Jump to content

Moniurahihnan vaihto ja kiristin ongelmat


Pke

Recommended Posts

Alustavan tutkimuksen mukaan moniurahihnan kiristin pitää pikkasen vollotusta. Kuulostaa ikävältä tyhjäkäynnillä. (Kiristintä vääntämällä löysemmälle ääni poistuu, ja rullan laakerissa on väljää. (Auto -03 Cooper ja ajettu 105tkm)

Onko Mini gurut löytänyt kiristäjää muualta Suomesta kuin L-marmoritiskiltä? Ja onko pakko uusia koko klunssi jousinineen ja runkoineen, (oe nr. 11281482199) vai saako jostain tarvikkeena pelkkää rullaa+laakeria?

Pikaisella Googletuksella löytyi pelkkäkin jostain "Alibabasta", mutta sieltä ei huvittaisi alkaa tilaamaan.

Mutta jos joku tunnettu edullinen eurooppalainen Mini verkkokauppa myy tuota puolet halvemmalla kuin Suomen autovaraosatukkurit, niin sitten käy.

 

Ja toinen kysymys:

Miten se vaihdetaan?? Foorumilta hakemalla löytyi tietoa, että lokasuojan poistamalla pääsisi vaihtamaan ainakin tuon moniurahihnan? Näinkö toimitaan myös merkkihuollossa, eli onko kukaan päässyt näkemään tuota vaihto operaatiota?

Entäs sitten kun vaihtaa myös kiristäjän. -> Mahtuuko se tulemaan ulos kolostaan muuten kun purkamalla laturin, moottorinkorvan, ehkä jopa syylärin... Apuva...

(Autoremppa sujuu kyllä, mutta ei viitsisi tehdä turhaa työtä)

Link to comment
Share on other sites

Joo, mä vaihdoin uuteen sen kiristimen (olikohan 120€ Laakkosella?) yhden kerran. Oli se iskari vaihtokunnossa.

 

Mahtuu pois paikaltaan ja takaisin irrottelematta liiemmälti, sisälokasuoja täytyy irroittaa, että pääsee alimmille kiinnityspulteille. Pultteja varten tarvitsee räikkäkiintolenkkejä 10&13mm. Sovitus on tiukka pakko sanoa, mutta kyllä se sieltä tulee vaikka monta kertaa varmaan tuntuu siltä ettei mahdu.

Tosin mä puhun S:stä. Ei voi tietää jos jokin letku yms. moottoritilassa on tiellä. Siirtää niitä sitten vain sivuun, tätä ei varmaan olisi tarvinnut kertoa.

 

Hinnan vaihtoa varten mä olen tehnyt vaihtotyökalun. Kiristimen kyljessä on kaksi reikää joihin sovittamalla tappeja pystyy jollain sopivalla tangolla kampeamaan hihnan löysäksi. Jos ei ole hihnanvaihtotyökalua niin kaveri melkeinpä tarvitsee avuksi kun toinen löysyttää kiristintä (tavalla tahi toisella) ja toinen poistaa/pujottaa hihnan.

 

Itse asiassa on tullut pelleiltyä tuon kiristimen kanssa noin kymmenen eri kertaa, kun on noita pienempiä hihnapyöriä tullut vaihdettua S:n ahtimiin :P

 

EDIT: shit, vielä oli pakko laittaa ehdoton varaus kertomaani: tuo kohdistui vain sitten S:ään, en tiedä tältä istumalta minkälainen on ahtamattoman R50:n kiristin... palaan asiaan...

Link to comment
Share on other sites

Niin... Cooper:n (R50) hihnankiristin on tietysti erilainen... mutta samassa raossa se on kuin R53:ssakin (sama moottorilohko kummassakin). Ei tarvitsekaan kuin 10mm räikkäkiintolenkin ja irroittaa kolme pulttia.

Sitä ennen lienee välttämätöntä saada väylä niille pulteille irroittamalla sisälokasuoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viimeinkin sain tavarat kotiin ja aikaa järjestyyn. Eli hihna ja kiristin vaihdettu. Rengas ja sisälokasuoja pois, sivuleikkureilla vanha hihna poikki, niin sitten jo onnistuikin kohtuullisen helposti, vaikka tilaa onkin niukasti. Mini ei ole muuten minkään lapiokouran laite. Onneksi itsellä on sopivan kokoiset tassut. :)

 

Kitkutus ei vaan hävinnyt. :(

Mutta sisälokarin vielä poissa ollessa sain äänen paikallistettua (rautatanko korvaan ja laite kerraallaan kuunteluun) ilmastoinnin kompuran hihnapyörään.

Siinä on joku kummallinen "juttu" siinä päässä joka antaa sellasta epäsäännöllistä rallatusta/kitkutusta.

Muilla kokemuksia???

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...