Jump to content

Talven jälkeen valo-ongelmaa >:/


miniman

Recommended Posts

Nojuuh, taas näitä perinteisiä valo-ongelmia. Auto on seisonut kuivassa tallissa talven yli. Kävin vähän käynnistelemässä ja testaamassa, että valot toimii. No eipäs toiminutkaan kaikki tarpeelliset. En tiedä kumminpäin luettelen mitä toimi/ei toiminut. Koetetaan näinpäin:

 

Ei toiminut=

- ajovalot (H4)

- jarruvalot

- pakkivalot

 

Toimi=

- parkit

- kaikki vilkut

- mittarivalot/kattovalo

- takana ajovalot

- sumuvalo

- rekisterikilven valot

 

Olen vaihtanut pari vuotta sitten autoon sinne ilmanputsarin taakse "oikean" sulakerasian lasisulakkeiden tilalle ja ne sulakkeet olivat kaikki ehjät. Samoin myös mankan takana olevat 4kpl lasisulakkeita = ehjät. Myös konehuoneessa ne alkuperäisessä LUCAS-sulakerasiassa olevat 4kpl lasisulakkeita = ehjät. Hieroin vielä ja liikuttelin liittimiä, mutta ei vaikutusta. Löysin yhden maapisteen sieltä roverin ecun takaa ja siinä oli kiinni 4kpl maadoituksia, hieroin kaikki puhtaaksi = ei vaikutusta. Uskon, että kyseessä on maadoitusvika, mutta missä muualla noita maapisteitä yleensä on? Kettumainen vika taas kerran, täytyy myöntää  >:(

 

Ja jos ei vielä selvinnyt, niin auto on -94 SPi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noh, täytyypi nyt vastailla itselleen kun kukaan ei innostunut vastaamaan :)

 

Eilen tuli vietettyä tallilla n. 2h ja kävin ensin ajovalojen kimppuun. Maski pois ja johdot esille. Hitto mitä viritystä. Siellä on alunperin joku putkisulake välissä jossain ja siitä oli raksittu sulakkeen toinen puoli pois ja toinen oli jäljellä. Kävin läpi yleismittarilla mihin tulee virta milloinkin, kun eri valot ovat päällä. Kaikki johdot uusiksi ja nyt pelittää kaikki valot edessä. Melkonen suovi oli tuo homma. Sitten peruutusvalojen kimppuun => vika löytyi ilmeisesti huonoista liittimistä, kun vähän hinkkaili niitä ja taivutteli, niin rupes jarruvalot palamaan. Sitten olivat vuorossa pakkivalot. Olin 100% varma, että vika on pakkivalokytkimen johdoissa => vaihdekepukan suojus irti neljällä ruuvilla ja liittimien heiluttelu => taas toimii pakkivalotkin.

 

Koska päivä meni näinkin hyvin, niin katsoin vielä mikä vaivasi, kun töötti ei ollut toiminut ostaessakaan => töötin piuha irti => töötti rupesi pelaamaan.

 

En koskaan ole 2h tallissa saanut näin paljon hyvää aikaan.. pitää vissiin lotota tänään tai jotain :o

Link to comment
Share on other sites

Näköjään niihin "uusiin" Mineihin on ympätty kaikenlaisia sulake ym. "virityksiä" vikakohteiksi ;)

Vanhoissa "kunnon" Mineissä ei ole kuin ne 2 sulaketta sulakeaskissa. 8)

Eipä ole ongelmia ollut valojen ym virtavehkeitten kanssa, vaikka joku varmaan yrittää toista väittääkin 8) .

Vanhat nappisolenoiditkin kesti reilut 40 vuotta, nämä uustuotantoräpellykset ei vuottakaan.

Ongelmat johtuneet aina siitä, jos joku on tehnyt jälkeenpäin jotain omia virityksiä

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...