Jump to content

umpinaiset helmat vai tuuletetut..


Idefix
 Share

Recommended Posts

Olen pohtinut josko laittaisi ulommat helmapellit ihan kiinteästi ympärihitsattuna niiden alkuperäisten tuuletettujen sijasta. Monet ovat sanoneet että helpommalla pääset kun laitat pisteillä kiinni ne tuuletetut, mutta jos nyt unohdetaan se helppous, vaan pohditaan asiaa kestävyyden kannalta ajateltuna.

 

Onko teillä kokemuksia umpinaisista helmoista, tuleeko ongelmia joita en nyt tässä osaa ennustaa? Alkuperäiset helmat on nopeat vaihtaa, mutta jos estetään se märän hiekan pääsy helmoihin kokonaan niin tarvitaanko silloin helmojen olla edes helppovaihtoiset... Normaalissa Suomen ajossa tuuletusreijistä pääsee hiekkaa ja vettä joka kuitenkin jää lepäämään tuuletusaukkojen välille... Kaikissa muissa nyky- ja muissa tuon ajan autoissa helmat on kuitenkin kiinteät.

 

Toisaalta, se joka on Minin suunnitellut, on varmaan nuo aukot sinne suunnitellut ihan perustellusta syystä...

 

Helmojen sisäpuolelle, siis sisätiloihin maton alle, tulisi 30 mm aukot joista massaus ja ehkä mahdollinen tuuletus tulisi helpoksi tehdä. Näihin reikiin tulisi kumitulpat..

Link to comment
Share on other sites

Jos tarkoitat "tuuletetuilla" helmoilla näitä alkuperäisiä ns.vesireijällisiä helmapeltejä, niin ne ovat kyllä kokemuksen tuomaa kehitystä ja ilman muuta tarpeelliset. Eihän ne tietysti niin suuret välttämättä tarvitse olla, mutta kyllä siellä aukot pitää olla mistä tiivistyvä kosteus pääsee pois.

Ensimmäisessä korisarjassa (59) ei niitä muistaakseni ollut?, mutta pian ne kokemusten kautta ilmestyivät.

 

Tietty jos hitsaat umpinaiset pellit paksusta aineesta niin kyllä ne harrastekäytössä pian yhden Minin iän kestää.

Ei niistä vesireijistä mitään sisään mene. Jos helmojen sisällä on hiekkaa tai kuraa, niin kyllä ne on olleet puhki jostain jossain vaiheessa.

T. Aika monet helmat avannut

Link to comment
Share on other sites

Kiitos,

 

Toissa päivänä minulle soitti eräs Ministi jonka nimen jo ehdin unohtaa, ja kertoi että takaikkunan reunoista vuotava ja takaikkunoihin tiivistyvä vesi valuu kylkeä pitkin helmakoteloiden sisään ja näitä reikiä pitkin ulos. Jos reikiä ei ole, hölskyy umpinaisissa helmoissa puolen vuoden kulutua vesi. Ilman käytännön kokemusta ei näitä asioita osaa etukäteen päätellä. Eli siis vesi koteloihin ei tule alapuolelta vaan rakenteita pitkin ylhäältä päin. Eli siis unohdetaan muiden autojen imitoiminen ja luotetaan alkuperäisiin pelteihin... Tämänpä vuoksi kysyinkin asiaa täältä...Kiitos

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...