Jump to content

Vanha vs. Uusi


Mini4ever

Recommended Posts

Tälläkin foorumilla tuntuu olevan ilmoilla vastakkainasettelu vanhojen ja uudempien bimmeri MINI:en kesken. Tokihan siinä on eroa omistaako orkkis "-68 MK2 ladon takaa kunnostetun minin" vai uuden-nihkeän -00 ajoneuvon.

 

Nähtävissä on selkeä kahtiajako: "Tein sen aivan itte siitä pelkästä runkonumerosta - tämän uuden omistaa rantaruottalainen rouva bärikvisti..."

 

Eli onko tässä enää mitään "Ajan helvetin pienellä, mutta suhteessa kokooni - aivan perkeleen tehokkaalla koirankopilla - ajattelua jäljellä?".

 

Tämä on selkeästi provosointia, mutta olisiko se MINIalismi sentään enemmän asenteesta kuin pankkitilin saldosta kiinni?

 

-Austin MINI -71 - MCS Clubman - 07 - FlyingFinn since 1997-

Link to comment
Share on other sites

Vastakkaisasetteluahan on aina, mutta en ole huomannut siinä mitään negatiivisiä sävyjä näissä keskusteluissa...Vastakkain asettelua on HK:n sinisen ja Atrian Punaisen välillä, mutta molemmat on hyviä makkaroita. Samoin vastakkain asettelua on Koffin ja Lapin Kullan välillä, molemmat on oluita, vaikkakin eri makuisia...yhtälailla kun Kuplan ja uuden Kuplan välillä on aina mukavaa kitkaa...

 

Harrastus on hyvä jos siinä on useita eri puolia. Yhtä lailla kun koiria harrastava voi harrastaa koiratappelua tai koiranäyttelyä (kalustosta riippuen) niin Mini on hyvä harrastus, oli sitten auto pelastettu Kainuun takametsistä tai ostettu tuoreelle nahalle tuoksuvana suoraan liikkeestä. Yhtään negatiivistä kommenttia en ole runkonumeron ympärille rakennetun auton ympäriltä löytänyt, enkä koskaan muista tätä Rva Bergvistiäkään haukuttaneen täällä. Päin vastoin, täällähän on jokunen rojektikin jossa on jouduttu jopa tätä MKII:stakin konffaamaan ihan nykytekniikalla.. Ja pirun mielenkiintoista niitä onkin seurata..

 

En ole ihan varma minkälaista keskustelua halusit herättää, mutta minä olen ollut oikeinkin mielissään siitä että täällä on keskustelu oikeinkin sivistynyttä...taas kerran päinvastoin, joskus vois olla vähän enemmänkin väittelyä..

 

Kuljeskelen aika paljon tuolla muillakin foorumeilla ja varsinkin Jenkkien puolella on myös selvästi eroa että onko kyseessä klassikko vai "näitä nykymalleja". Mutta sielläkin selkeästi Moparin mies on Moparin mies, oli kyseessä 60 lukulainen tai jotain ihan muuta.

 

Ja rahastahan on aina kyse, oli sitä sitten paljon tahi vähän... Se että luoko se eri asenteen harrastusta kohtaan, riippuu kyllä ihan tekijän asenteesta. Mutta lopputuloksen kiinnostavuutta ei sekään hetkauta suuntaan taikka toiseen...

 

Itse asiassa, luulin tehneeni tuo minun minini halvalla, mutta eilen erehdyin laskemaan kuittien loppusumman....

Link to comment
Share on other sites

No nyt tämä keskustelu saatiin käännettyä vieläkin mielenkiintoisemmaksi, kun oluetkin otettiin mukaan keskusteluun. Koffista, lapparista ja karhusta omaan vahvat mielipiteet, kuten jenkki ja blendiviskeistä sekä kioski- ja marketti-sikareista.

 

Eli vaikka nämä hyvin bulkkikamaa ovatkin - löytyy niillekin aikansa, paikkansa ja käyttäjänsä.

 

Halusin vain herätellä positiivisessa mielessä keskustelua ja ajatustenvaihtoa aina positiivisia reaktioita yleisössä herättävässä MINI:stä riippumatta onko se Morris, Austin,  Rover tahi BMW.

 

(Puritanisteille: Oliko vielä BMC, British Leyland, Innocenti ja taisi olla vielä joku muukin?)

Link to comment
Share on other sites

Niin, ja Riley Elf ja Mini Marcos... Eiköhän niillekin omat puhdasmieliset kannattajat löydy  :)

 

Ei vaan, en mä ole huomannut mitään ihmeempiä skismoja uusien ja vanhojen välillä. Ïhan hyvin mua on kohdeltu, kun olen omalla Bärikvistilläni johonkin vanhojen päiville porhaltanut.

 

Sen tietysti ymmärtää, että on ihan eri asia koota ladosta löytyneistä legopalikoista toimiva vanha Mini kuin ajella huoletta kaupasta hankitulla uudella Bemarilla. Moisesta suorituksesta on syytäkin olla ylpeä ja ehkä vähän elvistelläkin meille "rahamiehille". Niin mäkin tekisin, jos ymmärtäisin auton tekniikasta muutakin kuin sen, että dieseliin pitää tankata eri letkusta kuin bensamalliin. 

Link to comment
Share on other sites

Kaikilla Minimalleilla ajelevat/harrastelevat ovat omalla laillaan "hulluja" ja siksi sopivat hyvin yhteisiin tapahtumiin.

Kärkevä vastakkain asettelu on sikäli turhaa, että lähtökohta harrastukselle on ainakin näillä 50,60 ja 70 luvun Minien kanssa puuhasteleville aivan toinen kuin esim Uuden ns. "BMW" Minin omistajille.

Kyllä minä itsekin ottaisin ihan mielelläni Uuden Cooper S:n talliini ajopeliksi, mutta harrastusnäkökulmasta se ei olisi sitä miksi minä näitten koppien kanssa olen n. 25v puuhaillut.

Tämä minun näkökantani aiheeseen. Muilla muunlaisia.

Link to comment
Share on other sites

Wanha ja uusi mini jakaa varmasti harrastajat kahtia. Ja taitaa olla niitäkin, jotka ei "tunnusta" -90 luvun Minejä.(?) Mutta ei se minusta huono asia ole lainkaan. Minejähän ne kaikki ja niin kuin koirankoppi sanoi, niin harrastamisen lähtökohdat ovat erilaiset. Löytyyhän Classicien harrastamisestakin eri "muotoja". Jotkut pitää laitteen alkuperäisessä muodossaan ja toiset vie koko jutun pidemmälle.

 

Itse pääsen oikeanlaiseen tunnelmaan Classicin ratissa. Rahaa omaan peliin on mennyt sen verran, että olisin varmaan saanu uudenkin irti!  :o Mut ei sen väliä!  ;D

 

On muuten mukavaa, kun uteliaita ihmisiä tulee juttelemaan parkkipaikoilla, bensa-asemilla... Auto herättää hyvää mieltä ja muistoja monissa.  :) Siksi classic.

 

Morjenstellaan kun tavataan, niin vanhat kuin uudetkin Minit! ;D 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...