Jump to content

Bensan kulutus Spi koneessa


miniman

Recommended Posts

Eipä haulla löytynyt kuin uudesta bmw-ministä tämä bensakulutus. En siis tarvitse mitään taulukkoarvoja vaan käyttäjäkohtaisia kokemuksia Spi eli yksipisteruiskuministien bensakulutuksesta. Paljon olette saaneet kaupunki/maantie/yhdistetty-kulutukseksi?

 

Ai miksi kyselen? Kesällä olisi tarkoitus ajaa ainakin siis AINAKIN yksi kuukausi mielenkiinnosta työmatkaa, johon sisältyy yhteensä 105km matkaa edestakaisin josta n. 85% on moottoritieajoa. Kysympä siis että jos tuollaisella 1300 motilla huudattaa 120km/h (oletetaan että ylinopeutta ei ajeta), niin kuluttaako mini kuinka paljon enempi? Itse kun ajoin tuon minin kotiin ostopäivänä, niin tankkasin tuon hurjan tankin täyteen ja 100km matkalla bensamittarin neula ei oikeastaan edes kunnolla värähtänyt  :o (mittariko rikki??  ;D )

 

Myyntimiehenä asiakkailta tuolla autolla voisi saada aina hauskoja ja sympaattisia kommentteja  ;)

Link to comment
Share on other sites

Eipä haulla löytynyt kuin uudesta bmw-ministä tämä bensakulutus. En siis tarvitse mitään taulukkoarvoja vaan käyttäjäkohtaisia kokemuksia Spi eli yksipisteruiskuministien bensakulutuksesta. Paljon olette saaneet kaupunki/maantie/yhdistetty-kulutukseksi?

 

Ai miksi kyselen? Kesällä olisi tarkoitus ajaa ainakin siis AINAKIN yksi kuukausi mielenkiinnosta työmatkaa, johon sisältyy yhteensä 105km matkaa edestakaisin josta n. 85% on moottoritieajoa. Kysympä siis että jos tuollaisella 1300 motilla huudattaa 120km/h (oletetaan että ylinopeutta ei ajeta), niin kuluttaako mini kuinka paljon enempi? Itse kun ajoin tuon minin kotiin ostopäivänä, niin tankkasin tuon hurjan tankin täyteen ja 100km matkalla bensamittarin neula ei oikeastaan edes kunnolla värähtänyt  :o (mittariko rikki??  ;D )

 

Myyntimiehenä asiakkailta tuolla autolla voisi saada aina hauskoja ja sympaattisia kommentteja  ;)

Mpi ei poikenne paljoa. Mulla on 4v2kk ajalta kulutus 6,80 l/100km, kun matkamittarin virhe (kesärenkailla ollut keskimäärin +3,6% ja talvirenkailla +3,0%) huomioitu. Pelkän matkamittarin mukaan kilometrit laskettuna, kulutus on 6,58 l/100km.

 

Minimissään on mennyt jopa alle 5 l/100km ja maksimissaan on mennyt noin 10 l/100km. Moottoritiellä todellista 120 vauhtia (mittarissa noin 133 km/h) kulutus on 8-9 l/100km. Taajama-ajossa kulutus on pieni, jos ei ruuhkissa ajele, jolloin kulutus voi olla lähes ääretön. Ajotekniikalla on merkitystä - moottorijarrutusta hyödyntämällä (=jarrujen käytön minimoinnilla), ennakoivasti ajaen, kulutus pysyy taajama-ajossa 6,0-6,5 välillä. Tasainen 90-100 (mittarissa 100-110) on taloudellinen matkanopeus. Alle 6 litralla menee. Varsinkin mäkisessä maastossa, kun hyödyntää moottorijarrutuksia.

 

Veljen ja vanhempien käytössä on vienyt 1,5-2 litraa enemmän satasella (auto on välillä Siilinjärvi-Kuopio -akselilla, kun jätän sen huoltoon), mutta menipä itsellänikin pari vuotta ennenkuin optimaalinen ajotekniikka löytyi. Eli ei pidä yllättyä siitäkään, jos auto viekin 8,5 l/100km, eikä 6,5 kuten mulla.

 

Viralliset lukemat mpi:lle on 5,5/8,5/6,6 (maantie/kaupunki/yhd.). Kaupunkikulutus vaatii ajamista ruuhkassa tai sitten sellaista revittelyä, mikä vastaisi ehkä autoslalom -ajoa. Tai moottorijarrun käyttämättömyyttä. Ei aivan mun arkiajotekniikkaa.

 

Mun sivuilta löytyy ajopäiväkirja: http://heiskanen.cc

 

Lisäys:

Bensamittarin viisari menee täynnä yli ylimmän merkin. Tankkiin sopii 29,7 litraa (2 kertaa olen ajanut tyhjäksi :-[ ). Puoliväliviivan kohdalla tankista on hieman yli puolet jäljellä. Kun viisari on alimman viivan kohdalla, voi vielä ajaa 80-100 km (riippuen ajotavasta). Tankki on oikeasti tyhjä, kun viisarin puoliväli hipoo tyhjää ilmaisevan viivaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...