Jump to content

Kevyet 4-piste vyöt?


Mini1380

Recommended Posts

Motiivi kevennykselle on auton suorituskyvyn parantaminen, ei se sen kummempaa ole.

Hyvä selvennys. Rata-ajoon, kaupunkiajoon, talviajoon, moottoritieajoon, kaikkeen mahdolliseen. Saksan moottoritien ylämäissä ja ylipäätään ohituksissa suorilla teillä tarvitsee aina enemmän suorituskykyä kuin sitä on (mutkatiellä ja ylämäissä parhaimmillaan sopisi ohittamaan vaikka sisäkurvin puolelta, jos vaan ilkeis liikkuvilla olohuoneillaan kulkevia säikytellä). Siihen auttaa moottoripyörä, eikä vanhankaan prätkän suorituskykyyn meikäläisen Miniä muuten kuin suihkumoottorin asentamalla yllä...

 

Tämä on kato tätä, jotkut arvostaa sitä vaivattomuutta ja mukavuutta kuten ilmeisesti sinä, toiset sitten haluavat sen auton aina menevän kovempaa, mikään ei riitä.
Mikä tekee omistamistani ajoneuvoista vaivattomia ja mukavia? Yamaha XS 650, jonka olen omistanut 25v. ja sportpackillinen Mini, kuoleentuneilla etupalloilla ympärivuotisessa käytössä (tosin talvirenkaat nyt loppu, joten pari kk pitää talvella ajaa ikivanhalla Preludella)? Ja lieköhän minunkaan harrastukset yhtään sen vaivattomampia kuin Miniä harrastavien? Ehkäpä jopa vaivalloisempia - riippuu tekijästä... Sinällään mielenkiintoinen tulkinta henkilöstä, joka valinnut arkiautokseen vanhanaikaisen ja epäluotettavan auton maineessa olevan laitteen ja tekee sillä silloin tällöin "rentouttavia kesälomareissuja", joiden aikana kuluttaa kaikenlaisissa mahdollisissa olosuhteissa ja teillä ajaen noin 6 vrk 21 vrk:n aikana. Tai jollain heleve*in huonolla autolla (Caliber) 11 vrk loman aikana (tosin välillä vielä risteily Bahamalla) yli 4tkm. No olihan se helppoo tämän kesäseen verrattuna, kun tiet on USAssa mitä on, vaikka auto olikin ylivoimaisesti huonoimpia, mitä oon koskaan kokeillut (ja oon todella huonoilla autoilla ajanut). Ei oo helppoa rivien välistä lukeminen mullekaan, jos se ei sitä aina muillekaan ole... O:-)

 

Omistajan lompakosta on kadonnut sellainen summa rahaa, että ei varmana rupea ikinä laskemaan mitä auton rakentaminen on tullut maksamaan :P
Eipä se minkään ajoneuvon ajaminen, tuunaaminen tai hankkiminen ilmaista ole. Mini tuntuu aika edulliselta käyttää ja ylläpitää - varusteet nyt voi maksaa mitä vaan, jos ne on vaikka kullattua hiilikuitua. Mulla näyttäis menneen käyttöauto-Minin käyttöön ja hankintaan vajaassa 7 vuoden aikana 37500, mitä pidän aika pienenä summana. Harrastukset toki maksaa yleensä enemmän, koska niihin panostetaan ja säästetään rahaa - mullahan tässä on tavoitteena ajaa mahdollisimman edulliset käyttökulut omaavalla autolla, jonka ajo-ominaisuudet miellyttää itseäni ja jonka ruma ulkonäkö aiheuttaa huvittuneisuutta ulkopuolisissa. Samaistan itseni hieman Mr Beaniin - Minillä ajaminen on jo vitsi sinällään... >:D
Link to comment
Share on other sites

Miten tämä auttaa etsimään tietoa nelipistevöiden painosta?

 

Kevyimmän auton saa kun parkkeeraa sen lausteelle, parissa tunnissa auto on keventynyt 100%, ihan ilmaiseksi.

No antamieni lähteiden perusteella:

a) Sabeltin vyö itsessään painaa 85 gr/m, jos se on raskaampaa kuin entinen vyö, niin paino lisääntyy eli vyömateriaalia ei kannata vaihtaa. Tarvittavan vyön pituuden saa valita.

b) Toisaalta "Steel+ aluminium adjuster for 3” webbing (picture 2): steel body with pivoting bar in extruded aluminium alloy. It weights around 90gr" eli tuossa on yksi osa, joka löytynee muistakin vastaavista vöistä. Osa painaa 90 g. Jos oma on jo kevyempi, niin ei kannata vaihtaa, jos haluaa pitää kevyemmän vaihtoehdon itsellään käytössä.

c) "Aluminium adjuster for 3” webbing (picture n1):

it is made in hot pressed aluminium alloy and it has a lever (in aluminium) for the quick harness release. It weights around 100 gr." Sama kommentti kuin kohdassa b)

d) "Steel Version for 2” webbing(picture 3): body and bar in steel, it has a parts containment plastic carter. It weights about 60gr." sama kommentti kuin kohdassa b)

e) Jos ostaa sen version, jossa osat on titaanisia, niin silloin keveys on sen F1:n vyön tasoa, ellei vyössä ole paljon enemmän osia ja pituutta itse vyöllä. Samaa 85 g/m kamaa on kaikki vyöt tuolta tehtaalta.

 

No, alkuperäiseen kysymykseenhän ei vielä oo kukaan vastannut. Yritin etsiä tietoa, mutta valitettavasti menee laskemiseksi ja omien osien punnitsemiseksi. Ajaa litran vajaammalla tankilla, niin saa isomman vaikutuksen. Tai ostaa aidon F1 vyön & HANSin ja kisakypärän - oli painavampi tai ei - niin ajaminen muuttuu ainakin turvallisemmaksi.

Link to comment
Share on other sites

No ensinnäkin noiden osien painon vertailu olemassa olevien vöiden osien kanssa on sula mahdottomuus, koska niitä ei saa purettua vöistä irti ilman vöitä hajoittamatta. Lisäksi kuten jo on todettu, vaikka kaikki metalliosat henkilöauton vyössä olisi F1 tasoa, ei vyön paino ole sama, vyötä kun on paljon enemmän henkilöautomallissa (ja pakkokin olla). Titaaniosien keveyskään ei ole mikään itsestäänselvyys, se kun on aika painava materiaali verrattuna esimerkiksi alumiiniin.

 

Hyvä että olet yrittänyt etsiä tietoa ja auttaa siten harrastajaa, koska aina jotain menee etsijän silmien ohi. Mutta en vieläkään ymmärrä miten tuolta sivulta voi päätellä jonkun Sabeltin vyömallin painoa. Mikäli siellä tosiaan kerroittaisi kaikkien osien painot ja vyön paino, sekä jokaisessa vyömallissa sanottaisiin mitä osia on käytetty, niin silloinhan sitä pystyisi laskemaan. Nyt vaan mennään arvalla ja heitetään että teräs-alumiinilyhentäjä on 10grammaa kevyempi kuin alumiininen. Mitä painaa solki, kiinnitysraudat, vyönsitojat?

 

Mitä jos hankkii ne kevyet vyöt ja ajaa siltikin litralla vähemmän tankissa?

Link to comment
Share on other sites

No ensinnäkin noiden osien painon vertailu olemassa olevien vöiden osien kanssa on sula mahdottomuus, koska niitä ei saa purettua vöistä irti ilman vöitä hajoittamatta. Lisäksi kuten jo on todettu, vaikka kaikki metalliosat henkilöauton vyössä olisi F1 tasoa, ei vyön paino ole sama, vyötä kun on paljon enemmän henkilöautomallissa (ja pakkokin olla). Titaaniosien keveyskään ei ole mikään itsestäänselvyys, se kun on aika painava materiaali verrattuna esimerkiksi alumiiniin.

 

Hyvä että olet yrittänyt etsiä tietoa ja auttaa siten harrastajaa, koska aina jotain menee etsijän silmien ohi. Mutta en vieläkään ymmärrä miten tuolta sivulta voi päätellä jonkun Sabeltin vyömallin painoa. Mikäli siellä tosiaan kerroittaisi kaikkien osien painot ja vyön paino, sekä jokaisessa vyömallissa sanottaisiin mitä osia on käytetty, niin silloinhan sitä pystyisi laskemaan. Nyt vaan mennään arvalla ja heitetään että teräs-alumiinilyhentäjä on 10grammaa kevyempi kuin alumiininen. Mitä painaa solki, kiinnitysraudat, vyönsitojat?

 

Mitä jos hankkii ne kevyet vyöt ja ajaa siltikin litralla vähemmän tankissa?

Jos vanha vyö on olemassa, niin siitä voi toisen samanlaisilla mitoilla olevan vyön painoa arvioida, kun mittaa mittanauhalla vyössä käytetyn hihnan pituuden. Kertoo pituuden 85 g/m, niin saa ko. vyössä olevan vyön painon, jos se on mainittua kangasta. Samanlainen vyö->suunnilleen samanverran hihnaa (tuskin montaa metriä heittää). Esim. F1-vyön lukitusosan painoksi sanotaan 170g ja kokonaispaino on siis 800g, näin se vyö on ilman lukitusosaa 630g ja siinä on varmaan niitä pikkuhiluja, joita ei saa irrotettua. Rullavyön voi myös korvata vanhemman mallisella tavallisella vyöllä (2-piste), jolloin pikkasen kevenee vertailuvakiovyön paino. Jos auto on vm. 73 tai vanhempi, niin vertailtavan vakiovyön paino on 0g, joten mikä tahansa superultrahyperlightvyö tulee olemaan painonsa verran ylipainoa. Eli paha mennä sanomaan tuleeko painoa lisää vai ei ja onko aiempi vyökin jo lisännyt painoa originaaliin. Esim. jos hihnaa menee 10m, niin siitä tulee 850g, siihen ne kevytmetallihilut päälle ja ollaan ehkä siellä 1,2kg:ssa.

 

Koska mulla ei vertailuvyötä ole (eikä tietoa siitäkään onko vertailuvyö tuo 0g painoinen), en voi vyötä mittaillakaan. Mutta teoriassa siis tulisi mieleen, että näin asiaa voisi vaakaa ja mittanauhaa käyttäen haarukoida annettujen alkutietojen avulla.

Link to comment
Share on other sites

ollaan ehkä siellä 1,2kg:ssa

 

Näin juuri, ehkä tai voi olla ja saattaa painaa.

Onkohan nyt jollain vaikeaa tajuta että haluaisin tietää tarkalleen mitä eri vyöt painavat, en noin ja suurinpiirtein arvoja.

Eri valmistajien yksittäisillä komponenteilla on paino ja kokoeroja kuten myös saman valmistajan eri mallisarjan vöiden komponenttien painot vaihtelevat.

Noinkohan Formuloita ja WRC-autojakin kevennellään mutu tuntumalla ja veikkaamalla ;) .

Link to comment
Share on other sites

Niin eikä tässä nyt taideta olla vertailemassa painoeroa tieliikennelain minimivaatimukseen, vaan etsitään kevyttä 4-pistevyötä.
Tuolla ja tuolla yhden valmistajan kilpatuotteet painoineen. Katuversioissa ei painoja ollut, mutta niistä näyttää puuttuvan painavat metalliosat ja jokunen hihnanpätkäkin. Mutta kisaversiot näytti olevan minimissään aiemmin kerrotun rullavyön painon verran, mikä tietysti oli odotettavissakin.
Link to comment
Share on other sites

Scroth onkin ainut kun ilmoittelee painoja, mut ei sieltä löytynyt sopivaa.
Meikäläistä kiinnostavia löytyi - voisin omaan PC-tuoliini (joka oikee rallipenkki) laittaa myös tuon vyön, kun se katosi matkalla (jäi tulematta), kun sen penkin ostin. Pysyis varmasti netin äärellä tiukemmin, kun sitois itsensä 6-pistevöillä penkkiin. O0
Link to comment
Share on other sites

Scroth onkin ainut kun ilmoittelee painoja, mut ei sieltä löytynyt sopivaa.
Jos jonkun toisen valmistajan löydän (tai joku muu löytää), jolta on painotietoja, niin ei niitä luonnollisestikaan täällä kerrota, koska sellaista ei ole olemassa (tai kertoisin, mut vastaus tulee sitten olemaan, että "tuokin oli jo tiedossa"). Ainoa hyväksyttävä tapa antaa painotietoja tuolla speksillä on henkilökohtainen mittaaminen. Mitkä osat saa/pitää olla vaa'alla, mikä tarkkuus riittää? Etsintä jatkuu, josko joku kaveri ois jossain tarvike-/varaosaliikkeessa töissä ja päästäis mittailemaan (netti ois ollu miellyttävämpi väline :( - ehkä joku toinen jatkaa näillä perinteisillä keinoilla)...
Link to comment
Share on other sites

Sparco 04715M, 2159grammaa

Sparco 04805BM, 2286grammaa

Sparco 04815BM, 1848grammaa

Luke 2004, 1900grammaa

Luke B2004, 1700grammaa

Luke PRO4, 1600grammaa

 

Siinä sitten olikin ainoat valmistajilta saadut tiedot, todella moni valmistaja on vastannut kyllä kysymykseen, mutta vastaukset on kuin poliitikoilta. Todellisuus nyt taitaa olla että mikään muu turvavyönvalmistaja ei omista puntaria kuin Sparco, Luke ja Scroth. Pari valmistajaa kyllä ilmoitti karkeita haitareita eri kokoonpanolla ja olivat erittäin halukkaita tekemään custom vyöt. Moni vyön valmistaja tekee vyöt mielellään mittatilauksena samaan hintaan kuin vakiovyön, kun kuulemma muutenkin vyöt tehdään käsityönä ja lähinnä tilauksesta myyjille. Eritoten Luke haluaisi ottaa haasteen vastaan, uhosivat että pystyisivät tekemään nelipistevyöt ilman hyväksyntiä lähemmäs kilon painoon. Toki tuo tarkoittaisi 50mm vöitä "normaalilla" lukolla, paino sitten kasvaa hieman kun kasvatetaan olkavyöt 75mm leveiksi ja pilottilukko, mitkä ovat järkevät lisäykset.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...