Jump to content

GT mittariston sähköistä


club75
 Share

Recommended Posts

Ongelmana on GT mittariston kierroslukumittarin 2 liitäntää joista kaavion mukaan toinen menee virtalukkoon ja toinen puolalle (näin olin tutkivani).

 

Mutta onko väliä että kumpi menee minnekkin? Itekseni pättelin että abiko virtalukolle ja toinen (tappi) puolalle, meniköhän pahasti mettään?

Link to comment
Share on other sites

Tehtaan johtosarjassa piuhat pystyy kytkemään vain yhdellä tavalla kun pistokkeet ovat eri paria. Eli ekaan kysymykseen vastaus että taitaapi olla. En ole valitettavasti koskaan selvittänyt omastakaan autosta kumpi pistokkeista menee puolalle ja kumpi menee virtalukolle. Enää ei toki ole ko. mittariakaan, se on vaihdettu jo aikoja sitten. Semmoinen muistikuva on että siellä pitäis olla 2 harmaata liitintä valkoisessa piuhassa, joka tekee silmukan mittarin sisällä olevassa kelassa. Sitten pitäis löytyä 12V laattapistoke ja vielä maadoitus.

Link to comment
Share on other sites

No niin kiitos tiedosta... Pitääpäs huomenna tempasta mittari irti ja kattoa oisko siellä ylimääräisiä piuhoja, epäilen kuitenkin koska ei ole alkuperäinen GT.

 

Eikös tuon johtojen paikan vois periaatteessa testata tuolla irrallisella mittaristollakin (maa jostakin, virta sulakerasiasta ja puolalta loput) mutta mietin vain että onko tuossa "kärähtämisen vaaraa"?

 

Ja eikös molemmissa (2 ja 3 -kelloisissa) ole kuitenkin samanlaiset virtaliittimet takapuolella? Näyttää siltä että tuo 3 kelloisen piirilevy ei sytytä muutakuin taustavalot kierroslukumittariin, en kyllä muista nyt että miltä se toisen mittarin tausta näyttää.

Link to comment
Share on other sites

"Piirilevy" eli se muovinen kalvon mihin piirit on painettu toi muistaakseni virrat ainoastaan valoille. Sen lisäksi maadoitus tais olla sitä kautta. 12V jännite ja herätepiuhat ovat erillisiä. Pari muuta mittaria ovat muuten identtisiä mutta nopeusmittari on 200 kilsan asteikolla. Se ei sinänsä vaikuta virtapiireihin.

Link to comment
Share on other sites

Eipä siellä ylimääräisiä piuhoja ollut, joten kyllä ne erikseen on vedettävä. Liitin passaa suoraan molempiin mittareihin ja se piirilevy ei tosiaan sytytä kuin taustavalon tuohon ylimääräiseen mittariin. Yksi poltin näytti olevan pimeänä mutta nyt helppo vaihtaa. On muuten v****maisen lyhyt se liittimen piuha (pitäs olla kädet täynnä niveliä tai kaikki sormet peukaloita).

 

Pitäsköhän vetää tunteella ne piuhat puolalle ja sulakerasiaan? Liekkö tuo siitä hajoaa jos meneekin väärinpäin...

Link to comment
Share on other sites

No niin homma pelaa eli jos joku on tekemässä joskus samaa niin kerrottakoon miten nuo johdot tulee. Eli kansanmallin clubmanin mittaristosta (2 mittaria) käy virtaliitin suoraan GT mittaristoon. Kierroslukumittarille pitää vetää 12V virtalukolta/sulakerasiasta laattaliittimeen sekä puolalta johto "tappiliittimeen". Muita kommervenkkejä ei näköjään tarvita. Ja ei muutakuin bensaa tankkiin ja viisarit punaselle...

 

kiitokset minorv8:lle avusta ja kommenteista

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...