutta ei pelkästään englannista on pitänyt kahlaa myös muualla,osien löytymiseen on mennyt joskus jopa vuosi mutta kun on jaksanut selata nettiä niin kyllä se yleensä jossain vaiheessa löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä niin :)

Sehän on siittä kiinni mitä tarvitsee.

Minä olen löytänyt UUDET ALKUP. osat Suomesta 80/90 luvulla,peltiosia/kelkkoja myöten. Sai silloinkin aika monet vanhat BMC liikkeitten vanhat jäämistöt tonkia ja uskallan väittää että määrättyjen osien löytäminen UUTENA ALKUP. tänä päivänä on mahdotonta. Kyllä jäämistöt on jo tutkittu.

Silloin ei kyllä osannut kuvitella mihin hintoihin osat vielä nousevat. Esim. UUDET ALKUP. oikean puolen tankit :)

2 S.sää 80/90 luvun taitteessa entisöity ja 2 S.sää muuten vaan käsien läpi aihiona mennyt.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...