Noniin, hyviä ja huonoja uutisia meikäläisen episodiin liittyen.
Auto trailerilla tallille Ahvenistolta ja Contin 844mm hihna paikoilleen ohittaen ilmastoinnin hihnapyörän, jonka jälkeen kone käyntiin ja koeajolla ei mitään ongelmaa. Auto toimii normaalisti. Kaikki rullat pyörii hyvin ja hihnakin näyttää olevan suorassa. Nappasin ilmastoinnin koko hinhapyörän/magneettikytkimen pois ja jossain vaiheessa varmaan poistan koko ilmastoinnin, koska se painonsäästö varmasti pienentää kierrosaikaa
3.8. oli taas BTCF:n ratapäivä Ahvenistolla ja sinne varustauduin riittävillä työkaluilla sekä Motonetistä haetulla Meylen 850mm "hätävarahihnalla". Auto Vantaalta ajamalla paikalle ja kymmenen nopean kierroksen jälkeen moottori alkoi sammua ja latausjännitteet tippuivat. Tällä kertaa ymmärsin jäädä radan varteen odottamaan hinausta ja olin 100 % varma, että hihna meni taas. Ja niinhän se menikin, aivan suikaleiksi kuten viimeksikin. Hihnan vaihto sujui jo melkein silmät kiinni ja auto käyntiin mutta enää en lähtenyt radalle kokeilemaan onneani, koska enempää varahihnoja ei ollut mukana
Nyt vaan ihmetyttää, että mikäköhän tuolla rikkoo tuota hihnaa tuolla tavalla. Hihna ei siis katkea, vaan menee ihan spagetiksi. Viime syksynä autoon on vaihdettu korjaamolla laturi, mutta se näyttää kyllä olevan ihan suorassa. Aluksi epäilin siis sitä syypääksi.
Autossa on KAVS -17% ahdinpyörä, KAVSin vapaarulla ja ATI Super Dampper. Mikäli lueskelen oikein auton alkuperäisen rakentajan säntillistä excel-kirjanpitoa (kiitos siitä!), niin Litensin hihnakiristin on vaihdettu 7 vuotta ja 40 tkm sitten, joten alan epäillä sitä. Eli kiristin päästää hihnan lipsumaan/pomppimaan kovilla kierroksilla radalla joka sitten aiheuttaa tuon spagetiksi menemisen.
Lisäksi dampperi näyttää hieman kärsineeltä, mutta sinänsä ihan ehjältä pyöriessään. Offset hole ei ole oikeassa kohdassa kun vertaa netin kuviin ja lisäksi tuosta puuttuu kokonaan ulkokehältä "timing marksit". Kuuluuko sen näyttääkin tuolta? Ehkä sen voisi ottaa irti ja tarkistaa, joten sopiikohan siihen hommaan Bilteman ulosvetäjä (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/hihnapyoratyokalut/hihnapyorien-ulosvetaja-2000021490) vai pitääkö olla spesiaalityökalu? Ja toki jostain tarvitsee torx 40 plus hylsyn, jotta saa dampperista pultit irti ulosvetäjää varten...
Tästä löytyy kuva dampperista: Mini R53 ATI damper.jpg
Ja tästä löytyy video siitä miten hihna pyörii ja miltä hihnapyörät näyttää: Mini R53 hihna.mp4
Mitäs arvon raati arvelee ja suosittelee jatkotoimenpiteiksi?