Jump to content

Kokemuksia Cooper D teholastuista/-softista


jvuotila

Recommended Posts

Millaisia kokemuksia löytyy diesel Minin teholastuista? Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia kulutuksen ja ajettavuuden muutoksista sekä onko aiheuttanut tekniikkamurheita? EMJ Power Optimal -softaa orastavasti mietin, mutta päätöstä suuntaan tai toiseen en ole vielä tehnyt.

 

Suurin syy miksi tätä edes mietin on muutamien valmistajien sivuilta löytyvät varsin samansuuntaiset vääntö-/tehokäyrät. Jos ne pitävät edes suurinpiirtein paikkaansa, auton ajettavuus taitaisi muuttua dramaattisesti. Vääntöä tulisi reilusti lisää, mutta ennen kaikkea se alkaisi huomattavasti alempaa kierrosalueelta ja olisi läpi kierrosalueen korkeammalla kuin vakiosoftalla. Eli selkeästi laveampaa vääntöä lupaavat ja vaikuttaisi siltä että muuttaisi auton luonnetta aika reippaasti ajettavampaan suuntaan.

 

Tuleeko rasitusongelmia turbon, polttoainepumpun tai voimansiirron kanssa?

Link to comment
Share on other sites

Vastaan tähän vaikka mulla ei omaa kokemusta tästä asiasta olekaan. Kaveri kuitenkin otti omaan diesel-Bemariinsa optimoinnin www.voimaa.com:sta. Kyllä se on kovasti kehunut sitä rahanarvoiseksi ja auton muuttuneen juurikin kuvailemaasi suuntaan. Kyydissä oon toki ollut ja erittäin hyvin Bemari kiihtyy ja kulkee. Löpön kulutus on myös todella kohtuullinen. Muistaakseni kertoili huomanneensa yhden haittapuolen: jos auto seisoo pitkään kesäkuumalla suorassa auringon paahteessa, niin silloin saattaa joskus lähteä röpöttämällä käyntiin.

Link to comment
Share on other sites

Sama pata periaatteessa Volvon ekomalleissa ja tiedän yhden tapauksen jossa voimaa.comin softamuutos aiheuttanut helteellä ylikuumenemista. Kyseisessä autossa en ainakaan kyydissä havainnut merkittävää muutosta, tosin C30 painaa enemmän kuin mini ja siinä on tosi harvat välitykset.

 

En nyt voi varauksetta suositella pienen riiseliturbon lastutusta jos meinaa itse ajella autolla pitkään. Kyllä se aina sieltä loppupään kilometreistä syö osan pois.

Link to comment
Share on other sites

Sama pata periaatteessa Volvon ekomalleissa ja tiedän yhden tapauksen jossa voimaa.comin softamuutos aiheuttanut helteellä ylikuumenemista.

Näyttää olevan Volvon tapauksessa viritysastekin tismalleen sama (80kW/240Nm). Vähän kaksipiippuinen homma nuo lastut. Kukaanhan ei tietenkään ota vastuuta jos jotain ongelmia tulee ja toisaalta googlettamalla kommentit ovat yleensä aika suoraan puolesta tai vastaan. Ne jotka ovat autonsa lastutatteneet tuntuvat olevan lähes varauksetta puolesta ja ne jotka eivät ole, ovat vastaan. Hieman häiritsevää kun juuri mitään huonoa ei kukaan koskaan kirjoittele. Nämä ylikuumenemiskommentit melkeinpä ensimmäisiä nyt...

 

Ilmeisesti kyseessä on ollut hidas ja jatkuvasti pysätelevä taajamamatelu jossa flekti ei ole enää riittänyt moottorin viileänä pitämiseen? Ei koneen luulisi maantieajossa normaalissa ajoviimassa kuumenevan liikaa oikein millään ilveellä  :o . Mutta sinänsä varsin mielenkiintoinen tieto.

 

En nyt voi varauksetta suositella pienen riiseliturbon lastutusta jos meinaa itse ajella autolla pitkään. Kyllä se aina sieltä loppupään kilometreistä syö osan pois.

Veikkaan että ajan tällä noin 160-200tkm ja sitten vaihtoon. Yleensähän nämä diesel padat on todella pitkäikäisiä. Käsittääkseni 500tkm ei ole mikään ihme, joten suurimmalla osalla auton omistajia kori mätänee ennen moottoria. Riippunee toki ajotyylistäkin ja jossain vaiheessahan turbo menee vaihtoon, mutta tuskin alle 250 tkm(?). Itsehän ajan kuin mummo autoa säästellen  ::)

 

PS. Millähän ne saa mitattua nuo kulutusarvot maantieajoon (Volvo 3,3 litraa, Mini 3,6 litraa)? Itse olen nyt päässyt vakionopeuden säätimellä cruisaillen alimmillaan noin litraa suurempiin lukemiin. Edellisellä autolla (Ford) pääsin jopa alle valmistajan ilmoittaman kulutuksen. Pitänee vaihdattaa ne Michelin Energy Saverit alle tässä parin viikon kuluttua, jospa niillä saisi pari desiä tiputettua.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...