Jump to content

Mini '69 Automaatti, vaihdelaatikon huolto


Juha Kervinen
 Share

Recommended Posts

Aikaista on vielä tästä mitään suuremmin kirjoitella, keskeneräisestä hommasta, mutta onpa niin mukavaa kun alkaa paketti mennä takaisin nippuun että laitetaan edes irtohuomioita tähän aluksi.

 

Ostettiin muutama vuosi sitten Tuusulasta liikkeestä tuommoinen '69 automaatti jota kukaan ei uskaltanut kuulemma ottaa. Vaimokullalle. Mullahan on Triumph Herald ollut poikasesta. Murunen ajeli tuolla kolmatta kesää ennen kuin eteenpäin meno hiipui kyläkaupan risteyksessä laakista. Noo olihan sitä pientä luistoa ollut aiemminkin mutta korjaamiskynnys ei ylittynyt ja pidin hommaa hankalana ja kalliina niin ei tullut aloitettua. Peruutushan oli ollut todella heikkoa jo ostettaessa, ja tavallaan onneksi peruutus sitten toimi täydellisesti kun eteenpäin ei enää päässyt. Vai työnsikös ne tytöt sen tuolta kaupalta kotiin, niinhän se taisi olla, kun eivät hoksanneet peruuttaa. Vikakaaviohan kertoo että tällöin on tarkistettava etummaisen kytkimen levyt. Siitä alkoi remontti.

 

Purku ei auheuttanut isommin ähinää. Kone ylös, laatikosta kumpikin pääty auki, ja toisesta päästä etummainen kytkin ja toisesta päästä vaihteistopaketti ulos. Paitsi sitä yhtä väliputkea siellä yläkulmassa en huomannut, niin taipui kun otin venttiilikköä ulos. Tilasin huoltosarjan JPAT:lta Englannista, tuli päivässä. http://www.jpat.co.uk/ Mukava palvelu puhelimessa ja sähköpostillakin. Tässähän on tuo AP II laatikko http://www.jpat.co.uk/2013_Cat_AP.html. Jon Partiff on näihin erikoistunut, tässä kaikki gentsit: http://www.jpat.co.uk/Who_s_who.html.

 

Korjaussarja on Overhaul Kit, vuosimallin mukaan, ja siihen lisäksi pitää ottaa jarru(vaihde)pannat brake bands sitten myös lisäksi kun kone on kerran auki. Kitissä on kumpaankin kytkinpakkaan uudet kytkinlevyt ja välilevyt, sekä uudet tiivisteet akselille, jarrumäntäpakettiin, väliputkiin ja koppien tiivisteet myös. Erikseen on siis tilattava nuo kolme jarrupantaa.

 

Forssaan suuret kiitokset sieltähän tallin perältä löytyi vielä tehdasuusi venttiilikköboksi, kun kyselin boksista hukkaamani yhden pikkuosan perään täällä, sen C-prikan. Sehän on niin että mitä varovaisemmin tuommoisen käkikellon avaa niin sitä enemmän kädet tärisee. Pingahdus vain kuului ja kilahdus autotallin nurkasta. Eikä löydy. Olkaa te fiksumpia. Taipunut väliputkikin tuli oiottua ja sain takaisin paikalleen.

 

Tuo planeettavaihdepaketti on kyllä kaunis.

 

Ja mekaaninen ihme. Mutta ihan ihmisen ymmärrettävissä. Aika monta iltaa kyllä selailin ja pähkäilin tuota korjaamokäsikirjaa ennen kuin valkeni. Purku ja kasaus sitten selvitti loput.

 

Niin kasauksessa sitten tuli toissailtana tenkkapoo, kun tuntui että vaihdepaketti oli venynyt muutaman millin, niin että kun päädyt kiristi kiinni niin akseli oli jumissa. Aika monta kertaa sisään ja ulos, eikä onnistunut. Tuotahan pitää pyöritellä tietysti kun laittaa sisään, että levyt sujuu booreihin, ja jos vetää takaisinpäin niin shimmit saattaa siirtyä pois paikaltaan, minkä totesinkin. Mutta juju oli nyt siinä että äsken kun ensin vapautin tuon planeettapaketin, sitten kiristin etummaisen kopan, niin planeettapaketti imeytyi itsestään aivan vapaasti sisään. Tässä järjestyksessä se kerrotaan manuaalissakin, ja näkyy sille syynsä olevan. Vai onko tuo vain sattumaa, mutta näin kävi, ja nyt on olo onnellinen.

 

Nyt akselia jaksaa pyörittää paljain kätösin. Eikun kannet kiinni ja kone paikalleen, ja peukut pystyyn että osat on oikeassa ordnungissa. En tiedä kerronko jos eivät olleet, mutta ainakin kerron jos enskesänä taas mennään ees ja taas, ja joskus vaihtaa nelosellekin.

 

T JK

post-617-13848036466329_thumb.jpg

post-617-13848036468797_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Päivitetääns tätä sen verran että eilen laitoin koneen kiinni ja akun lataukseen,  ja juur tulin ensimmäiseltä koeajolta. Toimii kuin unelma, toimii eteen, toimii taakse. Vaihdevivun säädöllä vaihteet löytyvät luonnikkaasti omista koloistaan, ei tarvi haeskella. Pakki menee välittömästi päälle, samoin muut vaihteet esivalittuina, ja automaattiasentokin vaihtaa. Nämä kokemukset tästä omalta hiekkatieltä, katsastukseen ja pikitielle on vielä vähän remonttia edessä, niinkun nyt aina vanhan kanssa. Ehtihän tuo jo kolmisen vuotta seisoakin.

 

Nyt tosiaan on vaihteiston pito kunnossa. Pakilta ykköselle vaihdettaessa jopa ruopaisee, eli kytkimet ottavat napakasti kiinni. Eikä remontti ollut itse tehtynäkään mikään mahdoton. Käyhän ne toiset kuussakin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...