Jump to content

Auttakaa aloittelijaa...


villetre

Recommended Posts

Tulin tossa ostaneeksi tollaisen 93-mallisen Mini Cooperin.Ihan muutama peruskysymys: 1. öljynmäärä? 2. käykö öljyn suodattimeksi jokin muumalli eli siis löytyis tyyliin motonetistä... 3. jäähdytysnesteen määrä?tarvitaanko ilmausta? 4. Onko näissä jo hydrauliset nostajat? 5. tyyppivikoja/kohteita jota tarkistaa? Kiitokset mahtavasta palstasta! JA kiitokset asiallisista vastauksista.  t:Ville

Link to comment
Share on other sites

Jatkoa...Tyhmästä päästä kärsii.. Oliko nro 6... Sytytystulpat?Millaisia käytätte?Onko iloa jostain tietyn mallisista? 7. Tuo öljykeskustelun luinkin,tuntuu kanssa että nuo nykyöljyt on hieman liian litkua..Jokapäivä öljyisiä moottoreita kyllä näkee töissä..Lähinnä rellujen nokalla ;D! Ja puhutaan kohtuu uusista autoista.  Off-topic: olen itse autopeltiseppä,joten mulle voi heittää kysymyksiä noista peltihommista.Vastaan parhaani mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Jatkoa...Tyhmästä päästä kärsii.. Oliko nro 6... Sytytystulpat?Millaisia käytätte?Onko iloa jostain tietyn mallisista? 7. Tuo öljykeskustelun luinkin,tuntuu kanssa että nuo nykyöljyt on hieman liian litkua..Jokapäivä öljyisiä moottoreita kyllä näkee töissä..Lähinnä rellujen nokalla ;D! Ja puhutaan kohtuu uusista autoista.  Off-topic: olen itse autopeltiseppä,joten mulle voi heittää kysymyksiä noista peltihommista.Vastaan parhaani mukaan.
Kaikilla tuntuu olevan aika erilainen setti vikoja, joten liekö mitään tyyppivikaa olemassa. Koska pellit ei oo kalvavoituja, niin ruostetta pukkaa tupaan ovista ja ikkunoista - näin niinkuin kuvaannollisesti. Mun mielestä auto kestää tekniikan osalta paremmin, kun sitä ajaa, eikä jumiuta paikkoja tallissa. Maalit kestää tietysti museossa paremmin, mutta museoissa kaikki esineet on hukassa, koska kohta ei ole ketään, joka tietää mitä niillä museoesineillä oikeasti kirnuttiin... On siis tärkeää välillä ottaa vehkeet naftaliinista ja tuoda ihmisten ilmoille. :P

 

Eli huollot ajallaan ja jos ois vielä talvella lämmin talli, niin ei kai se ruostekaan niin pahasti härnäilis. Mun nettisivulla on omasta lelustani tarkat tiedot. Itekin täys aloittelija - Rally Trophy videopelin innostamana auton ostin - ja nyt 3½ vuodessa (alkuhäslinkien jälkeen yllättävän luotettavaksi osoittautuneella pelivälineellä) yli 63000 mittariin kelattu ja viimeisen vuoden aikana yli 27000, koska Mini on ollut ainoana autona... Saapa nähdä kestääkö auto suunnittelemaani 10 vuotta tällä menolla. Jos kestää, niin hattua nostan kaikille syyllisille ;)

Link to comment
Share on other sites

1. Öljyä menee 5 litraa.

2. Suodatin on sama kuin motonetin luettelosta löytyy kohdasta Mini 73- uudempi (Näyttää siellä lukevan: Öljynsuodin mm Opel tuumakierr) Ite olen käyttänyt orkkis UniPartteja normaalia katuautossa ja premiumia (Nykyjään Rover suodatin) kilpa-autossa. Niitä saa Minitronista.

3. Valvolinen ohje ilmoittaa tilavuudeksi 3,5-3,8 litraa

4. Nostajat ei oo hydrauliset. Kyseessä on työntötanko moottori.

5. Tyyppivikoja on ruoste. Omassa -93 on tai on ollut ruostetta muun muassa naamapellissä, lokasuojissa, a paneeleissa, tuulilasin ympäristössa, helmoissa, takahelmapellissä, takakelkassa, takakontin lattiassa ja lattiassa. Lisäksi muutamia pisteitä siellä täällä. Valokatkasijoita kuluu jos valoja ei releytä ja käyttää halogeeni valoja alkuperäisten hehkulamppujen tilalla. :) Muutenkin sulakkeet ja sähköt aiheuttavt pientä päänvaivaa sillointällöin. Lisäksi rasvanipat kannattaa muistaa rasvata säännöllisesti niin ei tarvitse koko-ajan vaihtaa niveliä. Jos kyseessä on SPI niin pakoputken etujousto-osa on vaarallisen lähellä maata ja ittellä niitä meni parikappaletta ennen maniflown osaan siirtymistä. Kaikenlaista muutakin kivaa tai vähemmän kivaa löytyy huomattavasti enemmän kuin vanhemmista.

6. SPI ja MPI mineissä taitaa olla suosituksena NGK BPR6ES En tiiä mitkä ittellä on mutta taitaa olla vaihdon tarpeessa pikkuhiljaa.

7. Öljynä 20w50.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia!Mukavaa että saa asiallisia vastauksia,toivottavasti kesä tulisi pian!
Kannattaa toki laittaa ekaks pikkuisen alle 5 litraa (ainakaan ei yli tuon 5:n) ja säätää lopuksi vasta kohdilleen, niin ei ainakaan mene liikaa. Mun Minissä täyttömäärä on 4,8 litraa. Alussa laitettiin 5 litraa ja meni ½ cm ylärajan yli. -93 voi olla eri asia kuin -98. Muuta kommentoitavaa ei ole. ;)
Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia!Mukavaa että saa asiallisia vastauksia,toivottavasti kesä tulisi pian!
Kannattaa toki laittaa ekaks pikkuisen alle 5 litraa (ainakaan ei yli tuon 5:n) ja säätää lopuksi vasta kohdilleen, niin ei ainakaan mene liikaa. Mun Minissä täyttömäärä on 4,8 litraa. Alussa laitettiin 5 litraa ja meni ½ cm ylärajan yli. -93 voi olla eri asia kuin -98. Muuta kommentoitavaa ei ole. ;)

 

Juu itseasiassa en mäkään sitä sinne koskaan kerralla oo laittanut ja taitaa olla että 5 litran pönttöön jää ehkä juurikin tuo 2 desiä öljyä. Viisainta on varmaan laittaa 4,5 litraa ja mittatikkua katellen täyteen.. Ja kannattaa muistaa että minin öljytikun min ja max merkkien väli ei ole sama kuin muissa autoissa.

 

Onko tuo -93 Coopperi muuten SPI eli yksipisteruiskukone vai kaasari?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...