Jump to content

Englantilaista työnlaatua ;)


jiikoo
 Share

Recommended Posts

Auto on huollossa Kuopiossa. Öljynvaihdon lisäksi oli tarkoitus korjata edestä yksi pallonivel, koska viime kesänä katsastaja oli maininnut asiasta (ei merkannut papereihin huomautusta). Viaksi selvisi, että tehtaalla kiristetty renkaan laakerin mutteri vain käsipelillä (huomattavasti helpompaa - säästynyt muutama työvaihe, kun sovittamisen tarve jäänyt pois). Olin ostanut kaksikin korjaussarjaa, jotka nyt jäävät hyllyyn odottelemaan sitä, että nuo osat oikeasti tarvitsee korjausta...

 

Syksyllä kärventyi takaikkunan lämmittimen sulake toisen kerran (muutama vuosi sitten edellisen kerran). Syy selvisi nyt - kojelaudan kiinnittävän peltilärpäkkeen väliin on puristettu 3 johtoa, joista yksi on takaikunan lämmitimen johto. Johto puristettu niin tiukalle, että otti korjaushetkellä maihin!

 

Minit on 90-luvulla selvästikin valmistettu jo tehtaalla harrastevälineeksi. Ja meikäläinen osti käyttöajoneuvoksi. Nooh, tässähän tämä auto jokaisella huollolla pikkuhiljaa muuttuu sellaiseksi kuin sen piti tehtaalta ulostulleessa jo olla...  ;D

 

Voipa olla, että Minit on huomattavan erilaisia yksilöitä, vaikka osia onkin minimaalisesti. Nekin vähäiset osat, mitä autosta löytyy, on huolellisesti osattu asentaa väärin... Itseasiassa varsin uskomaton suoritus että auto ylipäätään kulkee. :o

Link to comment
Share on other sites

Jotenkáan en jaksa uskoa että se mutteri olisi noin montaa vuotta ollut löysällä ilman vaikutusta/huomatuksi tulemista. Uskoisin että laakeri on väljisynyt tai mutterin alla oleva kartioprikka painunut.

Link to comment
Share on other sites

Jotenkáan en jaksa uskoa että se mutteri olisi noin montaa vuotta ollut löysällä ilman vaikutusta/huomatuksi tulemista. Uskoisin että laakeri on väljisynyt tai mutterin alla oleva kartioprikka painunut.
No, katsastusmies mainitsi asiasta viime kesänä. Ahvenistolla käynnin jälkeen jarrulevystä rupesi kuulumaan rahinaa, jota on jatkunut koko talven. Mutterin kiristyksen jälkeen seurailen, jos ne jarrulevyn rahinat ois poistuneet lopullisesti. Kuulemmat ovat poissa. Mutterin alta puuttui jotain soviteprikkoja tms. ...

 

Mutteri oli käsivoimin pyöritettävässä momentissa, eikä tuntunut ajossa mitenkään. Kuinkahan löysällä pitäisi olla, että huomaisi ajossa? Toki oon ajanut vasta 84tkm mittariin, joten ei näin vähillä ajoilla vielä pieneen ja kyvyeen autoon kummoisia tule, vaikka kaikkia työvaiheita ei ois motivoiduttu tekemään kunnolla. Onhan noita muitakin merkejä oikaisuista löytynyt jo aiemmin:

- Moottorin ilmaläpän/ilmamassan säätökaapelia ei oltu asennettu tehtaalla paikalleen => tyhjäkäyntikierrokset nousi ensimmäisenä talvena kylmänä ajaessa jokaisessa risteyksessä korkeammalle ja korkeammalle. Koneen sammutus ja uudelleen käynnistys lämmenneenä pudotti tyhjäkäynnin alas.

- Korin pystyliustat (englanniksi seams) on laitettu tehtaalla paikalleen suoraan kirkkaan pellin päälle. Auto on maalattu ilman pohjamaalausta.

- Takapenkin oikealla puolella olevan säilytyslaatikon alla (missä turvavyön rullat ja turvavyön kiristyspatruunat sijaitee) oli 2 arkkia santapaperia. Nämä löytyi, kun lisäsin kesällä äänieristystä autoon ja samalla suihkutin ruostesuojausta.

- Takakontin pohjan takareunassa on korissa toisesta päästään pistehitsatut metalliliuskat, joilla on tarkoitus taittamalla pidätellä johtonippuja paikallaan. Taittoa ei oltu tehtaalla tehty. Kun tuoreessa autossani nuo liuskat taitoin, paljastui alta kirkas pelti.

- Autostereot oli asennettu tehtaalla niin, että ne söivät akun 2-3 viikon seisonnassa. Ja akku meni muutaman tyhjentymisen jälkeen totaalisesti rikki.

- Jne. Nämä tuli ekaksi mieleen, kaikki on kyllä kerrottu ajopäiväkirjassani kotisivuillani... ;)

 

On hyvä, että auto pikkuhiljaa muuttuu sellaiseksi kuin sen oli tarkoitus olla jo tehtaalla. Ja ajamistahan nämä ominaisuudet eivät ole estäneet, mikä on käyttöautossa se tärkein. Eihän noita ole edes huomannut ajaessa kuin ehkä nimeksi. Kunhan vielä sen vajaat 6 vuotta sais ajettua, niin auto ois hommansa hoitanut kunnialla. Onhan tämä edelleen ollut edullista kyytiä, vaikka turhia varaosia on tullut välillä ostettua (ja ne varaosat tuppaa häviämään varastoinnin aikana).

Link to comment
Share on other sites

Ei siellä mutterin alla ole mitään soviteprikkoja! Epäilisin vahvasti tota kartioprikkaa, että se on kulahtanut. Noita on vaihdeltu...

Ja mitä laatuun tulee, britti on aina britti, mutta ton mutterin löysyyden ois huomannu jo aikapäiviä sitten jos se ois ollu uudesta asti.

Link to comment
Share on other sites

Ei siellä mutterin alla ole mitään soviteprikkoja! Epäilisin vahvasti tota kartioprikkaa, että se on kulahtanut. Noita on vaihdeltu...

Ja mitä laatuun tulee, britti on aina britti, mutta ton mutterin löysyyden ois huomannu jo aikapäiviä sitten jos se ois ollu uudesta asti.

Ok, no kun en tiedä asiasta mitään (en oo autoinsinööri, joka puhelimen toisessa päässä oli - en siis ymmärrä puoliakaan kuulemastani). Ehkä siellä on alla edes se kartioprikka - jotain siellä ei oltu tehty verrattuna toiseen puoleen autosta (jossa tehty jotain liikaa?). Vanhanaikaiseksi ja työlääksi ratkaisuksi verrattuna uusiin tätä mulle puhelimessa kuvattiin. Eli ei liene pelkkä mutterin kiristys kerralla oikeaan momenttiin? Hitaammasta asiasta oli kymysys. No, kattelen korjauskäsikirjasta ja kyselen paikanpäällä uudestaan, kun haen auton takas...

 

Onkohan se mutteri lukittu lopuksi jollain sokalla? Katsastusmies teki jokatapauksessa viime kesänä väärän diagnoosin, jonka vuoksi ostin pallonivelen korjaussarjan (siis 2 settiä) tätä öljynvaihtohuoltoa varten valmiiksi. En todellakaan vielä huomannut mitään ajossa - samanlainen tuo on ollut koko ajan. Ehkä se käsinpyörittämistiukkuus on aivan riittävä momentti. Miten tuollaisen osan löysyys ylipäätään tuntuu ajossa? Onko mahdollisesti ne äänet jarrulevystä sellaisia oireita, jotka voisivat aiheutua. Kokemusta vasta senverran vähäisesti, ettei voi arvailla tiedon puutteen vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

Mun vm. 2000 Cooper oli ainakin siinä kunnossa tehtaan jäljiltä etten ikinä uskaltaisi ajaa sillä talvella, koska keväällä sitä autoa ei olisi enää. Maalia on suihkittu vähän minne nyt on sattunut osumaan - jos on muistettu suihkia ollenkaan. Sähkösarjan pidikkeiden alla perinteisesti ei ole maalia ollenkaan, sama kojelaudan takana eli minne ei näe, sitä ei ole maalattu.

 

Musta tollaisesta autosta ei tule hyvää ennen kuin sen purkaa kerran ja kasaa kokonaan uudelleen. Ainakaan se ei siinä huonone, jos itse tietää mitä on tekemässä. Laadusta ei paljon voi puhua 90-luvun Minien yhteydessä, mutta saa siihen hieman laatua, kun tosiaan itse aloittaa alusta auton kanssa. Ihan kiva auto se on, mutta ei se mikään insinöörityön taidonnäyte ole.

 

Pyörännavassa on kartioprikka, jonka päällä mutteri, joka kiristetään momenttiin ja lukitaan sokalla. Jos se on kiinni sormivoimin, sen kyllä huomaa jo siitä, että pyörännavassa syntyy ääntä. Katsastuksessa pyörässä on takuulla klappia, jos ei ole aiemmin jo huomattu.

 

Mini 13" renkailla ei ole pieni ja kevyt yhdistelmä. Mitä isommat ja leveämmät renkaat, sitä enemmän laakeriin kohdistuu rasitusta. Autosi laakeri erittäin luultavasti löystynyt ja koska se luultavasti on kartiolaakeri, se on yleensä kiristettävissä kohtuullisissa määrin, jos ei ole tapahtunut jo suurempaa vahinkoa.

Link to comment
Share on other sites

... Pyörännavassa on kartioprikka, jonka päällä mutteri, joka kiristetään momenttiin ja lukitaan sokalla. Jos se on kiinni sormivoimin, sen kyllä huomaa jo siitä, että pyörännavassa syntyy ääntä. Katsastuksessa pyörässä on takuulla klappia, jos ei ole aiemmin jo huomattu.

 

Mini 13" renkailla ei ole pieni ja kevyt yhdistelmä. Mitä isommat ja leveämmät renkaat, sitä enemmän laakeriin kohdistuu rasitusta. Autosi laakeri erittäin luultavasti löystynyt ja koska se luultavasti on kartiolaakeri, se on yleensä kiristettävissä kohtuullisissa määrin, jos ei ole tapahtunut jo suurempaa vahinkoa.

Noin varmaan on tilanne ollut laakerin kohdalla. Toivottavasti edes sokka oli paikallaan... :o Katsastusmieshän huomasi klappia viime kesänä, jonka jälkeen oli hetimiten SyysSlalom ja sitten MCFF:n Ahveniston ajoa +  9000 km muuta ajoa (mm. käynti Luostholla vuodenvaihteessa).

 

No, nyt talvirenkailla ja -keleillä ei pientä klappia huomaa, kun tuo auto muuttuu huomattavasti epätäsmällisemmäksi kapeilla 12" renkailla jokatapauksessa. Aika heikkoon kuntoon sais talvella auto mennä, että aiheuttaisi havaintoa tämän kuskin toimesta ;D Hienoa tässä on se, että öljynvaihto riitti jälleen auton korjaukseksi. Lisäksi tuulilasin ympäristön korjauksen yhteydessä löystynyt airbägin liitin ratin sisällä on nyt lopultakin korjattu, joten valo sammuu jälleen kuten pitääkin (ainakin korjaajan käytössä ;) - kunhan mää ajan niin jokos valo taas innostuu palamaan).

 

Kun vielä keksis, miten korjais penkin ja maton välissä olevat puhki menneet muovilipuskat ja sais tehtyä muutamia tarvittavia pisamien korjauksia, niin vois hengittää kesään asti kevyemmin...

Link to comment
Share on other sites

Ja kohtahan sä pääset kuitenkin uudelleen käsiksi airbagiin, kun se pitää vaihtaa 10 vuoden välein ja eikös autosi täytä sen 10 v tänä vuonna 8-)
Ties vaikka yli 10 vuotta vanha. Ensirekisteröinnistä tulee syksyllä 10 v. ... Saapa nähdä, milloin ne katsastuksessa rupeaa noista huomauttelemaan. Ei ehkä koskaan. Tai sitten heti, kun aika täyttyy.
Link to comment
Share on other sites

Toi autoslalom ja rata leikkiminen selittää kyllä tota välljistymistä, käy juurikin tuon kartioprikan päälle varsinkin kun isot pyörät, pyöräntuennan osat suunniteltu 10" pyörille mitkä ei alunperin tullut edes kori-linjan ulkopuolelle. Kannattaa vaihtaa ne kartioprikat jossain vaiheessa, ainakin minitron myy niitä. Yleensä tota kartioprikkojen kulahtamista kompensoidaan juurikin tollasilla shimmi-levy virityksillä mitä ilmeisesti vasemmalla on laitettu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kun vielä keksis, miten korjais penkin ja maton välissä olevat puhki menneet muovilipuskat

Teollisuus Etolasta tai jostain vastaavasta muovi- ja kumi-alan erikoisliikkeestä vois löytyy soveliasta mustaa muovia metritavarana mist sit vois itse veistellä sopivat liuskat.

Link to comment
Share on other sites

Teollisuus Etolasta tai jostain vastaavasta muovi- ja kumi-alan erikoisliikkeestä vois löytyy soveliasta mustaa muovia metritavarana mist sit vois itse veistellä sopivat liuskat.

Kiitos! Ja oho - aina yllättyy, kun saa vinkkejä kaikkiin ongelmiin... Niitä alkuperäisiä niittejä tai vastaavaa kiinnitystä ei taida voida käyttää kiinnityksessä. Tosin, joku repäisytarra ommeltuna mattoon olisi niittejä parempi, niin olisi jatkossa helposti vaihdettavat liuskat. Alustavasti olin valmistautunut kumimattojen asentamiseen taakse tuolinjalkojen alle. Kesällä kannattais jokatapauksessa ottaa matot pois ja kurkata alla olevat ruosteet, joita varmasti jo on...
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...