Jump to content

Alatukivarren pallonivelen sekä takahelan vaihto


Petomaani

Recommended Posts

Jeps, sain palikat samoihin hintoihin paikallisesta varaosaliikkeestä (motonet:iä ei paikkakunnalla).

 

Osat olivat siis alatukivarren ulompi pallonivel, sekä saman ala tukivarren taempi hela. Josko noiden vaihtamisessa on jotain erityistä huomioitavaa/vinkkejä niin ilmoitelkaa ketkä moisen operaation ovatten suorittaneet =) Vklp pitäisi palikat vaihtaa.

Link to comment
Share on other sites

vaihdoin pariviikkoa sitten oik puolen alatukivarren ja eikä ollut mikään mukava homma,jos oikein ymmärrän olet vaihtamassa alatukivarren takimmaista kumipuslaa, niin oik puolelta ainakin on todella työläs joutuu moottorin tukemaan ja irroittamaan tai löystämään alakelkkaa että saa puslan kiinnikkeen irti,alatukivarsi lähtee irti puslasta vetämällä suoraan eteenpäin todella lujaa kiinni lähtee(portolla) painamalla irti ehkä,jos ei ole nosturia,porttoa ja moottorikannatinta niin heikolta näyttää mutta aina kannattaa yrittää ja keksiä hyviä konsteja ,vas puolta en ole vielä tutkinut,kerrothan miten vaihto onnistui ja oliko vinkeistä apua ollenkaa ???

Link to comment
Share on other sites

Jes, juuri tuo taempi kumipuslahan se oli. Pusla olikin sisältä jo aivan riekaleina ja tukivarsi lähti vetämällä irti puslan sisukset mukanaan. Vanhan puslan kehän sain leivottua meisselillä ja vasaralla irti, mutta uuden paikoilleen asennus olikin sitten työläämpi homma kun tuota alakelkkaa ei laskettu...

 

Ensi kerralla ehdottomasti täytyy tuo alakelkka laskea ja irroittaa kokonaan puslan tuki irti. Nyt asensimme uuden puslan kierretangolla prässäämällä eikä siellä juuri ylimääräistä tilaa ole...

Link to comment
Share on other sites

Mä vaihdatin Samin Autopajassa nuo ko. puslat. Alapallonivelen vaihdon itse, soli helppo kun tajusin tekniikan.

 

Puslien poistaminen on just se "hauska" osuus kuulemma  ::)

 

Vinkki, vinkki. Uretaanipuslat menee "heittämällä" alkuperäisten tilalle kiinni ja ovat toivon mukaan kestävämmät.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Laitan tähän jatkoa, vaikka lukeekohan näitä kukaan?

No Vaihdoin nuo etualatukivarsien taaimmat kumipuslat Powerflexihin. Edellisten ohjeiden, workshopmanuaalien sekä useamman mini-saitin juttuja lukeneena olin myös siinä käsityksessä, että ilman apurungon irroittamista tai bmw:n erikoistökalua ei vanhoja pusllia saa mitenkään irti.

Pohdiskelin tuota jokusen tovin ja päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun:

 

Kun olin vääntänyt etualatukivarren irti vanhasta puslasta sahasin vanhan puslan metallikuoren puukkosahalla (sähköisellä) halki. Haljetessaan saha vetää itsestään vanhan kuoren ulos kiinnikkeestä. Mitään muita irroituksia ei siis tarvita (Edellyttäen että tukivarsi on tietenkin irti ja pois tieltä sekä muut pallonivelet+raidetangon pää ovat irti tilan saamiseksi). Operaatio edellyttää toki kohtuuvarmaa puukkosahakättä :).

Powerfleksin puslan sai kivutta paikalleen kierretangosta ja kahdesta vanerinpalasta tehdyllä prässillä.

Eli mitään isompia rungon irroittamisia / moottorin nostamisia ei tässä siis tehty.

Link to comment
Share on other sites

Aivan oikein. Powerflex:iä minullakin, tosin tuo pusla olisi voinut olla shorearvoltaan kovempaakin.

 

Kyllä mä luen, mutta en voi välillä uskoa miten tänne Mini foorumille valikoituu internetin käyttäjät, jotka eivät ilmeisesti ole ikinä kuuleetkaan Google-hakukoneesta.

Plus se fakta, että vastaa melkein mitä tahansa... niin totuuden saa sitten kuitenkin lukea threadiin mukaan tulevalta aidon oikean Minin omistajan kirjoituksista.

Ei kiitos.

 

Suosittelen North American Motoring:n foorumia. Googleta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...