Jump to content

Ajovalojen korkeussäätö reistailee (R50) - uudet umpiot?


anteroh

Recommended Posts

Vm. -02 Cooperin ajovalojen korkeussäätö on reistaillut enemmän tai vähemmän molemmissa umpioissa jo pidempään ja nyt viimein näyttää toinen umpio antaneen kokonaan periksi. Tuttua valojen alas/ylös-liikettä ei siis enää tapahdu, kun nappaa virrat päälle, eikä säätö tottele myöskään nappulaa kuskin polven vieressä. Umpiosta kuuluu surinaa säädettäessä, mutta mitään ei vaan tapahdu. Kyseessä siis halogeenivalot, ei xenon.

 

Mini2.com -keskustelupalstalla kyseistä ongelmaa on pohdittu enemmänkin, eikä tähän ongelmaan ainakaan siellä tunnu olevan DIY-ratkaisua. Ilmeisesti umpioiden vaihtaminen BMW:n omiin ei myöskään ole ratkaisu, koska ongelma on uusiutunut monilla vaihdon jälkeenkin.

http://www.mini2.com/forum/first-genera ... eling.html

 

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja oletteko saaneet ratkaistua sitä mitenkään (muuten kuin vaihtamalla auton ;) )? Perinteinen konepellin avaaminen ja sulkeminen ei itselläni enää toimi. Käsittääkseni korkeussäädön on toimittava, jos katsastusmies siihen sattuu kiinnittämään huomiota.

 

Omassa autossani on pesimelliset ajovaloumpiot ja mielelläni pitäisin pesurit uusissakin umpioissa. Tällaisten umpioiden valikoima varaosina ei ole valtava ja oikeastaan ainut järkevän hintainen vaihtoehto olisi Dectane Dayline. Tiedättekö, ovatko nämä umpiot lailliset Suomessa, tai oletteko itse asentaneet tällaisia?

https://www.dectane.de/HEADLIGHTS/DAYLI ... hrome.html

 

Hintatietoa kiinnostuneille: alkuperäiset MINI-umpiot maksavat 310 eur/kpl marmoritiskillä, Hella 535,58 eur/kpl (!) varaosaliikkeessä. BM Mini Parts antoi hinta-arvion £160,99 (ex VAT)/kpl alkuperäisille umpioille.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tuttu vika. Korkeudensäätömoottori on nivelöidyn akselin kautta kiinni umpion peiliin. Omassa R50:ä oli juuri sama vika kuin sinullakin. Ratkaisin asian puukottamalla pienet kolot /luukut ajovalon ts. umpion kylkeen. Nivelessä on tappi johon survoin aavistuksen vaseliinia ja herkistelin kärkipihdeillä koko rakennelmaa. Täten sain toimivat korkeudensäädöt takaisin.

FK-tuningilla kokonaiset umpiot moottoreilla n. 260e PARI. Ok Kiinakamaa toki, mutta kun ei nuo OEM:ään ole mitään kovin laadukkaita. Missään nimessä en maksaisi mainitsemiasi summia halogeeniumpioista R50:seen. Noissa FK:n valoissa vielä jonkinasteen projektio/profiili valokuvio mikä mielestäni on ollut tehokkaampi ja parempi kuin vanha. Katsastussetäkin mehutteli kun oli niin hyvät valot :).

 

Yksärilläkin voi kysellä vinkkiä jos siltä tuntuu.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä!

 

Viikko tai pari sitten vaihdoin ajovalojen polttimot ja hommasta suoriuduttuani kokeilin vaistomaisesti korkeussäätöä nappulasta. Ja kappas, sehän toimi! Ajelin hyvillä mielin ja helpottuneena kaupoille, ja auto parkkiin. Kun taas vartin jälkeen iskin virrat päälle, ei korkeussäätö taaskaan toiminut. Tästä sisuuntuneena pyysin kaverin avuksi näpläämään säätönappulaa samalla kun itse kykin konepellin alla ja tutkin, mikä toimivan ja toimimattoman ajovalon toiminnassa oli erona.

 

Kun sain käsityksen peilin liikeradasta umpion sisällä, työnsin varovasti sormilla lähivalopolttimon luukusta peilin ylälaitaa toimimattomassa lampussa. Peili liikahti aavistuksen ja korkeussäätö rupesi toimimaan vanhaan tapaan. Siitä lähtien korkeussäätö on toiminut.

 

Mutta jos ongelma ilmenee uudestaan, eikä tämä helppo ensiapu enää auta, täytynee harkita uusien lamppujen hankkimista.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Olipa vuorossa R50:sen vuosikotrollin aika ja ei ihan huomautuksitta mennyt vaikka leima tulokin - korjauskehoituksella, apparien puolen valon korkeussäätö ei toimi.

 

Ei nuo uudetkaan umpiot enää hinnan kiroissa ole, mutta tekeekö niillä mitään, siis..

https://www.autodoc.fi/autonosat/ajovalo-umpio-10533/mini/mini/mini-r50-r53/15890-cooper ?

 

Link to comment
Share on other sites

18 tuntia sitten, Taky kirjoitti:

Olipa vuorossa R50:sen vuosikotrollin aika ja ei ihan huomautuksitta mennyt vaikka leima tulokin - korjauskehoituksella, apparien puolen valon korkeussäätö ei toimi.

 

Ei nuo uudetkaan umpiot enää hinnan kiroissa ole, mutta tekeekö niillä mitään, siis..

https://www.autodoc.fi/autonosat/ajovalo-umpio-10533/mini/mini/mini-r50-r53/15890-cooper ?

 

Noissa ei ole lampun pesimiä. Itsellä oli samaa vikaa vuosi sitten, mutta en onnistunut löytämään tarvikeumpioita joissa olisi sekä korkeudensäätö että pesimet. Mutta vikahan on kuitenkin se pallonivelen jumitus, joten tuo balldawgin korjaus toimii!

Link to comment
Share on other sites

Niin, se unohtui sanoa, että ostin nuo Johnsin umpiot autodocista ja ne olivat kyllä ihan ok tuntuiset. Käytin toista paikallaankin mutta lopulta palautin kun sain omat toimimaan. 

Link to comment
Share on other sites

9 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Noissa ei ole lampun pesimiä. Itsellä oli samaa vikaa vuosi sitten, mutta en onnistunut löytämään tarvikeumpioita joissa olisi sekä korkeudensäätö että pesimet. Mutta vikahan on kuitenkin se pallonivelen jumitus, joten tuo balldawgin korjaus toimii!

Omassani ei muistaakseni ole lampunpesimiä, ei pääse nyt tarkistamaan - saksan tuonti on.

Mihinköhön kohden huoltoluukku olisi järkevin duunata?

Link to comment
Share on other sites

Sen umpion kuin ottaa käteen ja kurkistelee sisälle polttimonvaihtoaukoista niin näkee sen kanittavan pallonivelen ja hahmottaa hyvin mihin aukko kannattaa leikata. Siinä on semmoinen sopiva tasainen/suora kohtakin, että on helppo esim dremelillä tehdä. 

Itse tein suorakaiteen muotoisen aukon josta jätin yhden sivun leikkaamatta niin sai siististi ja tiiviisti kiinnikin. 

Link to comment
Share on other sites

Säätörullan pinnien 1 ja 2 välisen vastuksen pitäisi muuttua kun säätörullaa kääntää.

GM ohjaa suoraan umpion säätömoottoria, umpion liittimen pinnit 2, 3, 4 ja 5.

Näin tulkitsin kytkentäkaaviota.

Link to comment
Share on other sites

On 15.9.2019 at 19.44, karvalakki kirjoitti:

Sen umpion kuin ottaa käteen ja kurkistelee sisälle polttimonvaihtoaukoista niin näkee sen kanittavan pallonivelen ja hahmottaa hyvin mihin aukko kannattaa leikata.

 

Nyt sain umpion irroitettua ja yritin kurkkia polttimoiden aukoista niveltä/säätömoottoria, mutta ei auhennut missä se luuraan.

Liitteenä kuvaa - osaisiko joku kohdentaa/ohjeistaa mihin huoltoluukku olisi veistettävä?

mini_valo.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, Taky kirjoitti:

Ok, kiitos.

Ohessa kuva oman autoni kuskinpuoleisesta umpiosta. Luukku/aukko kuvissa siis mustalla jesarilla peitettynä. Saisiko noista hahmotettua? Reikä on siis tuossa pesurin vieressä suht tasaisessa kohdassa. Siinä kohdassa on takana korkeussäädön tankoja ja se jumittava pallonivel. 

Niin, minulla siis halogeenivalot.

 

 

20190923_181027.jpg

20190923_181004.jpg

Link to comment
Share on other sites

No niin umpion kylkee kairattu aukko.... ja sormi suussa....

Nyt pitäisi vielä hokata mitä pitää herkistellä jotta säätö toimii?

Kun tuosta valkoisesta muovi haarukasta painaa niin umpion sisukalut liikkuu, jokin jousikuorma sillä on vastassa kun pitää painaa ihan kohtuulllisesti.

Myös kun laittaa autoon valot ja kääntelee korkeussäätöä koelaulaudassa kuuluu säätömoottorin hurinaa/raksutusta, molemmista umpiosta, vaan vasemman valokuvio kääntyy liikkuu ylös alas.

Pitäisikö säätömoottorin akselin (sinisen laatikon kohdalla) liikkua / kiertyä / muuttaa pituuttaan?

Se ei ainakaan pihdeillä kääntämällä liiku mihinkään järjellisellä voimalla.

mini_saato.jpg

Link to comment
Share on other sites

Muuttaa pituutta, oikean reunan tasaiseksi muuttuvan osan kohdalta. Pyöritä/nitkuta nyt vaikka kärkipihdeillä kuvan vasemman puoleisesta leveimmästä kohdasta. Voit myös suihkuttaa jotain rasvaa hiukan ja nämä siis sinisen laatikon kohdalla. Hiukan vaikeasti selitetty.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Ritke kirjoitti:

Muuttaa pituutta, oikean reunan tasaiseksi muuttuvan osan kohdalta.

Ahaa, vissiin yritin väärästä kohtaa kun kuvan punaisesta kohtaa yritin nitkuttaa.

Keltainen ja punainen osa pitäisi saada toisistaan "irti" liikkeelle?

Irroitusöljyä puna-kelta rajakohtaa hitusen suihkuttelinkin.

mini_saato.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tarkka kohta josta liikkuu on punaisen neliön oikea reuna. Punaisen neliön sisällä oleva alue on sitä liikkuvaa pintaa älä naarmuta sitä. Koita liikutella keltaselta osalta. Muistaakseni minulla auton piti olla käynnissä että alkoi toimiin napista. Laita sitten teippi tuon aukon päälle niin ei  kaikki roskat mene umpion sisälle. Yksin et pyty näkemään kohtaa mistä liikkuu, tarvii kaverin pyöritellä korkeussäätöä sisällä. 

Link to comment
Share on other sites

Ok kokeillaan tänään kun irroitusöljy on yön yli vaikuttanut. 

Ei tarvitse olla käynnissä, virrat ja valot päälle niin korkeussäätö realisoituu.

Reiän tein sen mukaan että 63 x 33MM kokoinen soikea koritulppa käy korkiksi. Kuva on porauksen jälkeen, sittemmin leikkasin keskeltä kavennukset veks.

Link to comment
Share on other sites

Mysteeri jatkuu, nyt oikeankin puolen korkeussäätö toimii, umpion sisäkalut liikkuu, MUTTA ei niin kuin pitäisi.

Kun kytkee liittimen VAIN oikean puoleiseen umpioon kaikki toimii kuten pitääkin, virrat ja valot päälle korkeussäätö käy ylä/ala asentojen välillä.

Kun kytkee molemmat umpiot kiinni sähköihin, virrat ja valot päälle korkeussäätö käy ylä/ala asentojen välillä VAIN vasemman puoleisessa umpiossa, oikea ei liiku mihinkään.

Kun kytkee VAIN oikean umpion sähköihin, virrat ja valot päälle ja sitten vasemman umpion liittimen lennossa kiinni, käy korkeussäätö liikkuu ylä/ala asentojen välillä MOLEMMISSA umpioissa.

Sama kun sammuttaa valot pois päältä ja päälle uudelleen ilman virtojen katkaisua, käy korkeussäätö liikkuu ylä/ala asentojen välillä MOLEMMISSA umpioissa.

Mutta kun sammuttaa autosta virrat ja molemmat umpiot on sähköissä kiinni ja kääntää valot päälle VAIN vasen korkeussäätö toimii, oikea ei liiku mihinkään.

Nyt hiipii ajatus että oikeankin korkeussäätö on toiminut kokoajan umpiossa/säätömoottorissa, mutta jostain syystä kun molemmat umpiot on kiinni sähköissä oikean säätö putoaa pois.

MIkähän systeemin saa noin käyttäytymään? 

Link to comment
Share on other sites

No onpas kummallista. Johdotus näyttää tulevan eri GM:n pinneistä eri umpiolle eikä välissä ole mitään. Tietysti tietoa ei ole miten nuo on GM:n sisällä kytketty, mutta vaikuttaisi jotenkin johdotus ongelmalta. 

Ei näytä kyllä olevan aivan ainutkertainen tapaus, jos se lohduttaa: https://www.mini2.com/threads/headlight-motor-failure.91805/

 

Link to comment
Share on other sites

Tokihan se lohduttaa jos ongelman kanssa ei ole yksin - mutta ei se katsastus setälle kelpaa selitykseksi.

Auton käynnissä en huomannut kokeilla, mutta kun kuitenkin homma toimii kun vasen on irti virtojen kytkeytyessä. Katsastuksessakin säätöä testataan sammuksissa. Mutta kokeillaan kun taas päästään autolle.

mini2.com:ssa mainittua akun irroitusta ei myöskään tullut kokeiltua - sekin siis testiin.

 

Eihän siinä mitään jos homma korjaantuisi umpion vaihdolla niin ihan hyvä, mutta jos ei korjaannukkaan niin hukka investointi.... Molemmille moottoreille kyllä menee komennot = ääni säätömoottorista kuuluu, mutta oikea vain ei aina liikku/lähde mukaan.

Katselin umpiota niin vaikuttaa että oikea - kunnolla toimimaton siis, on lasiltaan (muovia) - himmeämpi - olisiko peräti alkuperäinen, kuin vasen joka on selvästi kirkkaampi. Olisiko se joskus aikojen saatossa jo vaihdettukin...

Voisiko oikea olla kertakaikkiaan vaan niin jo lopussa säätömoottoriltaan ettei aina jaksa lähteä mukaan?

Samanlaista ääntä korvakuulolta molempien säätömoottorit kyllä pitää liikkuessaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...