Jump to content

Autoslalom-2007


Bättis

Recommended Posts

Sain  sähköpostia  autoslalomista v. 2007  ....

 

Tuossa on se sähköposti.

27.5.07 AKU Kevät slalom, Jyväskylä

2.9.07 AL-Autoslalom, Helsinki

16.9.07 AKU Syys slalom, Jyväskylä

 

Olen ilmoittanut Akk:lle että puramme CUP sarjan ja ajamme AL Sport

slalom sarja 2007:n.

Näin saamme jatkaa samaan tapaan kuin ennenkin. Ei tarvii peruslisenssiä

vaan voi ajaa tutustumis lisenssillä. Kaikki saavat pisteitä sarjassa.

 

Kaikki jotka haluavat postituslistalle viovat lähettää tietonsa nimi,

sähköposti, osoite ja puhelin

osoitteeseen autoslalom@pp.inet.fi

 

Lisätietoja lajista ja tapahtumista osoitteista

 

http://al-jyvaskyla.fi

http://autoslalom.suntuubi.com/

http://www.autoslalom.tk/

 

Autoslalom-kisoistahan on hyvä kuvakokoelma Kallerian puolella

 

Laitoin itseni postituslistalle.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hyvä Bättis, mulla on ollut hukassa noi sivut tai no AL-jyväskylä on tuttu. Viimeksi eilen juttelin autoliiton kavereiden kanssa asioista ...

 

Olen saanut kerättyy "motivaatiota" talven aikana ja osallistun 27.5.2007 kisaan. Tavoite olis päästä lähes kymmenen sakkiin, joka pitäis onnistua vakio works:lla. Mutta eria asia on miten tämmönen kuski siihen pääsee, koska jos vauhtia lisää niin keilat kaatuu tiuhemmin.  ;)

 

On muuten mielenkiintoista testata kisassa auton käyttäytymistä avut päällä tai avut pois eroja. Ehkä taas ajan eri kierrokset eri avuilla tai sitten ei.  

Link to comment
Share on other sites

Hyvä Bättis, mulla on ollut hukassa noi sivut tai no AL-jyväskylä on tuttu. Viimeksi eilen juttelin autoliiton kavereiden kanssa asioista ...

 

Olen saanut kerättyy "motivaatiota" talven aikana ja osallistun 27.5.2007 kisaan. Tavoite olis päästä lähes kymmenen sakkiin, joka pitäis onnistua vakio works:lla. Mutta eria asia on miten tämmönen kuski siihen pääsee, koska jos vauhtia lisää niin keilat kaatuu tiuhemmin.  ;)

 

On muuten mielenkiintoista testata kisassa auton käyttäytymistä avut päällä tai avut pois eroja. Ehkä taas ajan eri kierrokset eri avuilla tai sitten ei.  

Juurikin näin. Yksi tärkeimpiä aspekteja slalomissa on juuri auton käsittelyn, mittasuhteiden ja  ominaisuuksien harjoittelu ja selvittäminen. Vois olla vaikka autokouluissakin yhtenä kohtana. Jyväskylään on tarkoitus meikäläisenkin tulla, jos mitään isoa estettä ei ole. Kiinnostaisi ajaa tuo slalom joskus talvirenkailla. Kiihtyvyys voi olla aavistuksen parempi, kun vanteet&renkaat on kevyemmät. En oo vielä laittanut kesärenkaita alle, mutta toisaalta, Mobiliaan mennessä ne tulee vaihdettua. Ei sinne oikein levikkeiden kanssa ja kapeilla renkailla viitsi mennä.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mentaaliharjoitus meneillään. Yritän opetella edelliskerran rataa kuvasta. Hepulla tosin on aitoa harjoitusta takana ja kovempi peli alla, mutta mulla etuna auton pienempi koko. Nolottaa kyllä ajella talvirenkailla tuonne kisaan asti. Mutta minkäs teet, kun laiskuus on pakko maksimoida... :-[

 

Terveisin,

 

optimaattori

 

P.S. Näyttää kyllä helevetin nopealta radalta. Suorilla mennään lujaa.

Link to comment
Share on other sites

Tossa olis vuoden -05 rata eli kyllä se tänäkin vuonna on ihan erinäköinen.  ;)

 

Vuoden -05 radalla mut hylättiin molemmilla kerroilla. Eka vedolla liikaa keilojen ohittelua ja toisella kerralla eksyin radalta. Se on vaikeeta saada oma vauhti sovitettua  auton ominaisuuksiin /omiin taitoihin kohdilleen.  

Link to comment
Share on other sites

Tossa olis vuoden -05 rata eli kyllä se tänäkin vuonna on ihan erinäköinen.  ;)

 

Vuoden -05 radalla mut hylättiin molemmilla kerroilla. Eka vedolla liikaa keilojen ohittelua ja toisella kerralla eksyin radalta. Se on vaikeeta saada oma vauhti sovitettua  auton ominaisuuksiin /omiin taitoihin kohdilleen.  

Aika samantyylisiä muuten, mutta onhan tuo -05 versio aika spiraalimainen hässäkkä, jossa varmaan useampikin eksyi radalta. Ei siis ihme, että pikkuisen muutettu -06 versioon...
Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tuolla olis ne  rohkeat osanottajat  http://al-jyvaskyla.fi/dynamic/1/44.html    :)

Ainakin yksi pitäisi voittaa, niin pääsis podiumille... ;D

 

Huomenna pitää lähtee ajeleen Jyväskylää kohti klo 0500. Haen veljeltä omaa kypärääni 20 v uudemman, joka varmaan hyväksytään. Sadekeliä kai on toivottava (niinkuin aina), niin ois hauska vertailla aikoja todella tasapuolisissa oloissa (tehottomuus vois olla jopa eduksi)...

Link to comment
Share on other sites

Juu ... aamulla olis auton tyhjennys ylimääräisitä ongista sun muusta. Just tulin kalareissulta ja näkyi kisa-alue olevan tyhjä > ainut mikä oli siirtämättä oli 405 pösö, joka ollut jo tammikuusta asti parkissa siinä kentällä.

 

Jos lähtis aamulla 8.55 kotoa, niin kerkeis klo 9.00 kisa-aluelle ilmottautuun. Toista se on JiiKoo:lla, kun pääsee jo aamulla ajaan (harjoitteleen) 3,5 tuntia ennen kisaa.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Takaisin kotona. Matkalla tuli 20 minsan viive, kun piti "ajankuluksi" testata bensatankin tilavuus - ja AL-Turvan tehokkuus - parin vuoden tauon jälkeen. Olihan tuo tankki pikkuisen kasvanut - ehkä tuon slalomin ansiosta. "Hovihankkija" eli taksikuski toi bensan monia kertoja nopeammin kuin viimekerralla...

 

Slalom:

Oli huomattavasti hauskempaa kuin aiemmin, koska talvirenkaista tuli oikeanlainen ääni ja ääntä oli runsaasti. Eka ajo kokonaan ykkösellä ja voi sitä revityksen riemua. Kokoajan jauhoi tyhjää ja moottorijarrutus riitti lukitsemaan renkaat. Toka ajo kakkosella kokonaan, revitys vähentyi vähän, mutta kaikenlaista luistoa oli sitten huomattavasti enemmän ja renkaista "katosi" etukulmat matkan varrelle. Kakkosella moottorijarrun teho oli olematon, joten piti käyttää sitten oikeaa jarruakin... Taas Minin hankinta tuotti korkoa koron päälle ja tämän ansiosta hyväksyy jos vaikka minkälaista ongelmaa taas jonkin aikaa.

 

Toivomani sadekeli tuli myöhässä ja väärään aikaan. Oma 2. ajo kuivalla kelillä ja Heppu viimeisenä ajovuorossa ja kovimmassa sateessa. Sade ois saanut alkaa ennen ensimmäistä ajoa ja olla tasapuolinen kaikille. Tälläkertaa näin. Tosin, olihan se mun talvirenkailla ajo aika lähellä sadekelillä ajoa liukkaudeltaan. Näinpä oltiin Hepun kanssa listakärjessä suunnilleen tasapuolisilla "keleillä".

Link to comment
Share on other sites

Juu ... taas olis yks kisa takana.   [smiley=thumbsup.gif]

Kuvia + muutama video löytyy > http://www.mini2-finn.com/gallery/slalom_05_07

 

Oma sijoitus ei ollut yllätys, mutta aikaero kärkeen oli. Vaikka ei virhepisteitä oteta huomioon, niin 25 s on aika paljon. Viime vuonna vastaava ero oli noin kuusi sekunttia.  :o

 

Eka kieroksen ajoin varmistellen ja tavoitteena saada hyväksytty tulos. Tulos tuli, mutta eroa tuli 30 s ... no tulihan se luvattu pytty varmistettuu, kun luokassa oli vain kaks osallistujaa.  ::)  

 

Tarkoitus oli tokalla kieroksella ottaa noin 20 s ajasta pois. Kävi vaan niin, että viimeiset kuskit tokalla kiekalla joutui vesisateeseen. Sain kyllä hyvin kulkemaan toisen vedon, mutta taas se "perinteinen" black-out tuli kovemmalla vauhdilla. Hukkui rata muutamaksi hetkeksi, eikä tiennyt mihin olis ajellut. No olis siinä ehkä 10 s saanut ajasta pois onnistuessa ... ilman sitä ihmettelyy. Tällöin olis ollut JiiKoo:n kanssa tasoissa ... Oli muuten tosi "mielenkiintoinen" works ajella märällä + sakkorenkailla > tuli poltelttuu loppurenkaita ajankuluksi.

Link to comment
Share on other sites

Ei se voitto, vaan se oma kisatunne on se, minkä vuoksi kannattaa ottaa osaa kilpailuun.

 

Tuolla on  yli puolet sellaisia kilpailijoita, jotka ottavat kisa "melkein  ;) tosissaan"  ja ovat

ajaneet paljon vuosien varrella autoslalom-kisoja  eli on kokemusta ja autoa on laitettu sen mukaan.

 

No ... eihän  aina tarvitse lähteä voittamaan  ja tuon kärkijoukon voittaminen ei nautiskelijoilta oikein  onnistu.

Oman itsensä voittaminen on varmaan suurin voitto ... ;)

... No tietysti  voitostahan saa myös ajaa  ja  voittamisen tunnetta ei mikään voita ....  8-) 8-) 8-)

 

 

Kannattaa voittaa  itsensä ja käydä nauttimassa  ainakin yksi kisa ...  :D :D :D  Kilpailussa on yleensä  hyvä ja rehti tunnelma.  

Link to comment
Share on other sites

Juu ... tulihan sitä kokemusta taas lisää eli sehän kai tuon kisan alkuperäinen tarkoitus on. Eli tavoista poiketen poltin turhaan rengasta toisella kiekalla, joten sekin nyt tiedetään miten kumi palaa. Paras tulos kai olis tullut avut päällä märällä, mutta ei malttanut olla kokeilematta pyörän sutimista ...  ;)

 

P.S. laitan JiiKoo sulle muutaman foton illalla kunhan kerkeen

Link to comment
Share on other sites

Hienoja videoita olit napannut. Meikä oli aika unessa ja kun tuohon kisaan keskittymisen lisäksi olin samalla käymässä kylässä veljen luona (jaa kylässä siis Grafian parkkiksella), niin en tajunnut itse ottaa videoita. Onhan mulla kuitenkin kännykässäni tuo ominaisuus. Tulee vain käytettyä kännykkään vain soittamiseen & vastaamiseen.

 

Olit myös vaihtanut hienosti kuvauspaikkaakin parempaan jossain välissä. Meikä vaan yritti TEHO Energy drinkin avulla saada 63 hevoisen voima edes tuntumaan enemmältä. No, talvirenkaat hoiti tuon puolen ja tuntui kuin ois ollut 200 hp alla. Tosin en tiedä millaista sellaisen ajaminen on, kun oon yli 99% ajoistani kautta aikojen ajanut alle 70 hp peleillä ja ylittävilläkin tehoilla varustetuilla autoilla ajaminen on sitten ollut rauhallista. Mulle tuo 63 mustangiakin tuntuu välillä olevan liian vauhkoja pidettäväksi, joten toivetta isommista ei ole jätetty joulupukille... Tai on, mutta tulenko koskaan käyttämään tehokkaamman seuraavan auton tehoista yli kolmannesta? Luultavasti en... :-[

 

Heppu: Laitan sulle maililla kohta pieniä versioita kuvista. Isommat voin lähettää, jos haluat. Vastaa viestiin, niin laitan isot versiot haluamasi kokoisina (sellaiset 800kB kokoiset isolla resolla on ihan ok laatuisia ja maksimi on sitten 5-6 MB/kuva, joten mailboxin pitää olla tilava).

Link to comment
Share on other sites

Laita vaan pienet kuvat tulemaan mun emailiin.

 

Saattaa muuten tulla "vähempi taitoisella" parempi aika pieni tehoisella mitä suuri tehoisella autolla. Se on liian nykivää toi ajo, kun vauhti nousee liian suureksi taitoon nähden. Joutuu jatkuvasti kiihdyttään/jarruttaan ... no siitä sai näytteen mun toisesta ajosta. Rengas kyllä paloi ja vauhtia löytyi, mutta vain hetkittäin.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Laita vaan pienet kuvat tulemaan mun emailiin.

 

Saattaa muuten tulla "vähempi taitoisella" parempi aika pieni tehoisella mitä suuri tehoisella autolla. Se on liian nykivää toi ajo, kun vauhti nousee liian suureksi taitoon nähden. Joutuu jatkuvasti kiihdyttään/jarruttaan ... no siitä sai näytteen mun toisesta ajosta. Rengas kyllä paloi ja vauhtia löytyi, mutta vain hetkittäin.  ;)

Jap, otin itse homman varman päälle. Vanhat kesärenkaat oli liukkaat ja äänettömät. Nyt halusin ääntä avuksi, enkä halunnut liikaa pitoa lisää edelliseen kertaan, jotta nopeus ei nousisi liikaa (=paljon mahdollisia virheitä). Taktiikka oli ok. Vauhti oli niin hiljainen, että jopa hieman harmittikin, mutta toisaalta sain keskittyä kohtuu rauhassa katselemaan ajolinjoja aika kauaksikin (eka erän ensimmäisen kierroksen jälkeen). Sain myös selvitettyä erinomaisesti, mihin talvirenkailla pystyy kesäkelillä. Tiettyyn rajaan asti menee hyvin ja sitten ne vaan rupeaa luistamaan alta pois. Tätä sortamista ja luisumista kuvaa erittäin hyvin, joidenkin käyttämä sanonta, että kitkat "sulaa alle", siltä ne tuntuivat. Mutta hauskaa ja helppoa kaasulla ohjattavuutta hain ja sain. Ensi kerralla (jos auto kunnossa, eikä varastettu/takavarikoitu Venäjälle :'() sitten kesärenkailla, joissa hieman enemmän pitoa. Toivottavasti kuskin nopeus riittää sittenkin pitämään auton tolppien välissä. Tiukille varmaan ottaa.
Link to comment
Share on other sites

Käys vilkaiseen jn:n sivulla, niin siellä on in-car video jyväskylän kisasta.  ;)

Annoin sinne noita mini2:n kallerian kuvia, että tulis lisää "julkisuutta" tästä lajista. Piti sunnuntaina muutamalle uteliaalle selittää, että mikä kilpailu on kyseessä. Toi jyväskylän paikka houkuttelee muutamia uteliaita paikalle, kun on ison tien vieressä ajot.

 

En tiijä mitä tekköö, kun useammalta taholta tullut pyyntöjä kisaamaan. Toisaalta ... ei oo pelkoo mun ajoilla hätyytellä kärkitiloja. Sitä ei kuulemma opi kuin harjoittelemalla, tätä reitin luku taitoa. Samoilla vauhdeilla JiiKoo:n kanssa ekassa erässä pysyin hyvin reitillä. Mutta eihän sitä toisella malttanut ... hyvin meni 2/3 toisessa erässä > vaikka oli märkää, niin 10 - 15 s oli edellä ekan erän aikaa silloin. No tästä sisuuntuneena taas joskus mukana ...

Link to comment
Share on other sites

Ja lopultahan tässä slalomissa on hauskanpidon ja kisaamisen lisäksi kyse myös siitä, että saa harjoitusta autolla ajamiseen nopeisiin tilanteisiin. Ei varmaan ole pahitteeksi jos on vaikka edes hieman paremmat todennäköisyydet sille, että todellisessa tilanteessa hirviväistö/tms. onnistuu pienemmin tuhoin kuin ilman mitään harjoittelua. Tämä on peruste, jota työpaikka kavereille kertoessani eniten korostan. Paha on mennä tietysti vastaan väittämään, jos joku sanoo, että vain aloittelijat harjootteloo. Musta ainakin on paljon hauskempaa olla ikuinen aloittelija kuin ammattilainen, jolla on sellainen auto, jolla ei oo joko hauska ajaa (tai sitten ei ole varaa ajaa?)... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Valitettavasti en ole uskaltanut :-[ ilmoittautua Tattarisuon kisaan ennen kesälomareissuja. Ja tiistaina vein auton Kuopioon huollettavaksi & korjattavaksi (palasin laina-autolla samantien takaisin - 900 km ajoa). SRS/airbägin valo palanut koko kesän ilman taukoja. Muita vikoja ei ole vielä tiedossa, mutta luulisi jotain löytyvän, kun kilsoja on tullut sen verran paaljon. Vähintään alustan kulutusosia pitää vaihdella, vaikka en itse huomaa vielä mitään. Autoingenjöörit huomaavat kyllä laakerien ja ripustusten viat. Minin saatan saada takaisin ennen tuota kisaa, mutta se ei ole kovinkaan varmaa, joten en voi ilmoittautua veljen autolla kisaan. Tulen kuitenkin valokuvaamaan. Otan muistikortteja niin paljon, että voin räpsiä filmimäisiä kuvasarjoja vaikka useammasta ajokerrasta ja autosta Scooperin viimevuotista tyyliä jäljitellen.

Link to comment
Share on other sites

Sen verran löysivät autosta huollossa vikaa & korjattavaa, että jouduin ostamaan osia (takajarrusylinterit), jotka lähetän maanantaina. Näinpä ensi viikolla auto korjataan ja katsastetaan, joten voisin hakea sen viikonloppuna. Viikonloppuna on kuitenkin se autoslalom, joten haen sen auton vasta kisan jälkeen ja olen paikalla vain kuvaushommissa. Pyrin kuitenkin kuvaamisessakin yhtä hyvään suoritukseen kuin ajaessa, joten hiki nousee pintaan jokatapauksessa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...