Jump to content

Intercooler?


club75

Recommended Posts

On tollanen nestejäähdytetty cooleri nyt käytössä. Mutta en osaa sanoa miten paljon se vaikuttaa kun ei ole vielä ollut toi

imuilmanlämpöanturi käytössä.

Mutta kyllä se vaatii sitä sälää aika paljon enemmän kuin normaali cooleri eli itse coolerin, vesipumpun, veden lauhduttimen, puhaltimen ym ym. Että ainakin itsellä tuli konehuone noista kilkkeistä aika täyteen, mut uskoisin et kyllä vastaa aika suurta

ilma-ilma cooleria. Ja kyllä tehot tuntus olevan sitä luokkaa et jotain vaikuttaa...

Tietty hintaa tulee aika paljon enemmän kun normi coolerille. Tuolta tuli hommattua koko paketti http://www.frozenboost.com/

Niin ja kyllä tollanen maitopurkin kokosen jäähyn saa paljon helpommalla tungettua pellinalle.

Link to comment
Share on other sites

Ei se Mini muista autoista poikkea. Joku jäähdytinhän melkein pakko (jos järjellä ajattelee) sinne ahtimen kanssa laittaa. Minissä tuo tila on iso ongelma. Vesicooleri vie kokonaisuudessaan enemmän tilaa kuin ilma-ilma, mutta vesicoolerin saa silti sovitettua tiukempiin paikkoihin erilliskomponenttien takia. Kannattaa uhrata ajatus jos toinenkin perinteiselle ilma-ilma coolerille ennenkuin rupeaa laittamaan vesi-ilma cooleria, johtuen huomatavasti monimutkaisemmasta rakenteesta.

Link to comment
Share on other sites

Jeps kuten Mika sanoi niin paljon kompleksisempi tulee, tossa omassa kyllä sai pähkäillä aikahyvin et sai kaiken mahtumaan.

Kuvassa toi lauhdutin on toisessa lokasuojassa ja puhallin imee ilmaan pyöräkoteloon. Sitten vesipumppu on ton itse jäähdytin mokkulan alla sininen letku alhaalla menee siis pumpulle.

 

26042011656.jpg

Link to comment
Share on other sites

Toivottavasti ei lauhdutinta tarvita, vaan ihan jäähdytin riittää ;)

 

Normi katukäytössä tommoinen vesijäähypaketti on parempi kuin huono ilmajäähy. Mutta sitten jos on koko ajan käyttöä jäähdytyskapasiteetille (rata-ajo), niin silloin melkeinpä ainut vaihtoehto on ilmajäähdytys. Jos vesijäähypakettia mainostetaan 350hp kykeneväksi, niin se ei missään nimessä tarkoita sitä että siitä voisi kokoajan ajaa 350hp läpi. Tämä on vain ahtoilmanjäähdytyksen kapasiteetti, veden jäähdyttämisen kapasiteetti ei missään nimessä riitä pitkäaikaiseen käyttöön Claymadin paketissakaan. Mutta tämähän ei ole mikään ongelma, koska ei sitä ratakäytössäkään 100% ajasta voida ajaa täydellä teholla. Se minkä kokoinen jäähdytin kenellekkin on riittävä, menee kokeiluksi. Jos tykkää muuten ajella nätisti mutta silloin tällöin vetää pari kertaa valoista vähän kovemmin, niin riittää ihan pirun pieni jäähdytin. Jos sen sijaan on ratapäivienkin kiertämien mielessä, vaaditaan huomattavasti isompaa jäähdyttäjää. Lisäksi vielä voi kikkailla ihan vain lisäämällä jäähdytinnesteen määrää, eli vaikka 60mm letkut 16mm letkujen sijaan johonkin kohtaan.

 

Verrattavissa siihen että lämpöongelmien takia otetaan termari pois. Jäähdytystehoa se ei lisää laisinkaan, mutta jos saadaan lämmöt 10astetta alemmas, niin päästään ylämäkeen pidemmän matkaa ennenkuin keittää.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...